S1: 22 september 2015 Elisa Vandenbussche Mentorenvorming D1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Persoonlijke Toekomstplanning
Advertisements

Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Presentatie Procedure naar het VO
De ontwikkeling van de 7 competenties
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Verantwoordelijke Leni.
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
NA SCHOOLS BREDE SCHOOL IK BEN OKÉ.
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
VORMINGSPROGRAMMA MOBIELE TEAMS  Perspectief teams/projecten Sept – nov 2012 THEMATISCHE GROEPSMEETING INTRODUCTIE SESSIES Minstens 3 stages in een buitenlandse.
Deel 2 van de presentatie
Begeleiding van kinderen met zorg
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
DPB Fysica Gent.
Evaluatie van een proces
Vernieuwing verzorging
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Handelingsgericht samenwerken
Stagecoördinatie op De Rank
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
moderniseren van het curriculum.
Kwesties rond ict verbonden
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
competentieontwikkeling
Op school en in de scholengemeenschap
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Netwerk coördinatoren VZ
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Mentorenvormingen Arteveldehogeschool, HoGent, HoWest, PCVO Het Perspectief, CVO Kisp, CVO Panta Rhei de Avondschool ENW.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Educatief partnerschap
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Ouderavond Toledolaan CC Eindhoven - t e - i Nanny van.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Sessie 2 Elisa Vandenbussche
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn Briefing studenten 9 februari.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Infodagen Februaritrajecten
Visie op zorg DOOSG – IVA SOG
Het project Begeleiding Startende Leraren
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Het zorgcontinuüm.
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Directiebijeenkomst BUOD
Directievergadering BAKO specifiek
Ouderavond 3 havo 18 september 2018
Startkracht! in de lerarenopleiding
Transcript van de presentatie:

S1: 22 september 2015 Elisa Vandenbussche Mentorenvorming D1

Inhoud 1.Kennismaking 2.Duaal leren 3.Het wekelijks begeleidingsgesprek met de student 4.Inhoudelijke informatie over de opleidingsonderdelen uit het eerste semester 5.Rol van de mentor bij de praktijkopdrachten/beoordelingstaken

1. Kennismaking  Wat drijft mij om een student BNB duaal te begeleiden?  Welke ervaring heb ik als mentor?  Hoe sta ik t.o.v. de BNBBUO Duaal?  Hoe schat ik de onderwijspraktijk op mijn school in vanuit het perspectief van de student?  Wat vraag ik mij nog af aangaande duaal leren, aangaande de BNB, aangaande mijn rol als mentor?

2. Duaal leren Mentor = Collega/duo-partner  Wegwijzer en vangnet in de school: bv. aanvangsbegeleiding, lijst mailverkeer,… = Opleider  Leermeester en ervaringsdeskundige; didactiek en pedagogische aanpak = Coach en begeleider  « Critical friend »; bewaken van de draagkracht van de student ≠ beoordelaar

Duaal leren OPEN COMMUNICATIE EN GOEDE AFSPRAKEN Leer- en samenwerkingsovereenkomst (inclusief risicoanalyse) Profiel van de student Profiel van de opleidingsschool: mentor en directie Profiel van Arteveldehogeschool Communicatie en overleg met directies en mentoren Mentorenopleiding Tussentijds evaluatiegesprek met trajectcoach- mentor- directie- student (na nieuwjaar) => hoe loopt het?

De student inwijden in de schoolorganisatie  Wegwijs maken in de organisatie: praktisch, technisch, organisatorisch, pedagogisch project,…  Oriënteren in de tijd, in de ruimte, in de netwerken,….  In contact brengen met…  Informeren over de doelgroep en de aanpak  Onthaalbrochure nieuwe medewerkers  Aanvangsbegeleiding  …

Ondersteunen en coachen van de competentiegroei  Een wekelijks begeleidingsgesprek houden met de student  Gericht en vraaggestuurd observeren van de klaspraktijk met het oog op feedback  Opleidingstaken opvolgen en feedback geven  De student stimuleren tot reflectie en zelfevaluatie => Proces activeren!

