Gemeente- en provincieraadsverkiezingen 8 oktober 2006

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organen van de Volksmacht Electoraal systeem Cuba
Advertisements

Algemene Vergadering vergadering 22 februari 2013.
Ato Harley Pempamsie vzw 5 October 2012
Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
2 Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
De onderneming als boekhoudkundige entiteit
Algemene Vergadering vergadering 22 april Algemene Vergadering: opening Samenstelling van het bureau •2 stemopnemers •Secretaris.
De gemeentelijke overheid p
Staatsinrichting 1 Veranderingen herkennen/ beschrijven die in 1848 werden doorgevoerd in het kiesrecht door de liberalen o.l.v. Thorbecke.
VLO Vlaamse Lokale Ontvangers
Verkiezingen 2006 Klik op de vraag van jouw keuze Afsluiten •Wat gebeurt er op 8 oktober?Wat gebeurt er op 8 oktober? •Ben.
Vrijetijdscheques. Wat is een vrijetijdscheque? = een waardebon van 3 euro Wordt gebruikt voor de betaling van vrijetijdsactiviteiten georganiseerd door.
Staatsinrichting Kabinet. Inhoud n Leden van het Kabinet –De Minister-President De Minister-PresidentDe Minister-President –De Ministers De MinistersDe.
Pag. GEMEENTERAADS- VERKIEZINGEN Pag. INHOUDSOPGAVE 1. DE VERKIEZINGEN –STEMRECHT, ZETELVERDELING, … 2. HET GEMEENTEBESTUUR –DE VORMING VAN EEN.
Hoe belangrijk zijn verkiezingen? Een historische terugblik E. Gerard Lerarendag Vlaams Parlement 28 februari 2014.
SAMENSTELLING KIEZERSLIJSTEN
Staatshervorming Wijzigingen in de kieswetgeving.
Verkiezingen 2014 E. Van Verdegem. Verkiezingen 2014 Welke verkiezingen? Agenda Belangrijkste wijzigingen Varia
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Naar een nieuw decreet voor het Vlaams cultuur-erfgoedbeleid
Er zijn vele goede redenen om niet, blanco of ongeldig te stemmen.
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Contingent art.60 verhoogde staatstoelage Werkgroep activering 11 januari 2013.
Infosessie Hosted mail – Exchange en 23 januari 2013 Kristof Brams.
Registreren. Informatie rond registratie 1. Voorwaarden 1.1. EU – burgers 1.2. Niet EU – burgers 2. Voorwaarden oké? 2.1. Registreren 2.2. Bijkomend element.
Het centraal examen voor kandidaat-energiedeskundigen type A en type C
CD&V, Wetstraat 89, 1040 Brussel 1 Bovenlokale Bestuursverkiezingen 2010.
Elektronisch VLD stemmen Hoe ?. Wanneer u in het “stemhokje” stapt ziet u op het computerscherm …
De wetgevende macht Charles de Montesquieu Wetgevende macht
VAN CAMPAGNE TOT CHAMPAGNE? 1. Gewijzigd partijlandschap CVP VLD SP VU Agalev Vlaams Blok Lokale lijsten CD&V(-N-VA) VLD(-Vivant) SP.A(-Spirit)
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Waterschapsverkiezingen 2008
Reglement Inwendige Orde Hoofdstuk 1 : Het ontslag van een lid van de Raad van Bestuur. Art.1 Ieder uitgesloten of ontslagnemend bestuurslid kan zich Ieder.
OP WEG NAAR GOEDE VERKIEZINGEN DR.J. VAN DIJK-SILOS HET OKB IN PERSPECTIEF.
