Luizen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Informatiesessie luizen
Advies voor kinderen en ouders
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Door goede gesprekken groeien
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Van uitleggen leer je het meest
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
GOMARUS COLLEGE ASSEN. 2 DE DEELNAME  We wilden vanuit de oude situatie als school een nieuwe start maken t.a.v. ons kantine aanbod en beleid. We hebben.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Algemene feedback bij strategieën vanuit sectoren Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 23 november 2006.
Risico’s en gevaren van techniek
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Vergoedingsregeling dyslexie
r.k.v.v. Tongelre – Normen en Waarden
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Hoofdluizen : Een plan van aanpak
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
Duo Die Twee een interactieve kwis.
GGD West-Brabant.
Ouderavond 2012 Ouderavond 2012 Welkom Welkom. Doel van de avond Doel van de avond Nader kennis maken met elkaar. Nader kennis maken met elkaar. Reilen.
Project: Superfietsers
Autisme in de dagelijkse praktijk
Zindelijkheid binnen het aanbod van Kind en Gezin
Zwemvaardigheid landelijk meetmoment en registratie.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Luizen, wat doen wij ertegen?
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Communicatie met ouders
Spirometriedag voor kinderen ?
Aanpak problematisch gedrag
Pedagogische interventie PEP-poli
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
SPIJBELEN Samenwerking CLB – huisarts WG leerplicht GO!
DE MENING VAN OUDERS OVER DE SCHOOLAANPAK VAN PESTEN
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Hoofdstuk 9: Zindelijk worden en zindelijkheidsstoornissen
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
CHRONISCH ZIEKE KINDEREN. DEFINITIE CHRONISCH, LANGDURIG ZIEKE KIND * heel veel uiteenlopende definities * aantal voorwaarden vermeld om van een chronische.
50.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Een verbinding van….. Stand van zaken….. -Betrokken bij bijna 100 zaken -Succesvol in de samenwerking zorg, politie, justitie : dus multidisciplinair.
kan een luizencontrole uitvoeren
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Lang zal die leven…?! schizofrenie op oudere leeftijd Paul David Meesters GGZ Buitenamstel / SBG Amsterdam.
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
Het brede school ondersteuningsteam BSOT. Uitgangspunten preventief werken / vroeg signaleren samenwerken met alle instanties en ouders snelheid van.
De nieuwe KNMG-Meldcode Waarom een nieuwe Meldcode? Kindermishandeling groot maatschappelijk probleem Artsen: –Melden relatief.
“Alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor Mij gedaan.” Matteüs 25, 40 Woord.
Terugkoppeling Oudercafé HUISWERK & MEERTALIGHEID.
Ziekteleer Vandaag Laatste presentatie vorige week Huidparasieten / ringworm / psittacose Entingen (opdracht -> cijfer (1x)) Volgende week:
Hoofdluis Sept 2015 Afd JGZ GGD ZL
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Kop op luis !.
Weg met luizen.
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

Luizen

Luizen Maak kennis met de luis Aanpak vandaag

Luizen: kennismaking grijswit tot bruin van kleur (komen zwart voor) zes poten zuigen van kleine hoeveelheden bloed doorheen de hoofdhuid leven 30 dagen

Luizen: kennismaking levenscyclus heeft 3 stadia: larve, nimf en luis Het eitje of neet zijn ovaalvormig en ongeveer 0,8 mm groot Plakt aan de haren Vrouwelijke luizen leggen tot 8 eitjes per dag.

Luizen: aanpak vandaag Uitgangspunt: Luizen vormen ‘een besmettelijke ziekte’. Ze moeten bestreden worden. Doel: School en CLB zijn verantwoordelijk voor de uitroeiing van luizen op school

Luizen: aanpak vandaag 1. Brandalarm: (vermoeden of echt) 2. (waarschuwing) brief aan de ouders  3. Luizen opsporen School-eigen CLB als blusploeg: brandweer kriebelteam 4. Registratie

Luizen: aanpak vandaag Knelpunten: Een diagnose wordt zelden correct gesteld Luizen zijn er en zullen voorlopig blijven Luizen veroorzaken geen ziektes

Luizen: aanpak vandaag Knelpunten: Het geven van het “alarm” leidt tot onnodige ongerustheid en dure en schadelijke behandeling -> “preventief” optreden -> verschillende bestrijdingsmiddelen -> sommige producten zijn schadelijk voor kinderen -> oorzaak van resistentie

Luizen: aanpak vandaag Knelpunten: Het CLB en/of het kriebelteam stelt de diagnose door middel van droogscreenen ( = droog nakijken van de haren) -> veel vals negatieve (luizen niet te vinden) -> veel vals positieve resultaten (oude neten)

