Netwerk kinderzorg 19 maart 2015
Agenda Vorig verslag: jan 2014 servicedocument, organisatorisch kader, derde graad, didactisch kader, geïntegreerd werken, GIP // maart 2014 stage, basisvademecum, afspraken ll materiaal Pedagogisch raamwerk voor kinderopvang van baby’s en peuters Pauze Per AD
Het raamwerk onder de loep - Nascholing 17 november K&G - Opdrachten om het raamwerk te verkennen - Verschillende snelheden - Verdere nascholing en uitwisseling noodzakelijk (volgend jaar)?
Een observatie... Karen weet heel goed wat ze wil. Binnen het aanbod kan ze keuzes maken en voor zichzelf realistische doelen stellen. Ze heeft voldoende wilskracht om te bereiken wat ze wil. Ze kan afwerken, obstakels overwinnen, doorzetten. Scenario's bedenken en uitvoeren geeft voor Karen weinig problemen. Ze bepaalt zelfs mee het traject van anderen. Karen neemt vaak de leidersrol op zich, maar houdt rekening met de feedback die ze krijgt.
RAAMWERK geeft richting, houvast Waarom? Kinderopvang van hoge pedagogische kwaliteit => langdurig effect op de ontwikkeling van kinderen en verhoogt welbevinden en betrokkenheid Wat verstaan we onder pedagogische kwaliteit? RAAMWERK geeft richting, houvast
Door wie? -Ontwikkeling door: CEGO (centrum voor ervaringsgericht onderwijs; KULeuven) en vakgroep sociale agogiek (UGent) en andere partners (vb. onderwijs). - Bekrachtigd door: - vertegenwoordigers kinderopvang - zorginspectie - minderhedenorganisaties, kinderrechtencommissariaat - Kind en Gezin
Inspanningsverbintenis en GEEN resultaatsverbintenis!
Enkele quotes uit de media - Eindelijk pedagogische leidraad voor de kinderopvang - Pedagogisch raamwerk is geen opgestoken vingertje - Kinderopvang heeft ook rol in ondersteuning van jonge ouders - Kinderopvang is meer dan op potje leren gaan
Doelstellingen opdrachten (1) Verkennen van document (2) Uitwisseling mogelijkheden implementatie (3) Noodzaak om raamwerk op te nemen binnen opleiding kinderzorg (EN 3de graad): zie ook concordantie leerplan
Oefening 1: Verkennen van pedagogsch raamwerk (1) 4 groepjes vormen (+/- 6 à 7 p. per groepje) (2) Onderdeel PR bekijken (zie gekleurd blad)
(3) filmfragment KDV 'De buitenkans' (Nederland - voorstellingsfilmpje) https://www.youtube.com/watch?v=BbbSg-iNHds Vanuit pedagogie: Emmi Pikler - Loris Malaguzzi - ervaringsgericht kinderopvang (3) Welke voorbeelden uit het fragment link je aan het pedagogisch raamwerk (of verwijzend naar...)
OEFENING 2 Mind-map bekijken kinderzorg in relatie tot PR (concordantie-document) Vragen: Linken tussen leerplan en pedagogisch raamwerk? Linken met alle componenten!
OEFENING 3 Vragen: Hoe PR implementeren / gebruiken in les / stage / projecten Link met 3de graad? Ideën op A3 blad verzamelen
Nascholingsinitiatieven Nascholing expressie vanuit de visie op zorg – coaching volgend schooljaar (via Eekhoutcentrum + begeleding) Dag van de voeding: 25 maart 2015 (via Eekhoutcentrum) Coachingstechnieken: 5 mei 2015 (via Eekhoutcentrum)