Maatschapppelijk potentieel van sport voor jongeren…in het jeugdhuis Rein Haudenhuyse Expertise platform sport & jeugdhuizen 20 mei 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sport en Ontwikkelingsamenwerking
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Vecht & Dans - Kort op de Bal
Nederland participatieland?
Reflecties Onderzoek ‘Jeugdwerk met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren’ Tineke Van de Walle Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Steunpunt.
Dienst Time Out Projecten
Wie zal er voor de kinderen zorgen? Staten-Generaal Opvang en vrije tijd van schoolkinderen Bruno Vanobbergen Kinderrechtencommissaris.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Iedereen gelijke kansen op school
Welkom bij Leefstijl.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
Een andere (weg naar de) arbeidsmarkt? Jong in de stad: 6 maart 2013 Inleiding workshop arbeidsmarkt – David Wemel.
“Kansen benutten” handvatten een emancipatorisch jeugdbeleid
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Stedelijke Preventiedienst Stad Brugge Jeugdopbouwwerk
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
OCMW’s en Activering Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid Mechelen 26 november 2009.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Ouder worden: een lange en schitterende toekomst
Jongeren Preventie Team
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
VERLEDEN, HEDEN EN TOEKOMST Jaap Noorda JONGERENOPBOUWWERK IN NEDERLAND.
Werken met meisjes Trefdag, 30 mei Wie ben ik?
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Leren ondernemen en ondernemend leren
Risicojongeren in Rotterdam Aanleiding Wetenschappelijke input integrale benadering Input voor conferentie Gemeente Rotterdam/Rijk Opzet studie Literatuurstudie.
CanDo Coaching.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Kinderrechten als brug
Trainers bijeenkomst Simokos Trainers bijeenkomst 2014 – 2015 Simokos.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Dossier Empowerment.
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Administrateur-generaal
Armoede is … Sieg Monten
TEACHERS AND TRAINERS EDUCATION AND QUALIFICATIONS Jurgen Basstanie & Aleidis Devillé 1.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Jeugdhuis Creatuur, Bredene, een praktijkvoorbeeld Congres Uit De Marge, 19 november 2015.
Welkom ik maak me sterk.
V OETBAL ACTIVEERT THUISLOZEN A ball can change the world Helen Blow Evelien Martens – 1BaO AO.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Coöperatieve werkvormen DOEL Kennismaking met coöperatief ondernemerschap De studentencoöperatie als praktijkgerichte leervorm.
Collectieve transitie en veerkracht
Wat is jeugdwelzijnswerk?
#EBJ16.
#EBJ16.
Het ontwikkelen van een REDD+ nationale visie en strategie
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Informatiebijeenkomst
Wat? BONGO! Brussel Buitenschoolse Oefenkansen Nederlands in GO! Scholengroep Brussel Subsidies van het Agentschap Integratie en Inburgering Looptijd:
5 BOuWstenen voor een sterk lokaal sportbeleid
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
Polarisatie en preventie: Integratie van vluchtelingen in de gemeente Zwolle, 26 mei 2016 dr. Linda Bakker Linda Bakker 13 april 2019.
Start to Buurtsport David Nassen - directeur ISB
Stadsvernieuwingsproject ‘Ledeberg leeft’
Transcript van de presentatie:

maatschapppelijk potentieel van sport voor jongeren…in het jeugdhuis Rein Haudenhuyse Expertise platform sport & jeugdhuizen 20 mei 2014

Opzet van mijn uiteenzetting inspirerende & praktische kaders “Er is niets zo praktisch als een goede theorie” (Kurt Lewin => die het gestolen heeft van Immanuel Kant)

Key-note thema: sport als sociale hefboom voor integratie inclusie activering sociale cohesie (gemeenschaps-, wijk- en natievorming) interculturalisatie... = persoonlijke en sociaal maatschappelijke ONTWIKKELING, en dit via het jeugdhuis

Waarom om ik…en niet…? Master Lichamelijke Opvoeding & Bewegingswetenschappen (2006) Doctoraat ‘Potentieel van sport voor maatschappelijk kwetsbare jongeren’ (2012) Uit De Marge (2012); Ambrassade vzw (vanaf juni 2012) Voorzitter vzw Jong (anno 2010) Onderzoeker VUB (anno 2014)

Moeten we de vraag eigenlijk nog stellen? ‘Sport has the power to change the world…it has the power to inspire. It has the power to unite people in a way that little else does. It speaks to youth in a language they understand. Sport can create hope where once there was only despair.’

