Levensbeschouwelijk kringgesprek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Plaatje vrienden op een bank
Advertisements

Godsdienst.
Is er leven na de dood?.
Johannes 11:1-44 Lazarus, de broer van Maria en Marta
De beroemdste persoon die er is …
Jezus en de wet van Mozes.
Xtreme 2011 Get Alive!. Wie laat je binnen,als je Jezus binnenlaat?
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Hij is de opstanding en het leven, dat bewees Jezus door Lazarus, die al drie dagen in het graf had gelegen op te wekken uit de dood.
Jezus over het koninkrijk 1. Marcus 1: 14. Nadat Johannes gevangen was genomen, ging Jezus naar Galilea, waar hij Gods goede nieuws verkondigde 15 Dit.
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
DE GOEDE WEEK verzamelviering.
De pittige smaak van de uitverkiezing
Wie was Jezus? Deel II Wie was jezus?.
Zending vandaag Wat gaan we bespreken? Wat is zending?
Woord van Leven April 2014.
Genezing: een gevoelig onderwerp met radicale uitersten:
Het Brood des levens Niek vorige week gesproken over je vastheid vinden bij God.
De doop en de dood Lazarus ….
Welkom WELKOM. 'Sterven is het uitdoven van een lamp, niet de vernietiging van het licht.'
Maandag PASSIE met PETRUS Marcus 14 vers
De ontwikkeling van Het Christendom..
De visie is Jezus One for all.
Heer, uw vriend is ziek! (Johannes 11, 3).
…..overrompeld door verdriet
Welkom.
Pasen 2014 Zondag 20 april Matteüs 27:66 Ze beveiligden het graf door het te verzegelen en er bewakers voor te zetten. Marcus 16: 4-6 De vrouwen zagen.
Pasen zondag 23 Maart 2008 Opgestaan Johannes 20: 1-18 Zij hadden uit de schrift nog niet begrepen dat Jezus uit de dood moest opstaan.
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
Het Spel Kaarten Tekst Gerard De Vries.
Hoe je kijkt bepaalt wat je ziet
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
1 Na de sabbat, toen de ochtend van de eerste dag van de week gloorde, kwam Maria uit Magdala met de andere Maria naar het graf kijken. 2 Plotseling begon.
De Romeinen en het christendom
Verlangen naar licht.
Het verhaal van Pasen.
Gewoon de Bijbel? 19 oktober 2014 Urk.
De stem van God 2x Jozef: -Mattheus 2 vers Genesis 45 vers 1-7.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Kerst 2014: een kind is ons geboren
Ds. Ds : Mw. M.Reinders de Haan
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Zondag 35 HC Franeker 8 maart 2009
Zondag 7 HC Franeker 21 februari 2010
In deze dienst zal Ds. A. P. Feijen voorgaan. Na de zegen zingen we Gz. 95 Schriftlezing: Mk 15: 40 – 16: 20 Tekst: Mk 16: 6 – 7.
Welkom Voorganger: Dhr. J. Smit Ouderling van dienst: J. Korthoef
Welkom in de kerk Zondag 8 HC Franeker 7 maart 2010 Thema: De Drie- enige, de God van je doop.
Woord van Leven Maart 2015.
Hoe ver kijk jij echt vooruit?
1ste Paasdag 2015 Het graf is leeg! Voorganger: Ds. Marijn Rohaan
1ste Paasdag 2015 Het graf is leeg! Voorganger: Ds. Marijn Rohaan
14de vd Tijd door het Jaar B Luisterend naar “Ad Faciem” van Buxtehude, eren we het geliefde gelaat van Jezus, verworpen door de mensen van Nazaret Regina.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Multicultureel feesten op school.
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
Gods aanwezigheid maakt het verschil. Mozes was gewoon de schapen en geiten van zijn schoonvader Jetro, de Midjanitische priester, te weiden. Eens dreef.
‘t Veerlicht Raamsdonksveer Hoe staat het er voor …in je leven? …….in je relatie met God? Welke emotie reflekteert jouw geloofs- leven het.
Er zijn twee leiders in de Grote Strijd. Een van hen moeten wij volgen. Als wij Jezus volgen, worden wij “strijdmakkers”. Wij vechten samen aan de winnende.
In deze dienst zal Ds. Blijdorp voorgaan Na de zegen zingen we Lb. 1 Schriftlezing: Zondag 15 Tekst: Kol. 1: 15 – 20.
4G Geven Gunst Genade Gratie Geven 4G Geven & ontvangen …
Mat 4:17 ‘Kom tot inkeer,’ zei hij, ‘want het koninkrijk van de hemel is nabij!’ Mat 4:17.
Lucas 24:44-48; Christus’ kerk in de startblokken: nieuwe opdrachten volgens Gods oude plan. 1 Start-zondag.
Illustratie van Kees de Kort Marcus 10:49-52 En Jezus stond stil en zei dat men hem roepen moest. Toen riepen ze de blinde en zeiden tegen hem:
Voorganger ds. Marijn Rohaan Ouderling : Bart v/d Velde Organist : Herman Kamp Muzikale medewerking wordt verleend door de huisband.
Wanneer is mijn geloof goed genoeg?
Paaswake We komen in stilte de kerk binnen.
Exodus 20: Vier de rustdag, want dat is een bijzondere dag.
1.
Welkom Voorganger: Ds. J.A. Berkheij Ouderling van dienst:
Transcript van de presentatie:

Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Ziekte en dood op school Additional text exploring the video clip.

Levensbeschouwelijk kringgesprek Groepsafspraken We gebruiken Ik-boodschappen. Vb. Ik ben van mening dat … We blijven in het heden. We blijven bij het aangebrachte thema. We respecteren elkaars meningen en veroordelen bijgevolg niemand. We staan in dienst van de groep en zorgen ervoor dat iedereen aan bod komt. We luisteren écht naar elkaar en willen niet alleen onze eigen inbreng doen. We gebruiken verbale en non-verbale leerwegen, we reageren vanuit hoofd en hart. We nemen actief deel aan het kringgesprek. (Actief luisteren maakt hier ook deel van uit.) Additional text exploring the video clip.

Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Ziekte en dood op school Casus: Leon, 10 jaar staat met een sip gezicht op de speelplaats. Hij hoorde zonet dat zijn juf ernstig ziek is. Ze werd met spoed opgenomen in het ziekenhuis en kreeg de diagnose beenmergkanker. Je stapt naar hem toe en beluistert hem… De jongen vertelt je over een gesprekje tussen hemzelf en een goede vriend. “Nadat u in onze klas kwam vertellen dat onze juf ziek is, zei ik tegen Maarten dat ze wel terug zou genezen, dat ik daar zeker van was. Maar als ze toch zou sterven… dan wordt onze juf een sterretje, zoals juf Mieke (die drie jaar geleden gestorven is). Maarten antwoordde daarop dat ik niet zo dom moest doen, als je dood bent ben je weg, dan vergaat je lichaam en blijft er niets meer van je over.” Leon weet niet wat hij hiermee nu moet. Elk jaar wordt het beeld van juf Mieke als ster gebruikt in de herdenkingsviering en wordt hen op het hart gedrukt dat juf Mieke er nog altijd is maar dat ze zoals een ster aan de hemel niet altijd zichtbaar is op elk moment van de dag. Gespreksvraag: Hoe reageer jij hierop (als leerkracht of directeur)? Wat ga je doen?. Additional text exploring the video clip.

Mogelijke K stoel: Uit het evangelie volgens Marcus 16, 1-8 Toen de sabbat voorbij was, kochten Maria uit Magdala en Maria de moeder van Jakobus, en Salome geurige olie om hem te balsemen. Op de eerste dag van de week gingen ze heel vroeg in de ochtend, vlak na zonsopgang, naar het graf. Ze zeiden tegen elkaar: ‘Wie zal voor ons de steen voor de ingang van het graf wegrollen?’ Maar toen ze opkeken, zagen ze dat de steen al was weggerold; het was een heel grote steen. Toen ze het graf binnengingen, zagen ze rechts een in het wit geklede jongeman zitten. Ze schrokken vreselijk. Maar hij zei tegen hen: ‘Wees niet bang. U zoekt Jezus, de man uit Nazaret die gekruisigd is. Hij is opgewekt uit de dood, hij is niet hier; kijk, dat is de plaats waar hij was neergelegd. Ga terug en zeg tegen zijn leerlingen en tegen Petrus: “Hij gaat jullie voor naar Galilea, daar zullen jullie hem zien, zoals hij jullie heeft gezegd.”’ Ze gingen naar buiten en vluchtten bij het graf vandaan, want ze waren bevangen door angst en schrik. Ze waren zo erg geschrokken dat ze tegen niemand iets zeiden. Reflectievragen: Wat wil deze tekst duidelijk maken? Kan je jezelf hierin vinden? Waarom wel/niet? Voel jij je nog verbonden met mensen die overleden zijn? Spreekt het Verrijzenisgeloof voor jou vandaag? Kan je dit verhaal/dit geloof laten klinken op school? Additional text exploring the picture. Deze tekst is een kernverhaal uit het Marcusevangelie. http://www.vlp-scholennetwerk.be/nl/Foto-s/Fotoalbum/Kapel-van-de-Ontluiking/