Luizen: aanpak vandaag Knelpunten: Waarvoor dient de registratie? ->Deontologisch en juridisch een knelpunt ->Wij willen mensen niet aanspreken op het hebben van luizen

Luizen: hoe pakken we het aan? Een voorstel om met luizen om te gaan 1.Met taken voor de ouders 2. Taken voor school/CLB 11

Luizen: hoe pakken we het aan? Uitgangspunt 1: We zijn realistisch: luizen komen continu voor op school (wel seizoenspieken). Doel: Wij weten Luizen uitroeien is te hoog gegrepen als doel Hoe ermee te leven: we houden ze beheersbaar

Luizen: hoe pakken we het aan? Uitgangspunt 2: Je wordt er niet ziek van. Behandeling is wenselijk ifv. het welbevinden van het kind. Doel: Wij weten: het hebben van luizen is niet het gevolg van slechte hygiëne Luizen zijn geen reden tot uitsluiting Kinderen met luizen mogen aan alle activiteiten meedoen (ook turnen/zwemmen)

Luizen: hoe pakken we het aan? Uitgangspunt 3: http://www.klasse.be/ouders/10500/luizentips/ De enige juiste diagnose van luizen is de nat-kam methode

Luizen: taak voor de ouders Uitgangspunt 4: De enigen, die een juiste diagnose kunnen stellen zijn de ouders

Omgaan met luizen: taak voor de ouders Uitgangspunt 5: Pas als een levende luis gevonden werd, mag een behandeling starten

Omgaan met luizen: taak voor school en CLB Zij zijn verantwoordelijk voor een goed overlegd beleid op school om de aanwezigheid van luizen beheersbaar te houden Zij hebben aandacht voor de zelfredzaamheid van de ouders School en CLB helpen ouders om het opsporen van luizen op een goede manier te doen.

Omgaan met luizen: taak voor school en CLB Onderdelen van het schoolbeleid Verstrekken van informatie aan het schoolteam en de ouders De nat-kammethode aanleren Taakverdeling afspreken met alle betrokkenen ivm omgaan, opsporen en melden

Omgaan met luizen: taak voor school en CLB Onderdelen van het schoolbeleid Signalen geven aan de ouders over gemaakte afspraken naar opsporing Ten dienste staan van ouders bij vragen of moeilijkheden Aandacht voor betrokkenheid van ALLE ouders Aandacht voor rol van de leerlingen

Omgaan met luizen: taak voor school en CLB De taak van CLB Schoolondersteuning Kennis van materiaal Aandacht voor het onderwerp in (alle) contacten met gezinnen Samenwerking en afspraken met zorgverstrekkers in het netwerk

Omgaan met luizen: taak voor school en CLB Uitgangspunt 6: Ook externen spelen een belangrijke rol (Logo / huisarts / Kind en Gezin / apotheker...) Doel: Relevante externen worden mee ingeschakeld. CLB speelt zijn rol als draaischijf in het netwerk.

Omgaan met luizen: behandeling Behandeling op maat van ouders en kind Chemische middelen snelle applicatie, resistentie, kostprijs Fysische middelen snelle applicatie, veilig, geen resistentie, kostprijs Nat kam methode arbeidsintensief, veilig, geen resistentie, goedkoop Worden niet besproken: Essentiële oliën Mechanische middelen Per orale medicatie

Omgaan met luizen: behandeling Chemische middelen Malathion (Quellada) Algemene voorzorgen Niet bij kinderen < 6 maanden Contact met week (mond) weefsel vermijden Niet gebruiken op beschadigde huid Geen aerosol bij astma Alcohol basis: brandbaar, niet bij astma,

Omgaan met luizen: behandeling Fysische middelen Dimeticone, Cyclometicone Werkingsmechanisme: verstikking/uitdroging: Doodt luizen en eitjes Komt voor in balsem, shampoo, bodylotion, perorale preparaten GIS,… Zeer veilig, cosmetisch aanvaardbaar, Niet bij kinderen < 6 maanden Geen resistentie Brandbaarheid

Omgaan met luizen: behandeling Nat-kam methode Nat-kam beurt toepassen op D1-D5-D9-D13 en controle op D14 Veilig, geen resistentie Tijdrovend Heeft minder effect dan de andere middelen

Omgaan met luizen: behandeling Aandacht: Iedereen in het gezin of naaste omgeving nakijken en zo nodig gelijktijdig behandelen Hercontrole na 1 en 2 weken Correcte uitvoering: gebruiksaanwijzingen nalezen of uitleg vragen aan apoteker, huisarts, schoolarts,…. Te vermijden: Preventief gebruik Shampoo: verdunning, te lage concentraties Combinatiepreparaten: dubbele resistentie

