Transformatie van Onderwijs met ICT Ad Schellekens Themadag VOR-ICT / Deventer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatieverandering
Advertisements

Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1.
Sectorplan: de regio aan zet!
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
Naar een responsief hoger onderwijsaanbod voor werkenden Beelden uit het buitenland Werkconferentie flexibel hoger onderwijs voor werkenden 21 maart 2013.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
Ontwerpprojecten In de praktijk
Eli van Beekveld Zaal 1 Tijdstip uur
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Drieslag functioneel rekenen
domeinbeschrijving Bachelor of ICT 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
Visie Mensontwikkeling WSD
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
Flexcollege Flexibel onderwijs organiseren
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Hoe is de vraag vanuit het werkveld opgepakt?
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Studietrajectbegeleiding FPPW Universiteit Gent Wat Wat Situering Situering Taken Taken Contactgegevens studietrajectbegeleider Contactgegevens studietrajectbegeleider.
De Digitale Universiteit Innovatie en Transformatie van onderwijs met ICT via samenwerking van hoger onderwijs instellingen Wil Verreck programmamanager.
Flexibilisering in het onderwijs
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Veldhoven, BTG ESB&I, Onderwijscatalogus als basis voor onderwijslogistiek.
ROC van Twente Startbijeenkomst LOB d.d. 16 februari 2011
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
StellingenStellingen 28 mei Veel kansen, veel mogelijkheden… maar we hebben het allemaal druk… Regie en ondersteuning is nodig.
4 december deeltijd-hbo Post-Ad in deeltijd formeel en niet-formeel Hans Daale Leido Academy.
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Wet- en regelgeving 12 mei Waarom? ► Opleidingen zijn gebonden aan lesplaatsen ► Voltijd: op school – stage – projecten elders ► Deeltijd: op school.
ICT in het Onderwijs bij TBM
Hoe word je de beste opleiding van Nederland?
TOM keurmerk Marius Berendse.
ICT als dynamo en hefboom Spreker Chris Kuijpers
Datum: 11 november 2004 Auteur: Cees van Diest “2 x P D P” Welkom.
Naar een flexibele structuur van processen en rollen
Studieloopbaanbegeleiding
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Voorlichting oktober Voorlichting Opleidingen Technische Informatica en Media en Kennistechnologie TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen.
Deel: Studiekeuze en LOB
Insights & Essentials Willem van Putten
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
Voorlichting rsg de Borgen. Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je past.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Aquacultuuronderwijs: ervaringen en vooruitzichten in en uit Vlaanderen Stef Aerts HUB-KAHO.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Breed Talent Factory.
Referentiemodel Flexibele onderwijslogistiek
Kick-off Bijeenkomst Driebergen 25 januari
Inhoud 1 Module bouwwerk FT 2 Leeromgeving student 3 Leerteam 4
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
Sieberdam/ROCS & KODOS
PABO 4 TMS BCDE model.
ETUDE Toetsservicesysteem
RIO Registratie Instellingen en Opleidingen.
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Sociologische paradigma’s
Servitisation of data analytics models: strategic options and challenges Inspiratiesessie SLF Summit 2018.
Loopbaanpaden Een verkenning.
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Programma Digitale Leeromgeving
Transcript van de presentatie:

Transformatie van Onderwijs met ICT Ad Schellekens Themadag VOR-ICT / Deventer

Transformatie Geïntegreerde verandering van organisatie, proces en cultuur. We kijken naar de vraag, de opdrachtgever en naar het systeem waarbinnen die vraag speelt. We beschouwen de organisatie, het bedrijfsonderdeel, de individu en de omgeving; de processen en de functies; de mensen en hun cultuur. Je zoekt de plek waar je een hefboom kunt zetten, een manier om structureel de energiehuishouding van het systeem te veranderen. Om te veranderen moet je de structuur of de energie veranderen. Of beide. Bijvoorbeeld nieuwe leidende paradigma’s, andere structuren, nieuw gedrag. Dat doe je op zo’n manier, dat als het ware een dam doorbreekt en de rest van het transformatieproces gedragen wordt door de individuen zelf. “Van reactief naar proactief en synergetisch.” (Bron: Di Cuore)

Voorbeeld

TV van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd

Onderwijs

Onderwijsvorm opleidingen staan centraal standaard programma’s voltijd, deeltijd, duaal, kort selectie van studenten / leerlingen uniforme jaargroepen studiejaren, blokken, weekroosters standaard accommodatie uniforme docentrol vorm volgt functie ?

Functieverandering deelnemer (leerling, student) centraal ontwikkeling van individuele competenties authentieke situaties resultaatgericht werken en leren hoger opleidingsniveau leven lang leren employability..... brede bachelors ?

“... Er is een nieuw studievoortgangs- informatiesysteem geïmplementeerd, dat de administratie van onderwijsaanbod, inschrijving en keuze van de student (uit verplicht en keuze- onderwijs), t/m resultaatregistratie en afstuderen regelt. Eén van de volgende stappen lijkt te zijn om het rooster- programma en de inzetplanningsprogramma's te koppelen aan dit onderwijsinformatiesysteem. Nu blijken onze roosterprocessen op de faculteiten zeer divers te zijn, en overal wordt geworsteld met de toenemende proble- matiek van flexibilisering van het onderwijs. Op sommige plekken wordt weer teruggegrepen op meer klassikaal onderwijs, omdat het anders logistiek niet te regelen lijkt. …” (hbo) paradigma-shift noodzakelijk ?

Flexibel onderwijsmodel ontwikkeld bij een bestaande faculteit HEAO maatwerkprogramma’s voor studenten accent op operationele flexibiliteit principes uit ‘operations management’ ‘instructional design’-benadering ‘discrete event’-simulatie van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd

Operations management opleidingsprogramma = individueel bepaald onderwijsinstelling = service-organisatie onderwijsorganisatie = procesgericht onderwijsplanning = vraaggestuurd onderwijsfacilitering = functioneel ‘mass customization’, maatwerk

Instructional design 4-Component Instructional Design (4C/ID) model* –whole-task practice –part-task practice –supportive knowledge –just-in-time information *) Jeroen VanMerriënboer Onderwijsactiviteiten –taakgericht (projecten, werk: geïntegreerd, functioneel, resultaat) –kennisgericht (vakdisciplines, non- recurrent constituent skills) –vaardigheidsgericht (recurrent constituent skills) ‘projecten’ centraal, ‘cursussen’ ondersteunend

Onderwijsuitvoering één curriculum projecten centraal cursussen ‘just-in-time’ cursusvarianten individuele planning bijdrage van ICT ? aanbod volgt vraag werken in teams continu proces studieduur variabel

ICT nu: traditioneel onderwijsparadigma nog dominant elektronische leeromgeving (‘learning space’) focus op ondersteuning van het leren simulatie als (onderzoeks)instrument nodig: instrumenteren van flexibele planning portfolio als planningsinstrument ondersteunen van werk- en leerprocessen

Simulatie Systeemkunde TU Delft / TBM (Verbraeck) objectgeoriënteerd simulatiepakket D-Sol simulatie van 20 jaar onderwijs van een HEAO instroom gericht op stabiele populatie (2000 stud.) complete ‘snelle’ run in ruim één uur uitgebreide monitor-functies statistische analyse van output DU-project: workshopversie... een snelle impressie...

Schellekens, A. (2004). Towards flexible programmes in higher professional education. Heerlen, Open Universiteit Nederland / OTIC. Project Digitale Universiteit: ontwikkeling van een management-workshop Flexibel Opleiden Websites: OUNL/Research, DigiUni, Surf E- learning Contact: Informatie

?