De zelfstandige praktijk in de klas plannen, ondersteunen en begeleiden  Het GWP delen en de IHP’s toelichten  Experimenteerruimte en leerkansen creëren  Documenten HP en klasadministratie toelichten  Leermiddelen en -materialen kaderen en ter beschikking stellen  Overdragen en aanleren van de orthodidactiek  Samenwerken = geleidelijk groeiproces o.b.v. praktijkopdrachten

3. Het wekelijks begeleidingsgesprek met de student o Engagement: weekschema zie opleidingsgids, bijlage bij de leer- en samenwerkingsovereenkomst die student, directie en hogeschool ondertekenen o Belang van evenwicht: 2 halve dagen duo-praktijk, 2 halve dagen zelfstandige praktijk, 1 halve dag werk- en onderzoekstijd in de school. o Extra praktijkactiviteiten.

Het wekelijks begeleidingsgesprek met de student 1.Voorbereiding door de student 2.Besluiten => acties, leerpunten,...(in verslag) 3.Aansluiten op vorig verslag Niet vervallen in praktische overdracht (verwijzen naar bronnen). Tip: proces bijhouden, bv. in een schriftje

Praktijk  Praktijkopdrachten voorbereidend op elke beoordelingstaak (op Chamilo in de cursus van elk opleidingsonderdeel)  Goede praktijk of Good practice door de mentor (15/02/2016,9/3/2016)  Praktijkaanvulling (21/1/2016,22/1/2016, 29/1/2016)  Wekelijkse begeleidingsgesprek met de mentor  Praktijkfeedback door de mentor: Telkens in het midden van elk semester. Aankondiging via dinar.  Bachelorproef (LR): introductie 25/11/2015!

4. Inhoudelijke informatie over de opleidingsonderdelen uit het eerste semester  Omgaan met specifieke onderwijsbehoeften.  Werken volgens plan  Werken in team  Handelingsgericht omgaan met verschillen  Van handelingsplanning tot handelingsplan  Reflectief ervaringsleren

Samenwerken met gezinennetwerken Interdisciplinairafstemmen enondersteunen Omgaan met specifieke onderwijsbehoeften Handelingsgericht omgaan met verschillen gewoon onderwijs Werken in team Coachenencoördineren vanzorg buitengewoon onderwijs Leerzorg- trajecten realiseren gewoon onderwijs Handelingsgericht omgaan met verschillen buitengewoon onderwijs Vanhandelingsplanning tothandelingsplan Planmatig zorg ontwikkelen Werken volgens plan Banaba inhet onderwijs: buitengewoon onderwijs zorgverbreding en remediërend leren Professioneelzelfverstaan Reflectief ervaringsleren

opleidingsonderdeelSP*semester 1semester 2 Omgaan met specifieke onderwijsbehoeften5BUOD Werken volgens plan4BUOD Werken in team4BUOD Handelingsgericht omgaan met verschillen in het buitengewoon onderwijs10BUOD Interdisciplinair afstemmen en ondersteunen6 BUOD Reflectief ervaringsleren3BUOD Professioneel zelverstaan7 BUOD Samenwerken met gezin en netwerken7BUOD Van handelingsplanning tot handelingsplan7BUOD Leerzorgtrajecten realiseren buitengewoon onderwijs7BUOD

Omgaan met specifieke onderwijsbehoeften (OSOB) olodverantwoordelijke: Lies Vanpeperstraete Hallo, ik ben Billy en dit OLOD draait rond mij 3 interactieve avonden 1 avond ervaringsdeskundigen Interview ervaringsdeskundige Boeiende start opleiding! Kijk alvast op introductie powerpoint Chamilo OSOB documenten Introducties

KISP-Traject  Voor de studenten zonder lerarenopleiding.  Contactpersoon: Els Vanobberghen  Stagebezoeken in tweede semester  Geleidelijke groei naar zelfstandige praktijk voor studenten zonder lerarendiploma

5. Rol van de mentor bij de praktijkopdrachten/beoordelingstaken  Lezen ≠ nalezen  Objectieve informatie  Ondersteunen => Sessie 2

Dataplanning D1 Sessie D1 op de campus: 09u00-12u00 20 oktober januari maart april 2015 Terugkomdagen: 09u00-13u00(met lunch) 24/11/ /03/2016 Slotbijeenkomst: 09u00-13u00 (met lunch) 10/05/2015 Vorming tot mentor. 29/09/2015, 15/10/2015, 27/10/2015, 18/11/2015, 01/12/2015, 09/12/2015 Contactpersoon: