LEERLING- EN OUDERPARTICIPATIE Een zaak voor iedereen, een taak voor iedereen 5/08/2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Leerlingenraad Leerlingenraad Laat je stem horen!!
Leergierig enthousiast nieuwsgierig. een voorproefje van jouw toekomst? leergierig enthousiast nieuwsgierigeen voorproefje van jouw toekomst?
De ontwikkeling van de 7 competenties
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Kandinsky College Malderburchtstraat
De leerlingen maken de school
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Samen met ouders aan het werk!
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
De weg naar het voortgezet onderwijs
Leerlingenraad… eventjes de ouders informeren
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
CoP - PO Community of Practice – Primair Onderwijs.
NATUUROUDERS Provincie West-Vlaanderen Dienst NME
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Welkom op onze thema-avond
Thuis leren en studeren. Tip Ouders Tip Leerling © Have.
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Wat maakt het leven zo waardevol
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Leerlingenraad Wat ging er aan vooraf.
Jezelf kort voorstellen.
LEERRENDEMENT VERHOGEN MET GOEDE LEERLINGBEGELEIDING DAG VAN DE ZORGCOÖRDINATOR 21 NOVEMBER 2013 Anke Visser
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Ouderbetrokkenheid.
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
Wat kan je doen met jouw schoolraad?
PREVENTIE EN REMEDIËRING Een zaak voor iedereen, een taak voor iedereen 30/07/2015.
Jaarverslag & Thema-avond ‘Ouderbetrokkenheid’
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
Alle dagen in een warme school. Alle dagen… “Ik heb vertrouwen in de directie en de ploeg.” (Parijs )
HET DEBAT Discussiëren met regels Basis = onenigheid Voor- en tegenstanders Een derde partij overtuigen (het publiek, de jury)
DE SCHOUW SCHOOLTIJDEN. Inhoud Stand van zaken Verschillende modellen Enquête voor ouders.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Welkom in klas 3! Schooljaar
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Inclusief onderwijs en ZML We beginnen bij het begin; welkom! Wie bent u en wie ben ik?
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Welkom op onze thema-avond
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
EIGEN OPVOEDINGS PROJECT Vrij Katholiek Basisonderwijs Don Bosco Gerdingen.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Johan van de Watering en Gerard Kusters
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Welkom!.
Scholieren over onderwijs in Gent
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
School is stom?! Of: hoewel niet vrijwillig, ik zie dat ik er mijn voordeel mee kan dioen en haal er uit wat er in zit.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Transcript van de presentatie:

LEERLING- EN OUDERPARTICIPATIE Een zaak voor iedereen, een taak voor iedereen 5/08/2015

GOK 3 – 1 5/08/2015 Themanetwerkdag: Leerling- en ouderparticipatie Woensdag 3 juni 2009 van 9.30 tot DPB Gent Marialand Gent

Vlaamse wegen… 5/08/2015

…met de nodige gevaren? 5/08/2015

School bestaat dankzij de leerling …en zijn ouders 5/08/2015

Komen tot leerlingparticipatie 5/08/2015 Van 0 (er is niets, school is enkel leeromgeving, gecreëerd door leerkrachten) groeien over … … een onderwijsleersituatie waarin leerlingen participeren, waarbij leerlingen als opgroeiende wezens er iets toe doen. …een goed uitgebouwde leerlingenraad naar… Tip: leef op het ritme van de collega’s maar durf af en toe eens een streepje gas bijgeven en leer hen op gepaste tijden schakelen, zo verbruik je minst energie!

Van 0 naar 200 in … seconden:  Leertheorie  Relatie zonder zeggenschap  Ll = bezoeker  Lkn werken voor lln  Pseudo-keuze: Belangstelling voor leren is ! => brave ll (straffen/belonen)  Van ‘Op welke school zit jij?’ naar…  Ontwikkelingstheorie  Relatie en zeggenschap  Ll = medebewoner  Lkn werken met lln  Vrije keuze : keuze uit alternatieven => gemotiveerde ll (! voor de ontwikkeling)  …‘Welke school maak jij mee?’ Van 0 naar een ……participatieve leeromgeving

Van 0 naar 100 in …seconden  Vraagt om creativiteit, goed voorbereide lessen met een boeiende inhoud, de werkvorm wordt eentonig voor de leerling  Het is boeiend voor de leerling, een uitdaging voor de leerkracht en enorm leerrijk voor beiden Van 0 naar een ……participatieve leeromgeving 5/08/2015

OPRECHTE DEELNEMING (via ) zie bijlagewww.kinderrechten.be Meedoen: Meebeslissen: Meepraten: Meedenken: Mee weten: Op schoolniveauOp klasniveau ?

Komen tot ouderparticipatie (ouderbetrokkenheid)  Informele participatie:  Luisterende ouders  Handige ouders  Meedenkende ouders  Participerende ouders  !: met een doel  Formele participatie  Ouderraad  Schoolraad  !: met een missie en een visie Is er voor elk wat wils? Hoe maak je hiervan gebruik? Hoe krijg je ouders zo ver?

Een geweten geschopt? Geef vanaf nu participatie een kans door met alle betrokkenen aan een andere schoolcultuur te timmeren! Want dan mik je op een betere sfeer op school, op een school die inspeelt op ieders noden en behoeften, op een meerwaarde voor iedereen. 5/08/2015