Moeten we de vraag eigenlijk nog stellen? ‘It provides citizens with opportunities to interact and join social networks; it helps immigrants to develop relations with other member of society; and it constitutes a tool for reaching out to the underprivileged or groups at risk of or facing discrimination. Through its contribution to economic growth and job creation, it can also help to revitalise disadvantaged areas.’

“pleintjesvoetbal is de ideale integratiemotor” Artikel in De Standaard 17/02/2014 ‘Een sport beoefenen is cruciaal voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Het heeft effect op veel meer dan alleen het sportveld. Het bevordert ook de resultaten op school en de kansen op de arbeidsmarkt’

En als we hen nu eens gelijk zouden geven... JA, sport integreert jongeren, activeert en bevordert sociale inclusie Maar wat zijn wij/jullie met dit antwoord? toekomstige leerkracht LO, sportcoach, clubbestuurder, jeugdhuisbegeleider...minister /schepen van sport Beter wat twijfel, boerenverstand, kritische houding…jongeren zullen er alvast beter mee gebaat zijn

Dark side van sport sociale uitsluiting genderstereotypering angst stress morele ontwikkeling... = traditioneel & andersgeorganiseerd sportaanbod (!)

Sport is niet a priori goed....

SPORT?

Sport = containerbegrip term verbergt meer, dan dat het verduidelijkt zinvol om te vragen of ‘sport’ integreert, activeert...en hoe?

Isoleren & oorzakelijkheid isoleren van het sport effect gezin, school, buurt, vriendengroep, andere vormen van vrijetijdsbesteding, ruimere maatschappelijke context…leeftijd causaliteit omdraaien aan sport doen vereist een gunstige maatschappelijke positie en sociale integratie (opleiding, tewerkstelling, inkomen…) en niet omgekeerd (!) bewijs: ‘participatiecijfers’ Vlaanderen en internationaal opleiding en tewerkstelling bepalend voor (non-)participatie inkomen?

Sportevangelisme Toch zien we onderzoekers, beleidsmakers en praktijkmensen die problemen mbt ‘causaliteit’ en ‘isoleren’ negeren ‘door te basketten word je groter’-logica; ronkende beleidsverklaringen en –documenten over de kracht van sport; verschuiving ‘sport als integratie’ => ‘sport als participatie’ buikgevoel: iedereen weet toch dat sport goed is...

Onderschat de kracht van sport niet… om ons gezond verstand uit te schakelen

‘Pleintjesvoetbal is de ideale integratiemotor’ Artikel in De Standaard 17/02/2014 ‘Een sport beoefenen is cruciaal voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Het heeft effect op veel meer dan alleen het sportveld. Het bevordert ook de resultaten op school en de kansen op de arbeidsmarkt’

Maar wacht even… Hoe gaat dit dan in zijn werk? zelden heel duidelijk geformuleerd (!) ik schrijf me als ‘slecht geïntegreerde jongere’ in bij mijn lokale sportclub, en automatisch door elke week 2 maal te gaan sporten zie ik mijn schoolresultaten verbeteren…want ik leer op tijd komen, samenwerken, discipline...mijn kwestbare onderwijspositie smelt als sneeuw voor de zon....automatisch verbetert mijn arbeidsmarktperspectief…mijn zwakke arbeidsmarktpositie smelt als sneeuw voor de zon.

Maar wacht even… School van de ongelijkheid (Hirtt, Nicaise & De Zutter 2008) sociale lift van de school staat in panne ons onderwijssysteem reproduceert ongelijkheid recent What Do you Think? Unicef “Ons onderwijssysteem is niet fair. In ons land weegt de socio-economische achtergrond van een kind zwaar door op zijn leerprestaties. Meer soms dan zijn inzet of intelligentie. Daardoor bestendigt en versterkt school de sociale ongelijkheden.”

Maar wacht even… Waarom zou ik mijn kind (terug-)sturen naar een school die de ongelijkheid en uitsluiting, dat ik als gezin of jongere in (kans-)armoede reeds ervaarde, versterkt?

Sport ‘contexten’ antwoorden, oplossingen liggen in het ‘contextualiseren’ van sportervaringen (Jay Coakley, Fred Coalter) sport: sociale context, net zoals bvb. klas ‘door naar een klas te gaan zal je leren’ misschien gaat het helemaal niet over de sport die beoefend wordt, maar eerder de context waarin een bepaalde sport beoefend wordt.

