Plannen en waarderen binnen de functioneringscyclus

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aan de slag met vakmanschap! Kick-offTeam/datum. Film Vakmanschap.
Advertisements

POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
Gesprekscyclus Quadraam
Introductie.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Overzicht Waarom competentiemanagement Competentiemanagement binnen het provinciebestuur Hoe implementeren? Competentiemanagement binnen de verschillende.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
E-competentiescan. Wie kunnen de scan gebruiken? De medewerker Vult de scan in en krijgt inzicht in eigen handelen De leidinggevende Krijgt een beeld.
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Het MT in de kinderopvang Boek & veldonderzoek ‘ Ze zijn op Heidagen’
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Functiegesprekken in de praktijk.
2013 EVALUATIES N. INLEIDING Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Workshop “Beoordelen”
2014 EVALUATIES N+1.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Methode Strategisch personeelsmanagement
Aan de slag met vakmanschap
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Studieadviesregeling
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
PRIMO Opleiding Taalexpert
Werkgevers houden niet van AC/DC of toch ? Kurt Boelens, directeur ADMB HR Services.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Competentieprofiel Nina, Jacqueline, Aysun & Aruna.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Resultaatsgericht Management in het Hoger Onderwijs Adelien Decramer Faculteit Economie en Bedrijfskunde - Universiteit Gent ‘De bedreigde beleidsruimte.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
R&O Cyclus TU Delft Maarten Poorter. Over R&O  Wie het beste uit zijn mensen wil halen, moet hun kwaliteiten optimaal benutten en ze de ruimte en.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verbeteringen en personeel Par:
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
1 Afstuderen interne communicatie bij de unit Gegevens 2 februari 2017 Hanneke van der Linde.
De omkadering en opvolging van uw stage
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet
Functioneren en beoordelen
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Feedback en tussenevaluatie via Scorion
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Zin Ja Netwerk 14 december 2017
Persoonlijk Leiderschap
Online feedbacktool Vlaamse overheid
Workshop “de coachende praktijkopleider”
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Honours programma: voor wie
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Ontwerpend onderzoek.
Hoofdstuk 6: Gesprekken met medewerkers
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Hoofdstuk 2: Taken teamleider
Transcript van de presentatie:

Plannen en waarderen binnen de functioneringscyclus

Functioneringscyclus… Doelstelling Taakafspraken Producten Projecten Competenties Verwachtingen In schema

Rol van de Chef waardeerder 1 basisformulier doorheen het jaar (cyclus) volgens drie ijkpunten: planning – functionering - waardering Aan het begin van de functioneringscyclus maak je taakafspraken met je medewerker, je formuleert jouw verwachtingen = planningsgesprek Doorheen het jaar volg je de medewerker op en stuurt bij waar nodig = functioneringsgesprek (formeel; kan ook informeel via wekelijks overleg, …) Op het einde evalueer je de prestaties van jouw medewerker = waarderingsgesprek Waarderingsperiode: 1 september – 31 augustus Drie type waarderingen: basiswaardering, proeftijdwaardering, waardering na verbetertermijn 3

2. Hoe plannen? Taakafspraken = basis voor elke waardering taakafspraken laten vertrekken vanuit aantal resultaatsgebieden: vanuit hoofdproducten (processen) en projecten die een medewerker realiseert. = taken laten vertrekken vanuit de doelstellingen van de stad reflectie: wat doet mijn team ? Wat doet een individuele medewerker om de doelstelling mee te realiseren ? chef omschrijft de opdrachten van de medewerker. In gesprek: verwachtingen, opdrachten en ontwikkelpunten Doelstellingen stad ? Vertaling van bestuursakkoord naar strategische doelstellingen Strategische doelstellingen verder geconcretiseerd in hoofdproducten (= dagdagelijkse werking) en projecten (= veranderingen) Elke medewerker van de stad werkt, in samenwerking met collega’s, mee aan de doelstellingen van de stad. intranet SC 4

3. Hoe waarderen? Waarderen = door feedback weet je medewerker wat er van hem/haar verwacht wordt, waar hij/zij goed in is en wat beter kan. Ondersteunend instrument: opbouw waarderingsformulier scoring van taakafspraken, A-waarden en gedragscompetenties score A – E + beschrijving eindresultaat De manier van scoren is voor de drie types van waardering (proeftijd – basis- verbetertermijn) hetzelfde 5

3. Hoe waarderen: welke score? Als je medewerker … A: zeer hoog … permanent meer doet, extra inspanningen levert of betere resultaten boekt dan wat je van de uitvoering van de betrokken taak verwacht, aan de uitvoering van de taak kan bijna niets meer verbeterd worden. … uitblinkt in de betrokken competentie. B: hoog … regelmatig meer doet, extra inspanningen levert of betere resultaten boekt dan wat je bij de uitvoering van de betrokken taak verwacht. … de betrokken competentie beter beheerst dan verwacht wordt voor uitvoering van deze functie. 6

3. Hoe waarderen: welke score? Als je medewerker… C: voldoende … de betrokken taak met bijhorende inspanningen en resultaten uitvoert zoals je verwacht. … het verwachte competentieniveau voor de functie beheerst. D: laag … niet steeds de gevraagde inspanningen levert of resultaten boekt die je verwacht bij de uitvoering van de betrokken taak. … het verwachte competentieniveau nog niet of net niet beheerst. E: zeer laag … onvoldoende inspanningen levert en/of resultaten boekt bij de uitvoering van de betrokken taak. … het verwachte competentieniveau bij de functie niet beheerst. 7

Beschrijvend waarderen = 3. Hoe waarderen: beschrijvend waarderen? Beschrijvend waarderen = beargumenteren waarom je deze score geeft. bij een basiswaardering elke taak en competentie verplicht te scoren alvorens aanduiden eindresultaat. met sterkten en zwakten motiveren als je medewerker beter of minder presteert dan je verwacht. de score onderbouwen aan de hand van gedragingen die je gezien hebt bij je medewerker. gebaseerd op prestaties en observeerbaar gedrag. 8