Grootmoeders ring Een oefening in cognitieve geloofsstijlen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
….een blik achter de schermen van “BedenkTV”
Advertisements

Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Met dyslexie naar het ASO? Yes you can!
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Verbeteren van de Kwaliteit van reflectie van studenten
Vooronderzoek visual knowledge building Op welke manier construeren leerlingen kennis aan de hand van beelden?
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Competentie 04 Het informatieve gesprek
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Welkom Thuis Karpos Leerhuis.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Pastoraal op school.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Godsdienst.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Pass’t Montessorionderwijs ?
Tweede wereldoorlog.
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
MANTELZORGGESPREK.
Presenteren en communiceren
Onze doelen en visie in beeld
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
De ondernemende student Hoofdstuk 3Persoonlijke presentatie en reflectie.
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Nathan de Wijze en de Drie Ringen Een parabel over interreligieuze dialoog.
Wandelen op het water Van letterlijk naar post- kritisch geloof.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Seculariseer uw school! 20 tips Hoe de katholieke identiteit van uw school zéker verloren laten gaan? “Ironie is de hoogste vorm van ernst.” (S. Kierkegaard)
Geloofsbeelden Groepsgesprek “geloven is als…”
Aan de slag met een digitale tool voor woordenschat
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
Jezusbeelden Groepsgesprek “Jezus Christus betekent voor mij …”
Bijeenkomst September 2015
Kiezen voor keuzedelen
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Digitaal nakijken met Turnitin
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
Schoollogo’s Uiting van Recontextualisering?!. Schoollogo’s Werkvorm: logo’s aan het woord  TOPICS: welke rol kunnen logo’s spelen in een katholieke.
‘Dit vind ik ervan!’ 2.0 Cliënten vertellen wat zij belangrijk vinden
Rob Goossens De Werkomschrijving.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Mondzorg - persoonsgericht
Anders kijken, anders doen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Het loopbaangesprek.
© UNIEK IN DE KLAS.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Mijn visie op onderwijs
5 rollen van de docent : verdieping
Kennisclip Web toepassingen
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Begeleiden Les 5.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Les 2 Begeleidingskunde Hoe assertief ben jij?
Transcript van de presentatie:

Grootmoeders ring Een oefening in cognitieve geloofsstijlen

Grootmoeders ring  TOPICS: Wat geloof ik/jij? Hoe geloof ik/jij?  DOELGROEP: Leerlingen secundair onderwijs (3 de graad), studenten hoger onderwijs, leerkrachten in opleiding, leerkrachten, identiteitsgroepen, directie, beleidsverantwoordelijken.  MATERIAAL: Bijhorende powerpoint, beamer, scherm, papier.  DOELSTELLINGEN:  Inoefenen van de PKG Schaal.  Leren kennen van geloofsstijlen, manieren van geloven; alsook de complexe samenhang van geloofsstijlen.  Deelnemers laten beseffen dat de PKG Schaal een kader aanreikt met als doel dialoog te bevorderen.  VOORKENNIS: De PKG Schaal dient bestudeerd/uitgelegd te zijn.  BASISVOORWAARDEN: Bereid zijn zich in te leven in een symbolisch verhaal en hierover te reflecteren.  DUUR: +/-50 minuten. Een oefening in cognitieve geloofsstijlen

Grootmoeders ring Stappenplan  Vooraf: De samenvatting van de PKG Schaal bekijken als opfrisser.  Stap 1: De leerkracht/begeleider leest het verhaal van ‘Grootmoeders ring’ voor.  Stap 2: De deelnemers antwoorden schriftelijk op de vraag: hoe zouden zij reageren?  Stap 3: De begeleider leest de vier mogelijke vervolgscenario’s.  Na elk vervolgscenario wordt er per twee nagedacht over de achterliggende geloofsstijl. Deze wordt per twee genoteerd en onmiddellijk in de grote groep besproken.  Het is belangrijk dat de deelnemers aanduiden waarom het gaat om een bepaalde geloofsstijl.  Stap 4: Op het einde neemt iedereen zijn/haar geschreven reactie er opnieuw bij om te kijken welke geloofsstijlen hiermee overeen komen en wordt hierover in groep gereflecteerd.  Extra: Reflectie over de eigen ring, betekenis ervan voor jou en link met de manier waarop jij in het leven staat.  Stap 5: De leessleutel wordt erbij genomen en de link met symbolisch, Post-Kritisch Geloof wordt besproken.

QHoe verliep het gesprek over de verschillende geloofsstijlen? QWat heeft je getroffen of verbaasd bij jezelf/ bij anderen? QHeeft de PKG Schaal jou geholpen om anderen en jezelf beter te begrijpen? Hoe dan (wel of niet)? QWaarover wil je na deze oefening graag meer weten of leren? Evaluatie Grootmoeders ring