Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groeien in taal T1 Werken aan een taalbeleid in het kinderdagverblijf Sint-Karel (Sint-Jans-Molenbeek)
Advertisements

Workshop: Als je op of uit valt of juist niet…. Wat komt aan de orde: 1.De realiteit van de GHS 2.Aanstaande ontwikkelingen 3.Vragen en/of opmerkingen.
Informatieavond 22 april 2013
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Autonomie in de derde graad
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Implementeren doe je samen
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Gezondheids- en welzijnswetenschappen
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Kinderzorg 16 Januari 2014.
Directievergadering personenzorg
16 Januari 2014 Verslag in Groen
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Integrale opdrachten-component voeding
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Autonomie in de derde graad
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Op school en in de scholengemeenschap
Netwerk coördinatoren VZ
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Diverscity is het samenwerkingsverband tussen de VVSG en de drie overheidsvakbonden ACV-Openbare Diensten, ACOD-LRB en VSOA. Diverscity bevordert en ondersteunt.
Administrateur-generaal
Stuurgroep GWW DPB Brugge – 30 april 2015.
Netwerk Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige
NETWERK STAGECOÖRDINATOREN DPB Brugge – 5 maart
Voka Health Community ‘kwaliteit van zorg’ Jo Vandeurzen Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin 1.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Titel samenkomst 14 januari 2016
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Werken aan de doorgaande lijn van 0-13 jaar De visie van 7 onderwijsbestuurders.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Preventieve zorg Kind en Gezin. Prenataal aanbod Kennismakingsbezoek in de kraamkliniek/thuis 2 basishuisbezoeken voor alle gezinnen met pasgeboren baby.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Wat is Speelbank.be? Een database met ervaringsgerichte spelactiviteiten voor 0-3 jaar Opzoeken en toevoegen (delen met elkaar) Speeltips Wedstrijden.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Hoe pedagogisch handelen?
UITGANGSPUNT.
Component Psychologie en pedagogie MAART Nieuw materiaal ter inspiratie Interactievaardigheden – een kindvolgende benadering: Anneke Strik & Jacqueline.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Netwerk SW Brugge – 19 november 2014.
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Workshop 1 11 november 2016 CVO Antwerpen
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Coördinatoren OH-OA verslag 3 februari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
UITGANGSPUNT.
Wie kent Diverscity? Wie kent VVSG? Wie kent steunpint kinderopvang?
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Informatieavond 15 november 2017
Mijn visie op onderwijs
Wie kent Diverscity? Wie kent VVSG? Wie kent steunpint kinderopvang?
VAAR MEE MET DE SLOEBERBOOT
Samen door de schoolpoort
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Zorginspectie en MeMoQ Monitoringinstrument in de praktijk
Transcript van de presentatie:

Netwerk kinderzorg 19 maart 2015

Agenda Vorig verslag: jan 2014 servicedocument, organisatorisch kader, derde graad, didactisch kader, geïntegreerd werken, GIP // maart 2014 stage, basisvademecum, afspraken ll materiaal Pedagogisch raamwerk voor kinderopvang van baby’s en peuters Pauze Per AD

Het raamwerk onder de loep - Nascholing 17 november K&G - Opdrachten om het raamwerk te verkennen - Verschillende snelheden - Verdere nascholing en uitwisseling noodzakelijk (volgend jaar)?

Een observatie... Karen weet heel goed wat ze wil. Binnen het aanbod kan ze keuzes maken en voor zichzelf realistische doelen stellen. Ze heeft voldoende wilskracht om te bereiken wat ze wil. Ze kan afwerken, obstakels overwinnen, doorzetten. Scenario's bedenken en uitvoeren geeft voor Karen weinig problemen. Ze bepaalt zelfs mee het traject van anderen. Karen neemt vaak de leidersrol op zich, maar houdt rekening met de feedback die ze krijgt.

RAAMWERK geeft richting, houvast Waarom? Kinderopvang van hoge pedagogische kwaliteit => langdurig effect op de ontwikkeling van kinderen en verhoogt welbevinden en betrokkenheid Wat verstaan we onder pedagogische kwaliteit? RAAMWERK geeft richting, houvast

Door wie? -Ontwikkeling door: CEGO (centrum voor ervaringsgericht onderwijs; KULeuven) en vakgroep sociale agogiek (UGent) en andere partners (vb. onderwijs). - Bekrachtigd door: - vertegenwoordigers kinderopvang - zorginspectie - minderhedenorganisaties, kinderrechtencommissariaat - Kind en Gezin

Inspanningsverbintenis en GEEN resultaatsverbintenis!

Enkele quotes uit de media - Eindelijk pedagogische leidraad voor de kinderopvang - Pedagogisch raamwerk is geen opgestoken vingertje - Kinderopvang heeft ook rol in ondersteuning van jonge ouders - Kinderopvang is meer dan op potje leren gaan

Doelstellingen opdrachten (1) Verkennen van document (2) Uitwisseling mogelijkheden implementatie (3) Noodzaak om raamwerk op te nemen binnen opleiding kinderzorg (EN 3de graad): zie ook concordantie leerplan

Oefening 1: Verkennen van pedagogsch raamwerk (1) 4 groepjes vormen (+/- 6 à 7 p. per groepje) (2) Onderdeel PR bekijken (zie gekleurd blad)

(3) filmfragment KDV 'De buitenkans' (Nederland - voorstellingsfilmpje) https://www.youtube.com/watch?v=BbbSg-iNHds Vanuit pedagogie: Emmi Pikler - Loris Malaguzzi - ervaringsgericht kinderopvang (3) Welke voorbeelden uit het fragment link je aan het pedagogisch raamwerk (of verwijzend naar...)

OEFENING 2 Mind-map bekijken kinderzorg in relatie tot PR (concordantie-document) Vragen: Linken tussen leerplan en pedagogisch raamwerk? Linken met alle componenten!

OEFENING 3 Vragen: Hoe PR implementeren / gebruiken in les / stage / projecten Link met 3de graad? Ideën op A3 blad verzamelen

Nascholingsinitiatieven Nascholing expressie vanuit de visie op zorg – coaching volgend schooljaar (via Eekhoutcentrum + begeleding) Dag van de voeding: 25 maart 2015 (via Eekhoutcentrum) Coachingstechnieken: 5 mei 2015 (via Eekhoutcentrum)