Sport als vliegenvanger Rol, unieke meerwaarde sport? het (niet) aantrekken van bepaalden jongeren? (= flypaper) andere…

SPORT SPORT plus plus SPORT

sport sport als doel strategische doelstelling:  organiseren van sportaanbod zonder meer bvb. competitieresultaten, sporttechnische vaardigheden (deelnemers/coaches) sport plus sport als middel strategische doelstelling  niet sport-gerelateerd individueel (bvb. schoolprestaties, tewerkstelling, criminaliteit) maatschappelijk (sociale cohesie, vrede…); economisch (winst), politiek (city/country branding) plus sport sport als doel&middel strategische doelstellingen:  sportieve  sociaal-maatschappelijk individueel (bvb. schoolprestaties, tewerkstelling, criminaliteit,gezondheid…) maatschappelijk (sociale cohesie, vrede, overlastbestrijding, winst…)

Situeer op een continuüm en motiveer Buurtsport Antwerpen Club Brugge Foundation De Rode Antraciet Homeless World Cup Kicking Aids Out Kras Fifa World Cup BX Brussels sport & jeugdhuizen... sportsport plus plus sport

sport sport plus BX Brussels plus sport Buurtsport A’pen De Rode Antraciet Homeless World Club Kicking Aids Out Club Brugge Foundation Kras Fifa World Cup

Sport plus is niet a priori goed....

BUURTSPORT

buurtsport Wat? een methodiek (!) waarin volgende elementen vervat zitten (Theeboom, 2008): buurt- en vraaggerichte aanpak rekening houdende met specifieke kenmerken van het doelpubliek structurele samenwerking tussen diverse actoren duidelijke diversiteit in organisatievormen hanteren van een breder sportbegrip creatief gebruik van infrastructurele voorzieningen buurtsport als sociale innovatieve methode voor sportparticipatie

Buurtsport is niet a priori goed....

sociaal pedagogische sportcontexten...hoe dan rein?

Randvoorwaarden: Witt & Crompton 1.geïnteresseerde & zorgzame volwassenen 2.gevoel van aanvaarding & ‘ergens bij horen’ ‘je thuis voelen in een plaats waar je dingen kan doen die je thuis niet kan doen’ 3.(rol-)modellen voor conventioneel gedrag 4.waardering van prestaties (verwezelijkingen) 5.controle tegen deviant gedrag 6.positieve attitudes naar de toekomst 7.vermogen/kans om met anderen samen te werken 8.vermogen/kans om conflicten uit te werken 9.gewaardeerde competenties in ‘sport’

Randvoorwaarden: Gambone & Arbreton 1.kansen zodat jongeren een gevoel van veiligheid ontwikkelen 2.uitdagende en interessante (sport-)activiteiten 3.contexten en ervaringen die jongeren helpen om een gevoel van ‘er bij te horen’ te ontwikkelen 4.sociale ondersteuning van volwassenen (+ peers) 5.kansen voor input en beslissingen nemen (‘deelhebben’) 6.kansen voor het ontwikkelen van leiderschapsvaardigheden 7.kansen voor het ondernemen van vrijwilligers- en buurtwerk

sociaal-pedagogische vaardigheden leefwereldinzicht, welzijn centraal stellen, veiligheid, leefwereldverbredende en ondersteunende interventies/acticiteiten vaardigheden om jongeren sportief iets bij te leren didactisch, tactisch, leidinggevend, sportverruimend, sterk sportmodel, sportpedagogische visie... Sportcoach OF jeugdwerker

jongeren ont-moeten (in een sportcontext) waar ze zijn, niet waar wij willen dat ze uitkomen als je dat niet doet dan: komen ze niet, haken ze toch af of bereik je enkel de ‘sterksten’ (die het eigenlijk niet nodig hebben) inspiratie : trajectbegeleiding vzw Jong Sportcoach en jeugdwerker

Coach die het welzijn van jongeren centraal stelt en een begeleiderpraktijk die niet start vanuit abstracte ideeën over positieve ontwikkeling*, maar eerder start vanuit de concrete noden en levenssituaties van jongeren (Haudenhuyse,2013) positieve ontwikkeling*: sport, school, werk, opvoeding...

‘Meer sport in het jeugdwerk, en meer jeugdwerk in de sport’ sport wordt aangeboden en georganiseerd overheen de muurtjes van de beleidssectoren als het over sport gaat slaan jeugdwerkers de bal soms helemaal mis welzijn van jongeren tijdens (!) sporten uit het oog verliesen competitie geen gepaste plaats enge focus sportactiviteiten en competitie sportaanbod los van leefwereldverbredenden en ondersteunende activiteiten Sportcoach EN jeugdwerker

That’s it…for now vragen? opmerkingen? bedenkingen?