Omgaan met luizen: behandeling Als de behandeling “niet gepakt” heeft Was de diagnose niet correct: haarroos, andere oorzaak voor jeuk, ..) Geen juist of geen correcte behandeling Men hecht misschien te veel belang aan nog overblijvende neten (zonder aantoonbare luizen) Een echte nieuwe infectie komt meestal van een contact in de naaste (gezins)omgeving

Luizen en verder? Naar een betere communicatie over luizen…

Luizen Opsporing door CLB Eerst brief aan de ouders Aanpak: De school en het CLB zijn verantwoordelijk voor uitroeiing van de luizen Opsporing door CLB Eerst brief aan de ouders in tweede instantie opsporing door CLB

Luizen Opsporing door CLB Eerst brief aan de ouders Aanpak: De school en het CLB zijn verantwoordelijk voor uitroeiing van de luizen Opsporing door CLB Eerst brief aan de ouders in tweede instantie opsporing door CLB Oprichting van een kriebelteam®

Luizen Kriebelteam®: Groep van leerkrachten/ouders /CLB medewerkers Die instaan voor het opsporen van luizen

Luizen Methode: Droog screenen: Veel vals positieve Veel vals negatieve resultaten

Luizen Methode: Droog screenen: Nadeel 1.: Veel vals positieve Veel vals negatieve resultaten 3,87 maal minder effectief om luizen op te sporen dan nat-kam-mathode

Luizen Nadeel 2: Brieven, die men moet meegeven: Om te verwittigen dat er luizen gesignaleerd zijn Om te verwittigen dat het CLB/kriebelteam zal controleren Om mee te delen dat het kind wel/geen luizen heeft

Luizen Nadeel 2: Brieven geven een opstoot van “preventief behandelen”

Luizen Nadeel 3: Behandelingsmethodes: Conventionele chemische middelen Fysische middelen Nat kam methode Mechanische middelen Essentiële oliën Perorale medicatie

Luizen Nadeel 3: Behandelingsmethodes: Fysische middelen (kostprijs) Nat kam methode (duurtijd min 15 min) (Mechanische middelen )

Luizen Nadeel 4: Kriebelteam®: Deontologische en juridische vragen

Luizen Nadeel 5: Registratie Wie moet de bevindingen bijhouden? Wie met reageren ? Haardgezinnen

Luizen Bevinding 1: Eerste het slechte nieuws: Luizen komen bijna continu voor op school (seizoenspieken)

Luizen Bevinding 2: Dan het goede nieuws: Je gaat er niet aan dood (symptomen treden meestal pas op na langdurige besmetting)

Luizen Bevinding 2: Je gaat er niet aan dood Geen reden tot uitsluiting op school

Luizen Bevinding 3: De kans dat er besmetting gebeurt is misschien groter buiten de school dan in de school

Luizen Bevinding 4: Nat-kam-methode is een goede opsporingsmethode en een goede behandelingsmethode http://www.klasse.be/ouders/10500/luizentips/

Luizen De enige plaats waar dit kan gebeuren is thuis Bevinding 4: Nat-kam-methode als diagnostisch middel De enige plaats waar dit kan gebeuren is thuis m.a.w : de ouders zijn het best geplaatst om de diagnose van luizen vast te stellen

Luizen Leerkrachten kunnen bij vermoeden de ouders aanspreken Bevinding 4: Nat-kam-methode als diagnostisch middel Leerkrachten kunnen bij vermoeden de ouders aanspreken Ook kinderen kunnen de methodiek aanleren

Luizen Het is een omslachtige methode Bevinding 4: Nat-kam-methode als diagnostisch middel Het is een omslachtige methode Soms moet toch teruggeschakeld worden naar een ander behandeling

Luizen De taak van school en CLB in de aanpak van luizen verschuift: Zij zijn niet verantwoordelijk voor de uitroeiing van luizen Maar voor een goed overlegd en doorsproken beleid op school om de aanwezigheid van luizen beheersbaar te houden

Luizen De taak van school en CLB het verstrekken van informatie aan het schoolteam en de ouders Zij leren de nat-kam-methode aan

Luizen De taak van school en CLB Zij geven signalen aan de ouders over gemaakte afspraken naar opsporing Zij staan ten dienste van ouders bij vragen /moeilijkheden

Luizen De taak van school en CLB Zij hebben aandacht voor de betrokkenheid van alle ouders

Luizen De taak CLB Verzamelen van materiaal Aandacht in contacten met multi-problem gezinnen Samenwerking en afspraken met zorgverstrekkers

Luizen: aanpak vandaag Kaderen in de gedachte van zorg en zelfredzaamheid -> ouders kunnen verantwoordelijkheid nemen door kennis en tools voor een goede aanpak -> brede aanpak voor probleemgezinnen