Seculariseer uw school! 20 tips Hoe de katholieke identiteit van uw school zéker verloren laten gaan? “Ironie is de hoogste vorm van ernst.” (S. Kierkegaard)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

ORGANISATIE Tafeltennistrainer 2
Door goede gesprekken groeien
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Werkboek kwaliteitszorg voorstelling 4/12/2004. Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen • Het boek is een instrument voor een collectieve.
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Welkom bij Leefstijl.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Pastoraal op school.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Effectieve instructie
Onderzoeksvaardigheden
Do-learning Een project van Stenden Hogeschool
Curriculum vitae Het opstellen van een curriculum vitae
Pesten.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Kennis-spel meerkeuzevragen.
Project: Superfietsers. Superfietsers?  Kinderen verdienden gedurende de hele basisschool verkeersdiploma’s.  Superfietser is het laatste en moeilijkste.
PGO! In PGO ligt het accent op het zelf doen, je gaat actief aan de slag met vragen uit een beroep, je bestudeert praktijksituaties en leerstof die daar.
Project: Superfietsers
Internetgebruik en protocollen. - Inleiding (2 minuten) - Korte ronde in kleine groepjes met elkaar de schoolsituaties vergelijken. Meegenomen materiaal.
Tweede wereldoorlog.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Presenteren en communiceren
Onze doelen en visie in beeld
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Nathan de Wijze en de Drie Ringen Een parabel over interreligieuze dialoog.
Wandelen op het water Van letterlijk naar post- kritisch geloof.
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Grootmoeders ring Een oefening in cognitieve geloofsstijlen.
Geloofsbeelden Groepsgesprek “geloven is als…”
Aan de slag met een digitale tool voor woordenschat
Solliciteren: wat wil ik?
Opdrachten en eindopdracht
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Jezusbeelden Groepsgesprek “Jezus Christus betekent voor mij …”
Bijeenkomst September 2015
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Woordjes leren.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Schoollogo’s Uiting van Recontextualisering?!. Schoollogo’s Werkvorm: logo’s aan het woord  TOPICS: welke rol kunnen logo’s spelen in een katholieke.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
STAPPENPLAN STAGE 10 stappen voor een succesvolle stage in de Master Vergelijkende Moderne Letterkunde.
Platform Opleider2025 Samenwerking tussen BVMBO en Katapult (voorheen Platform Betatechniek – publiekprivaatsamenwerken). De cursief gedrukte woorden doen.
Feedbackplatform bijeenkomst 2 Instellingstoets Kwaliteitszorg en Kwaliteitszorg 2020 Maandag 6 februari 2017.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Dialoog aan tafel [logo organisatie].
Onderhouden bestratingen
Rob Goossens Wat weten we nog?.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
De Kwaliteit Verbetercyclus
Mijn visie op onderwijs
Training Netwerken Een project van: In opdracht van:
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Coaching.
DE TOEKOMST VAN ONLINE FONDSENWERVING
Groepsopdracht Vakblad maken voor de doktersassistent
Transcript van de presentatie:

Seculariseer uw school! 20 tips Hoe de katholieke identiteit van uw school zéker verloren laten gaan? “Ironie is de hoogste vorm van ernst.” (S. Kierkegaard)

Seculariseer uw school!  TOPICS: De katholieke identiteit van de school langs verschillende zijden belichten en erover reflecteren in groep.  DOELGROEP: Studenten hoger onderwijs, leerkrachten in opleiding, leerkrachten, identiteitsgroepen, directie, beleidsverantwoordelijken.  MATERIAAL: Bijhorende powerpoint, beamer, scherm, de ‘tips’ en ‘suggesties’ op aparte A4 papieren afgedrukt en op twee verschillende stapels gelegd per groep.  DOELSTELLINGEN:  Oefenen in dialoog én Recontextualisering (het christelijke geloof ‘hertalen’ naar vandaag).  VOORKENNIS: De begrippen Dialoogschool, Recontextualisering en secularisering dienen gekend te zijn.  BASISVOORWAARDEN: Een veilige ruimte tussen collega’s waarbinnen open over identiteit kan gedialogeerd worden en een identiteitsteam dat een vervolg breidt aan de resultaten van deze werkvorm.  DUUR: +/-60 minuten.  TROEF: Deze werkvorm is uitermate geschikt om toe te passen in een pedagogische studiedag rond identiteit. Deze werkvorm geeft een aanzet tot Recontextualisering en is het begin van een proces richting Dialoogschool. Gespreksvorm aan de hand van 20 ironische tips

Seculariseer uw school! Stappenplan  Stap 1: De moderator stelt één of twee tips zelf voor, telkens eerst de tip aanreiken en daarna de bijhorende suggestie bespreken.  Stap 2: Vorm groepjes van drie tot zes personen. Er wordt binnen de groep iemand aangeduid die de tips/suggesties leest, de reflectievragen aanbrengt en iemand die een beknopt verslag maakt.  Stap 3: De ‘tips om de school te seculariseren’ worden verdeeld over de groepjes. Ieder groepje ontvangt één tip. De tip wordt gelezen en er wordt in gesprek gegaan aan de hand van de reflectievragen. De verslaggever schrijft een kort verslag hierover.  Stap 4: De bijhorende suggestie om te Recontextualiseren wordt aangereikt en er wordt nagedacht over hoe men dit concreet kan aanpakken in de eigen schoolcontext. Dit gebeurt aan de hand van de reflectievragen. De verslaggever noteert een concrete suggestie die men graag in de school zou realiseren.  Stap 5: Alle besproken suggesties en ‘hertalingen’ worden doorgegeven aan het identiteitsteam/ directie. Deze halen er 1 of 2 suggesties uit waarmee men op korte termijn aan de slag gaat.  Stap 6: Wat de school concreet zal aanvangen met de suggestie, wordt gecommuniceerd op de personeelsvergadering.

 Bij het vormen van groepjes is het interessant om verschillende leeftijdscategorieën te mixen.  Wanneer deze werkvorm wordt toegepast bij studenten in de lerarenopleiding, dan baseren zij zich voor hun reflectie natuurlijk op de stagescholen waar ze hun eerste ervaringen hebben opgedaan OF ze reflecteren over de identiteit van de eigen hogeschool. Indien dit laatste het geval is, kan er een terugkoppeling gebeuren naar de leidinggevenden.  Om zo efficiënt mogelijk te werken, kunnen de groepen best opvoorhand door de begeleider gevormd worden. Bovendien kan er gevraagd worden om per groepje een tablet of laptop mee te brengen zodat de verslaggeving ter plaaste gebeurt en onmiddellijk kan doorgegeven worden.  Een aantal tips zijn specifiek gericht aan directie die samen een groepje vormen. Dit staat telkens aangegeven bovenaan de slide. Deze tips zijn IRONISCH bedoeld!! Aanbevelingen Seculariseer uw school!

QHoe verliep het gesprek in de kleine groepjes over de tips om te seculariseren? QWat heeft je getroffen of verbaasd bij jezelf/ bij anderen? QHoe verliep het gesprek over de suggesties om te Recontextualiseren? QWas het een aangename discussie of waren er spanningen? QWas het een vruchtbare discussie en hebben jullie dan ook een concrete suggestie kunnen destilleren? QWaarover wil je na deze oefening graag meer weten of leren? Evaluatie Seculariseer uw school!