Intverantwoordelijke 28 April 2015 INFOSESSIE. BEDANKT Voor de verdeling van geschenken en waardebonnen WELKOM Aan de Sintverantwoordelijken van.
Ontmoeting softwareleveranciers scholen – donderdag 8 juni 2006 Domein instellingen en leerlingen Wijzigingen voor het schooljaar
Deze presentatie mag noch geheel, noch gedeeltelijk worden gebruikt of gekopieerd zonder de schriftelijke toestemming van Seniornet Vlaanderen VZW maart.
21 oktober 2015 BeSt Address en structuur IT020 in het Rijksregister Gebruikerscomité Marc Ruymen.
Hoe optimaliseer je je management en fiscaliteit.
Infosessie Oproep Versterkt Streekbeleid 354. Versterkt streekbeleid Inhoud en doelstelling.
Aanpassingen PLDA 1/5/2016. Entrepots AV terugbetaling BOD Summiere aangifte voor tijdelijke opslag Overzicht.
DE NIEUWE RECHTSPOSITIE- REGELING Infosessie poetsdienst seniorenzorg 7 juli 2011 en 8 juli 2011.
Wegenwerken voor uw deur? Uw winkel voor een lange periode onbereikbaar voor het verkeer? Dan kan u financiële steun krijgen van de Vlaamse en federale.
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
Afschaffing centrale loting Frank Peters studentendecaan UU-scholennetwerk 12 november Via Invo egen | Kopt ekst en Voett ekst invoe gen Suba fdelin.
Mijn gemeente Ons gemeentebestuur Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Cijfers asielcrisis VVSG VVSG - De Asielcrisis 1.Cijfers over de asielaanvragen 2.Cijfers over de opvang van asielzoekers OPMERKING: Vanaf 2016.
Woonprojecten Klooster & Jukschot Woonproject Klooster: situering 2.
LWOO en PRO Integratie in passend onderwijs 11 mei 2015.
RESTGROEP PROCEDURE. ALGEMENE CONTEXT De gecertificeerde opleidingen zullen op 30 juni 2016 afgesloten zijn De deelnemers die gewettigd afwezig waren.
1 - 9/07/2016 Klimaatsubsidie provincie Antwerpen Goedgekeurd 28 april 2016 Dienst Duurzaam Milieu- en Natuurbeleid.
Staatsinrichting van Nederland (deel 2)
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Versie (S60) Link tussen het Enig document (ED) en de gegevensbank van MASP vergunningen voor de domiciliëringsprocedure en de vereenvoudiging.
Provinciale Algemene Vergadering Oost-Vlaanderen
Administratieve Tijdlijn voor clubs
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
Cijfers asielcrisis VVSG 2016
Cijfers asielcrisis VVSG 2016
Cijfers asielcrisis VVSG 2016
Provinciale Algemene Vergadering Oost-Vlaanderen
De digitale Omgevingsvergunning verkavelingen en bijstellingen verkavelingen December 2017.
HOOFDSTUK 1 NEDERLAND VAN 1848 TOT 1914
Oprichting Regionaal Landschap Schelde–Durme vzw
Algemene Statutaire vergadering
De toelage voor participatie en sociale activering: cijfers 2017
Oproep kandidaten voor subsidiebelofte voor basissubsidie (trap 1) voor bestaande plaatsen Oproep 29 maart 2018.
Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid
Coördinatievergadering 16 november 2018
Transcript van de presentatie:

Gemeente- en provincieraadsverkiezingen 8 oktober 2006 Kabinet Marino Keulen

Situering kiesdecreet De bijzondere wet van 13 juli 2001 maakte Vlaanderen bevoegd voor de organisatie van de lokale en provinciale verkiezingen. Wijzigingsdecreet dat de gemeentekieswet gecoördineerd door de wet van 4 augustus 1932, de provinciekieswet van 19 oktober 1921, de wet tot organisatie van de geautomatiseerde stemming van 11 april 1994 en het decreet van 7 mei 2004 houdende regeling van de controle van de verkiezingsuitgaven en de herkomst van de geldmiddelen voor de verkiezing van het Vlaams Parlement wijzigt. Goedgekeurd door Vlaams Parlement op 1 februari 2006 Kabinet Marino Keulen

Overzicht elektronisch stemmen Kabinet Marino Keulen

Status quo elektronisch stemmen Manueel stemmen 165 van de 308 gemeenten 53,6% 2,3 van de 4,561 miljoen kiezers 51% Gavere, Melle, Merelbeke, Oosterzele Elektronisch stemmen 143 van de 308 gemeenten 46,4% 2,2 van de 4,561 miljoen kiezers 49% Evergem, Kaprijke, Nevele, Waarschoot, Zomergem Kabinet Marino Keulen

Wat wordt verkozen ? 308 gemeenteraden; 5 provincieraden; 9 districtsraden te Antwerpen; 7 OCMW-raden (rechtstreeks te verkiezen in Vlaamse Randgemeenten en Voeren). In deze gemeenten worden ook de schepenen en de leden van het vast bureau van het OCMW rechtstreeks verkozen. Kabinet Marino Keulen

Principes kiesdecreet zelfde principes voor gemeente- en provincieraadsverkiezingen (uitz. kiessysteem) pariteit man – vrouw binnen de drie eerst geplaatste kandidaten een kandidaat van verschillend geslacht neutralisering lijststem voor de opvolgers: lijststem wordt voor 50% doorgerekend (= status quo) Bij gelijk aantal stemmen, volgorde van de lijst beslissend (niet gewijzigd ten opzichte van vroeger) Kabinet Marino Keulen

Principes kiesdecreet volgnummer van de kandidaten wordt op de stembrief vermeld Bij elektronisch stemmen geen “bolletje” Bij manueel stemmen “bolletje” tussen naam en volgnummer kandidaten van partijen die zich in kartel aan de kiezer voorstellen kunnen zich uiterlijk op de installatievergadering tot twee aparte fracties bekennen stembusgang: sluitingsuur 1 uur later waar manueel gestemd wordt: van 8u tot 14 u waar elektronisch gestemd wordt: van 8u tot 16u Kabinet Marino Keulen

Stembiljet: nieuwe lay-out Stemmen op papier …. Kabinet Marino Keulen

Geautomatiseerde stemming Kabinet Marino Keulen

Principes kiesdecreet kiesstelsel: status quo voor de gemeenten: Imperiali voor de provincies: D’Hondt Apparentering provincieraadsverkiezingen: alleen apparentering tussen lijsten die dezelfde naam dragen toekenning gewestelijke lijstnummers: elke politieke partij die min. drie gekozenen heeft in het Vl.Parlement Kartels kunnen kiezen welk nummer ze gebruiken van de kartelpartners maar het nummer van de partij die het eerst op de stembrief staat, dient gebruikt te worden. Kabinet Marino Keulen

Principes kiesdecreet Logo’s op stembrief: geen tekens: het maximum aantal toegelaten tekens wordt uitgebreid naar 18 (nu max.12 letters en 13 tekens) presentiegelden: status quo maar bedragen afgerond naar boven: voor manuele stemming: 15 EUR (nu 500 F) voor elektronische stemming: 22,5 EUR (nu 750 F) ronddragen stembiljetten: op vrijdag of zaterdag vóór de verkiezingszondag Kabinet Marino Keulen

Principes kiesdecreet maximumuitgaven per partij nationaal blijven behouden, ook indien lokaal kartels worden gevormd afdrachten presentiegelden: ministeriële instructie via omzendbrief dat de financiële beheerders afdracht kunnen inhouden aan de bron indien zij daartoe gevraagd worden administratief rechtscollege: beslecht de geschillen i.p.v. de Bestendige Deputatie is provinciaal georganiseerd, bestaande uit drie deskundigen in bestuursrecht en drie plaatsvervangers. Kabinet Marino Keulen

Voordrachtsakte afschaffing akte van bewilliging: enkel nog 1 voordrachtsakte voor hele lijst Nu ook rijksregisternummer en handtekening van de kandidaten door ondertekening van de voordrachtsakte verbinden de kandidaten zich ertoe om de wetgeving op de verkiezingsuitgaven te respecteren Kabinet Marino Keulen