Enkele leessleutels voor Mc. 16,1-8 Uit analyse blijkt dat het een verhaal is van de hand van Marcus, door hemzelf gecomponeerd als slot van zijn evangelie. Hoogtepunt en eigenlijke bedoeling van het verhaal is de engelboodschap (v. 6-7), waarin de gelovige voor wie Marcus schrijft, het vertrouwde Paaskerygma herkent dat hem uit de verkondiging van zijn Kerk bekend is en dat nu vanuit de hemel een bevestiging krijgt. Zijn evangelie is het evangelie van het leerling zijn, zoals vooral blijkt uit de centrale sectie (Mc. 8,27-10,52). Ongemerkt wordt de lezer van het Marcusevangelie teruggevoerd naar het begin ervan. De verkondiging van de aardse Jezus gaat voort als verkondiging van de Verrezene, zoals ook omgekeerd het geloof in de verrezen Christus betekent: luisteren naar het evangelie dat de aardse Jezus verkondigde. Marcus heeft de verrijzenisboodschap concrete gestalte gegeven in het verhaal van de vrouwen bij het graf. Mc. 16,1-8 is dan ook veel meer dan “het verhaal van het lege graf”, zoals men het vaak aanduidt. Het is de verkondiging van Jezus de gekruisigde die verrezen is en leeft en die zijn leerlingen voorgaat. Ook nu. Additional text exploring the picture. De verrijzenisboodschap volgens Marcus (Mc. 16,1-8) Door Frans Van Segbroeck in VBS-Informatie 4 (1973) 33-43 http://www.vlaamsebijbelstichting.be/?p=6155 http://www.vlp-scholennetwerk.be/nl/Foto-s/Fotoalbum/Kapel-van-de-Ontluiking/

Levensbeschouwelijk kringgesprek Inhoudelijke input rond het gespreksthema voor de begeleider De feiten De jood Jezus van Nazareth = gestorven aan het kruis onder Pontius Pilatus. Dit was een gruwelijke, pijnlijk en vernederende doodstraf. Cicero noemde het 'crudelissimum taeterrimum supplicium’. (wreedste doodstraf ter wereld) In de jaren na de kruisiging van Jezus ontstaat er een groep van mensen, die stelden christenen te zijn, dit is volgelingen van de gekruisigde Jezus. Op de vraag vanwaar hun geloof in Christus, de gekruisigde, antwoorden zij dat hun geloof steunt op de verrijzenis van Jezus, in het licht waarvan ze ook zijn leven begrijpen als bevrijdend. De basis van het christelijke verrijzenisgeloof = het getuigenis van de eerste christenen Hen is iets overkomen dat hun leven drastisch veranderd heeft. Hen is iets overkomen waar ze niet op zaten te wachten, iets dat ze niet verwachtten, iets dat ze niet meteen begrepen, iets wat hen in eerste instantie bevreesd maakte. 'Jezus is verrezen en is in die hoedanigheid verschenen (oofthè) aan de leerlingen.’ Additional text exploring the video clip.

Levensbeschouwelijk kringgesprek Inhoudelijke input rond het gespreksthema voor de begeleider De ‘symbolische belofte’ van de verrijzenis Belofte van het verrijzenisgeloof = kern van de christelijke traditie Vertrouwen = sleutelwoord Geloven dat de liefde van God sterker is dan alle vormen van mislukking, gebrek, lijden en dood Geloven dat in elk mensenleven en in elke situatie kiemen van hoop verborgen liggen, waar ‘iets nieuws’ uit kan voortkomen. Het geloof in de verrijzenis steunt op het geloof in Jezus Christus, in wiens leven Gods liefde op voortreffelijke wijze aanschouwelijk is geworden. Gods universele liefde = de pijler voor de christelijke hoop op de verrijzenis De hoop dat de dood niet het laatste woord krijgt en dat niets dat goed is, verloren zal gaan. BRON: P. De Mey & C. Vander Stichele, De verrijzenis van Christus en onze verrijzenis: ongeloofwaardig of ongelofelijk?, in L. Boeve & A. Decoene, Wat mogen we hopen? Perspectieven op de verrijzenis van het lichaam, Antwerpen, Halewijn, 2007, p. 9 - p. 27. Additional text exploring the video clip.

Levensbeschouwelijk kringgesprek Hoe doorverwijzen naar de K stoel? Een voorbeeld: Tijdens het gesprek werd gewezen op de nood aan symbolen en rituelen voor overledenen op school. Men was nogal verwonderd dat één beeld in de school van de casus zo nadrukkelijk naar voren werd geschoven en we vroegen ons af of christelijke symbolen en verhalen op een andere, explicietere manier kunnen/moeten klinken in een katholieke school dan andere beelden en verhalen. Op dat moment werd het verhaal van de K-stoel binnengebracht met de bijhorende vraag: Kan dit verhaal nog klinken op school? Betekent dit verhaal iets voor jou, vandaag? Herken jij hierin je eigen visie/geloof? Waarom wel/niet? … Additional text exploring the video clip.