Een blik op kwaliteitsvol onderwijs door de ogen van de leerkracht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

De bevlogen leerkracht
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Taalportfolio in Action
Innovatie en stakeholders in VO
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion
CBE: Centra voor Basiseducatie
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
Workshop Open Leercentrum
Voortgangsgesprek fase 1
Een ondersteuning vanuit het personeelsbeleid.  Student: Maatschappelijk Advisering  Stagecontext: UNIZO Jobkannaal  W.I.P. Kortgeschoolde jongeren.
Competentiegericht leren vmbo
TC&M UNESCO unites us all.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
De kubus van CSPE succesfactoren!
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Dossier Empowerment.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Wie zijn wij? 25 jaar docent Voortgezet Speciaal Onderwijs Schakelklas
Workshop evalueren Dcp
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
M-decreet Een korte toelichting.
Vaco’s
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
21 st century skills en het onderwijs in de kennismaatschappij Joke Voogt De Onderwijsdagen Utrecht, 9 november 2010.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Experten in de derde graad Proefproject
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Coaching in regioleren
Presentatie EduCheck SOML
Gelijke kansen op school: het kan!
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Hoe leg je meer focus op resultaat?
De Wever Zorg Innovatie Centra
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Gepersonaliseerd leren
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
het katholiek basisonderwijs
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Heb jij ballen voor scrummen?
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Een blik op kwaliteitsvol onderwijs door de ogen van de leerkracht Evi Geeroms en David Evenepoel Koninklijk Atheneum Etterbeek

Wie zijn wij? Leerkrachten Koninklijk Atheneum Etterbeek (Brussel) Nederlandstalige school van het GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap Volledig ASO aanbod met een beperkt TSO aanbod (Toerisme) 900 leerlingen, 100 personeelsleden én een groene campus Evi: leerkracht Frans, eerste graad David: leerkracht LO, eerste graad Beiden zijn oud-leerling van het KAE

Rode draad Vanuit maatschappelijk oogpunt via schoolniveau tot op leerlingenniveau naar het opleiding- en professionaliseringsniveau

Kwaliteit in onderwijs? Focus op innovatie & creativiteit! Innovatie: de school zet in op vernieuwende onderwijspraktijken o.a. “flexibiliteit”: curriculum aanpassen/vernieuwen aan maatschappelijke tendensen (de school verschilt van ‘toen’ en ‘nu’), “duurzaamheid”: geen talent mag verloren gaan, “individueel”: leerlinggerichte competentieontwikkeling (breed werken rond kennis, vaardigheden en attitudes), “samenwerken”: vakoverschrijdend (loskomen van je vak), tussen verschillende onderwijsactoren, … Creativiteit: de school biedt tijd, ruimte én ondersteuning voor nieuwe ideeën van de leerkrachten o.a. beheersing van planlast/taakbelasting  explorerende tijd en ruimte aanbieden, energie moet bottom-up (intrinsieke motivatie), de authentieke en bevlogen leerkracht (want zij maken het verschil)

Kwaliteit in onderwijs? Focus op innovatie & creativiteit! Onderwijskwaliteit is gewenst en resultaatgerichte innovatie die wortelt in de cultuur van de maatschappij, school, leerkrachten en leerlingen. Van Beekveld & Terpstra (NL), Verantwoord veranderen met hart voor onderwijs en zorg

The Four Pillars of Education *Basis van het UNESCO-rapport “Learning: the Treasure within” Learning to know = Aanleren van tools om te leren. Basiskennis verwerven om de omgeving te kunnen begrijpen en nieuwsgierigheid op te wekken. Numeracy Literacy Life skills Learning to do Verwerven van praktische vaardigheden om kennis om te zetten in innovaties. Creatief met kennis kunnen omgaan. Inspelen op meervoudige intelligentie en gebruik makend van leerstijlen. Learning to live together Leren samenleven en omgaan met elkaar door het leren herkennen van onderlinge afhankelijkheid en gezamenlijke doelen. Learning to be Onderwijs moet bijdragen tot een algemene persoonlijkheidsontwikkeling Zowel de inhouden van het curriculum als de methodes dienen hier rekening mee te houden!