Indienen lijst Gemeenteraadsverkiezingen: Provincieraadsverkiezingen: ondertekend door ten minste 2 aftredende gemeenteraadsleden meer dan 20.000 inwoners: ondertekend door 100 kiezers 10.000 tot 20.000 inwoners: door 50 kiezers 5.000 tot 10.000 inwoners: door 30 kiezers Provincieraadsverkiezingen: ondertekend door ten minste drie aftredende provincieraadsleden ten minste 50 kiezers Kabinet Marino Keulen

Verkiezingsuitgaven beperking verkiezingsuitgaven: status quo doch bedragen aangepast aan euro en geïndexeerd Inbreuk tegen wetgeving verkiezingsuitgaven: verlies mandaat Als een kandidaat op verschillende lijsten kandideert mogen de bedragen niet samengeteld worden, maar geldt het hoogste bedrag Kabinet Marino Keulen

Verkiezingsuitgaven Per lijst: Per kandidaat: Van 5.001 tot 10.000 kiezers: 0,80 € per ingeschreven kiezer, Van 10.001 tot 20.000 kiezers: 1,00 € Van 20.001 tot 40.000 kiezers: 1,10 € Van 40.001 tot 80.000 kiezers: 1,20 € Per kandidaat: Tot 50.000 ingeschreven kiezers: 0,080 € per ingeschreven kiezer met een minimum van 1.250 € per kandidaat Van 50.001 tot 100.000 kiezers: 0,030 € Kabinet Marino Keulen

Voorbeeld Gavere Gavere: 9.508 ingeschreven kiezers op 7 januari 2006 De VLD mag in Gavere voor de lijst 9.508 x 0,80 € = 7.606 € uitgeven Een individuele kandidaat mag uitgeven: 9.508 x 0,08 € = 761 €  minimum 1.250 € Kabinet Marino Keulen

Voorbeeld Melle Melle: 8.385 ingeschreven kiezers op 7 januari 2006 De VLD mag in Melle voor de lijst 8.385 x 0,80 € = 6.708 € uitgeven Een individuele kandidaat mag uitgeven: 8.385 x 0,08 € = 671 €  minimum 1.250 € Kabinet Marino Keulen

Voorbeeld Merelbeke Merelbeke: 17.487 ingeschreven kiezers op 7 januari 2006 De VLD mag in Merelbeke voor de lijst 17.487 x 1,00 € = 17.487 € uitgeven Een individuele kandidaat mag uitgeven: 17.487 x 0,08 € = 1.399 € Kabinet Marino Keulen

Voorbeeld Oosterzele Oosterzele: 10.360 ingeschreven kiezers op 7 januari 2006 De VLD mag in Oosterzele voor de lijst 10.360 x 1,00 € = 10.360 € uitgeven Een individuele kandidaat mag uitgeven: 10.360 x 0,08 € = 829 €  minimum 1.250 € Kabinet Marino Keulen

Verboden verkiezingspropaganda Tijdens de sperperiode (8 juli 2006) geen geschenken of gadgets verkopen of verspreiden, geen commerciële telefooncampagnes voeren, geen reclamespots op radio, televisie en in bioscopen uitzenden, geen gebruik maken van commerciële reclameborden of affiches geen gebruik maken van niet-commerciële reclameborden of affiches groter dan 4m² Kabinet Marino Keulen

Aangeven verkiezingsuitgaven Een gift van natuurlijke personen van 125€ en meer moet aangegeven worden Een gift mag maximum 500€ bedragen en enkel uitgaan van een natuurlijk persoon Aangifte van de verkiezingsuitgaven moet ten laatste 30 dagen na de verkiezingen ingediend worden Kabinet Marino Keulen

