SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Advertisements

Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
Hogere denkvaardigheden
Acadin, ruimte voor talent
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Werken naar onderwijsbehoeften
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Een eerste verkenning.. tot samenwerking van het PO-VO
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Architectuurraad , Utrecht Lieke Meijs
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Bewuste keuzes maken voor je eigen curriculum
Leerplankader kunstzinnige oriëntatie
Basiskennis LOB.
Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 3: evaluatie.
> dan heeft Plannex een integrale oplossing voor organisaties
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Een handig hulpmiddel bij het beoordelen van leerling-onderzoek Herman Schalk Beoordeel wat je belangrijk.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Welkom Acadin Conferentie. Programma uur Woord van welkom uur Ontwikkelingen Acadin (techniek en inhoud) uur Pauze met koffie en thee.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 2: ontwerp.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Passend onderwijs & (hoog)begaafdheid Uitwisselingssessie Netwerkdag 16 april 2015 Desirée Houkema.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Desirée Houkema & Yvonne Janssen Conferentie ‘Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid’ – 11/12 november.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Passend onderwijs? Als passend onderwijs om nieuwe oplossingen vraagt voor onderwijs aan meer- en hoogbegaafde leerlingen… … dan heeft Plannex.
Voor talenten in uw klas!
Een tijdlijn maken met ICT
Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje
Psychomotorische taxonomie
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Koningin Julianaschool,
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
De juiste route naar het juiste doel
Voor talenten in uw klas!
Workshop: 21e-eeuwse vaardigheden in de les? Hoe dan?
Activeren en differentiëren bij Grieks en Latijn
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken Hogere denkvaardigheden

SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Opbrengstgericht Maatwerk

Werkwijze Opbrengstgericht Maatwerk – doelen stellen – maatwerk bieden – meten

Wat vraagt opbrengstgericht werken Een cultuuromslag (?): – Stellen van lesdoelen; – Analyseren van leerlinggegevens; – Op maat lesgeven en toetsen. Maar ook: – Samen optrekken (schoolleiding en docenten) – Kleine stappen ('groot denken, klein beginnen') – Discipline – Evaluatie en reflectie – Goed leerlingvolgsysteem

Doelen stellen Waarom doelen vaststellen? Hoe stel ik doelen vast? Hulpmiddelen? – Website Leerplan in beeld

Maatwerk bieden Waarom Maatwerk bieden? Hoe bied ik maatwerk – Intensiverende route – Basisroute – Verrijkende route

Drie routes -de basisroute -leerlingen die het basisaanbod goed kunnen volgen -de intensiverende route -leerlingen die extra instructie of oefening nodig hebben -de verrijkende route -leerlingen met behoefte aan verbreding, zowel verdieping als verrijking

Meten Waarom meten? Wanneer meten? Wat meten? Hoe meten?

Website Opbrengstgericht maatwerk lesvoorbeelden en handreikingen voor verschillende vakken voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs binnen de kaders van kerndoelen en eindtermen

SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vakspecifiek verrijken vwo/vakspecifiek-verrijken

Waarom Vakspecifiek verrijken? Recht doen aan individuele verschillen; Bieden van uitdagend en betekenisvol onderwijs, aansluitend bij interesses; Aanspreken van hogere denkvaardigheden; Helpt bij het invullen van opbrengstgericht maatwerk.

Vakspecifiek verrijken: voor welke groep leerlingen? grote diversiteit op elk niveau, zoals: – goed presterende (bovengemiddelde) leerlingen – slimme, intelligente leerlingen – (hoog)begaafde leerlingen

Werkwijze Vakspecifiek verrijken Bepalen passende inzet verrijkingsopdrachten, in samenspraak met de leerling; Zoeken, aanpassen en/of ontwerpen van verrijkingsmateriaal volgens specifieke vakcriteria; Uittesten en verbeteren op basis van praktijkervaringen.

Website Vakspecifiek verrijken vwo/vakspecifiek-verrijkenhttp://talentstimuleren.nl/onderwijs/havo- vwo/vakspecifiek-verrijken: vakspecifieke criteria voor verrijkingsopdrachten screeningslijst om materiaal te beoordelen en/of te ontwikkelen voorbeelden van verrijkingsopdrachten per vak en per criterium

SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Hogere denkvaardigheden

Waarom Hogere denkvaardigheden? kritisch leren denken creatief zijn problemen leren oplossen talentontwikkeling eisen 21e eeuw

Hogere denkvaardigheden Ontwikkelen van opdrachten aan de hand van de (gereviseerde) taxonomie Bloom: lagere en hogere denkvaardigheden lagere denkvaardigheden beroep op aangeleerd gedrag of reproductief denken hogere denkvaardigheden analyseren, evalueren en creëren, verbinden van bestaande en nieuwe informatie

Hogere denkvaardigheden is bedoeld voor alle leerlingen hogere denkvaardigheden is niet alleen voor hoogbegaafde of talentvolle leerlingen op elk niveau is ontwikkeling creatief, kritisch of analytisch denken nodig

Website Hogere denkvaardigheden voorbeeldopdrachten en handreiking voor zoeken, bewerken of maken van opdrachten voor verschillende vakken voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs voor alle niveaus