Curriculum Van kennisverwerving naar kennisverwerking Kennis moet functioneel zijn: reproductie  toepassing & integratie (cf. onderzoekend leren) Van individueel naar teamwork Sociale (en emotionele) ontwikkeling, vaardigheden en relaties versterken Co-existentie tussen ontwikkelen eigen identiteit en die van anderen Creativiteit en kritische zin promoten Creatief leren omgaan met de theorie Functioneel gebruik kunnen maken van bestaande technologieën

Rendement voor ELKE leerling Wat werkt er in de praktijk? Concretisering Activerende en coöperatieve werkvormen Evaluatie als het onderdeel van het leerproces Feedback Differentiatie Leerlinggerichtheid

Concretisering Link leggen tussen het schoolse leren en het dagelijkse leven Vertrekken vanuit en aansluiten bij de leefwereld van de leerlingen Authentieke situaties / voorbeelden benutten De buitenwereld binnenhalen in de klas Brede school: samenwerking met buitenschoolse organisaties

Activerende en coöperatieve werkvormen Leerlingen uitdagen, stimuleren, coachen, vertrouwen, … Leerlingbetrokkenheid verhogen Samenwerken en “van-elkaar-leren” bevorderen Sluit aan bij de pijler “Learning to live together”

Evaluatie als onderdeel van het leerproces (breed evalueren) Trend van product naar procesevaluatie Het doel van de evaluatie is niet leerlingen beoordelen, maar leerlingen beter ondersteunen Doelstelling evaluatie bijsturing & evaluatie bijsturing & eindevaluatie verwachting & feedback ondersteuning & feedback ondersteuning beoordeling Prestatie-indicatoren: verwachtingen  evaluatiecriteria de leerkracht zelfevaluatie peerevaluatie … d.m.v.: Kijkwijzers SAM-schalen Axenrozen Evaluatie door de verschillende betrokken partijen FOUTEN MAKEN = LEERKANSEN CREËREN

ZELFREGU-LEREND NIVEAU Feedback Opvolging Feedbackniveau’s: Zelfniveau Taakniveau Procesniveau Regulatieniveau Goede feedback: Doelgericht & biedt strategieën aan Systematisch Duidelijk en eerlijk Volgens de “regels van de kunst” Individueel of klassikaal Differentiatie ZELFREGU-LEREND NIVEAU PROCES-NIVEAU TAAK-NIVEAU ZELF-NIVEAU

Differentiatie Kwaliteitsvol onderwijs alle “lerenden” leerkansen krijgen Binnen- en buitenklasdifferentiatie Oog voor de “zwakkere” & de “sterkere” leerlingen Leerachterstand Hoogbegaafden Taalachterstand Voorkennis Beperking Leerstoornissen Uitgaan van en inspelen op de verschillen tussen leerlingen Combinatie van convergerende & divergerende differentiatie inhoud algemene beginsituatie (niveau / tempo) Differentiëren van product volgens leerstijlen en -profielen proces interesse

LEERPROCESBEGELEIDER Leerlinggerichtheid Op klasniveau Leerling staat centraal Opvolging Individuele leertrajecten Streaming Portfolio Op schoolniveau OLB GOK Talenten van de leerlingen blootleggen Ondersteuning bieden zodat alle leerlingen de leerplandoelstellingen kunnen bereiken “Studiekeuzebeurzen” per graad Openleercentra Keuzemogelijkheden laten ervaren (≠ toelichten) Huiswerkklassen Studiebegeleiding Studiebuddy’s ICT … LEERPROCESBEGELEIDER DOCENT COACH

Basisvoorwaarden Ondersteuning door & vertrouwen van de directie Interactie: leren van elkaar leerling leerkracht school Horizontale en verticale samenwerking binnen het team Hospiteren Vakgroepwerking: leerlijnen en evaluatiecriteria Samen lesgeven Overleg: BaO  SO ( HO) Samen materiaal uitwerken …

Basisvoorwaarden Return on investment INPUT OUTPUT Evenwicht tussen beiden of hoger rendement leiden tot verhoogde intrinsieke motivatie Te hoog in vergelijking met het resultaat  team uitgeblust en gedemotiveerd Te weinig mogelijkheid tot eigen inbreng  gevoel van nutteloosheid & demotivatie Tijd: “administratief” onderwijs ≠ kwalitatief onderwijs

Toekomst Integratie van “actieve” leerkrachten in de lerarenopleiding WERKVELD hiaten innovaties LERARENOPLEIDING PROFESSIONALISERING Integratie van “actieve” leerkrachten in de lerarenopleiding Samen “leren” (Onderzoekende school?!) Lerarenopleiders en leerkrachten dezelfde professionalisering laten volgen