Volmachten Iedere gemeenteraadskiezer kan een volmacht krijgen voor een andere kiezer (vroeger beperkt tot echtgenoot of verwant tot en met 3e graad) Hoeft geen kiezer te zijn van dezelfde gemeente Maar 1 volmacht per kiezer Kiezers die om redenen van vakantie in het buitenland niet gaan stemmen, kunnen tot uiterlijk de derde dag voor de verkiezing een volmacht aanvragen (vroeger 15 dagen voor de verkiezing) Formulieren zullen op de website downloadbaar zijn Kabinet Marino Keulen

Formulieren Volmachten, voordrachtsakte Modernisering: Administratieve vereenvoudiging Aanpassen aan huisstijl Vlaamse overheid Taaladvies Beschikbaar stellen op website: www.vlaanderenkiest.be, rubriek formulieren Kabinet Marino Keulen

Dag van de verkiezing Resultaten zullen elektronisch aan de hand van de E-ID door de voorzitters van de hoofdbureaus doorgestuurd worden naar administratie Brussel Gedeeltelijke uitslagen zullen bekend gemaakt mogen worden (vanaf 2 bureaus gekend en tot 2 bureaus over) Resultaten beschikbaar op de website www.vlaanderenkiest.be , rubriek uitslagen Kabinet Marino Keulen

Bekend maken resultaten Info permanent bijgewerkt op de website, zonder dat je de pagina elke keer moet vernieuwen Wat? Resultaten lijsten Voorkeurstemmen per kandidaat Lijst gekozenen Aantal mannen en vrouwen, leeftijdscategorieën Vergelijking met verkiezingen 2000 Kabinet Marino Keulen

Belangrijke data 8 juli 2006: start sperperiode 1 augustus 2006: opmaak kiezerslijsten (laatste dag inschrijving gemeente) 1 augustus 2006: uiterste datum aanvraag afschrift kiezerslijst (gemeente moet deze vóór 31 augustus aan de partijen bezorgen) 31 augustus 2006: bekendmaking maximum toegelaten verkiezingsuitgaven Kabinet Marino Keulen

Belangrijke data 9 en 10 september 2006: afgifte voordrachtsakte 14 september 2006: verbeteringsakte, indien nodig 23 september 2006: laatste dag versturen oproepingsbrief aan kiezers 7 november 2006: aangeven verkiezingsuitgaven Kabinet Marino Keulen

Vorming nieuw gekozen mandatarissen Niet meer voor de kandidaten, maar enkel voor de verkozen mandatarissen Introductiepakket Infosessie en boek Start november 2006 Samenwerking tussen ABA, VVSG, VFG, VLO en VVOS Idem voor provincies, OCMW’s en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden Meer gespecialiseerde opleidingen Vormingscentrum voor lokale besturen www.binnenland.vlaanderen.be/vormingscentrum Kabinet Marino Keulen

Gavere, Melle, Merelbeke, Oosterzele (inwoners 1/01/06) Gavere: 12.004 (23 raadsleden) Melle: 10.583 (21 raadsleden) Merelbeke: 22.348 (27 raadsleden) Oosterzele: 13.171 (23 raadsleden) District Lochristi (kanton Lochristi, Merelbeke en Destelbergen) 7 te verkiezen raadsleden voor provincieraad Kabinet Marino Keulen

Potentiële kiezers op 7/01/06 (www.rijksregister.fgov.be) Kabinet Marino Keulen

Budget organisatie verkiezingen 2005 4,5 miljoen euro 2006 7 miljoen euro 2007 1,35 miljoen euro terugbetaald van federale overheid (samenwerkingsakkoord) Totaal 10,15 miljoen euro  2,2 euro per kiezer Kabinet Marino Keulen

Bijkomende info www.vlaanderenkiest.be Inschrijven op elektronische nieuwsbrief: binnenland-verkiezingen@vlaanderen.be Vlaamse Infolijn 0800/3.02.01 Kabinet Marino Keulen

Dank u voor uw aandacht Meer info: Kabinet.Keulen@vlaanderen.be Kabinet Marino Keulen