Masterplan MEI Constructiewerker

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
Advertisements

 Voorlichtingslessen door de mentor  Tijdens deze lessen uitleg over de verschillende afdelingen.
Gesprekscyclus Quadraam
Werkveldtraining 26 september 2013
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Atlant Werkend Leren Opleiden op niveau 1.
Monique Goedhart en Gerda Egtberts
Kwalificatiestructuur mbo
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Stage (th)at Work(s) together
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
 Voorlichtingslessen door de mentor  Tijdens deze lessen uitleg over de verschillende afdelingen.
ROC-UP!-project Procesgroep Onderwijscatalogus & Examinering 22 januari 2013.
Resultaten BPV-evaluatie
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Opleiding verzorgende-IG Fasen indeling en BPV
Van, voor én door het onderwijs.
Programma Even terughalen: waarom Entree en voor wie?
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Van, voor én door het onderwijs.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Van, voor én door het onderwijs.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
MEESTERPROJECT. Welkom Ronnie Peters | VL1A Joris Houben | VL1B Marcel Craenmehr | VB1A
Welkom * MBO- algemene informatie * Rol ouders * Vragen.
Pemprl.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Keuzedelen als onderdeel van de structuur Voorbeeld.
© Savantis Informatie nav Docentendag Afbouw 22 april 2015.
Hoe is de vaststellingscommissie georganiseerd? Er is één centrale vaststellingscommissie. De vaststellingscommissie heeft een aantal benoemde leden. Iedere.
Uitgeversgroep en Maatwerk Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Ruimte voor begeleide onderwijstijd (bot) is beperkt. Te weinig keuzedelen die herkenbaar en uitvoerbaar zijn in de praktijk. Lage bereidheid van bedrijven.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Ontwikkelingen in MBO. Focus op vakmanschap start schooljaar 2013/2014 Geen drempelloze instroom in niveau 2 Studenten meer uren Minder kwalificaties.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Herziening kwalificatiestructuur mbo Jouke Dijkstra, Lidy van Oers en Laura Punt| 21 januari 2016.
INFO - AVOND VMBO 3. Informatie-avond VMBO-T3 Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs Theoretische leerweg.
Examinering Z&W in de nieuwe kwalificatie structuur ROC A12
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Praktijkopleidersdag
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Studieloopbaanbegeleiding
Met Minder Meer en Beter
Nieuwe opleiding Timmerkracht
Informatie-avond Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
Informatieavond juni Informatieavond juni 2017.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Examinering WIN 17.
Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017
Informatiebijeenkomst Opleidingsaanbod verpleegkunde 5 april 2017
Kennis delen.
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
Van: Studeren aan het Rietveld
Kiezen voor keuzedelen
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Welkom bij de Stage-informatieavond
Maatschappelijke Zorg 21 februari 2017
Van: Studeren aan het Rietveld
Bea Jobse, decaan 9 oktober 2018
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018

19 juni 2019 in 't Spant in Bussum
Uitgeversgroep en Maatwerk
Transcript van de presentatie:

Masterplan MEI 2014-2018 Constructiewerker Korte voorstellingsronde Naam Bedrijf Reden aanwezigheid

kwalificatiestructuur Bewerkingstechnieken METAALBEWERKEN (ISOLATIEWERKEN) (VERSPANAN) Niveau 3  Allround plaatwerker  Allround lasser  Allround constructiewerker  Allround pijpenbewerker  Scheepsbouwer Niveau 2  Plaatwerker  Scheepsmetaalbewerker  Basislasser  Pijpenbewerker  Constructiewerker (bespreking aan de hand van kwalificatieoverzicht Kenteq)

Opbouw kwalificatiestructuur 15% keuze 15% keuze Uitstroom-Verdieping-Verbreding Plaatwerker Lasser Constructiewerker Allround Constructiewerker Pijpbewerker P3-K1-W1 P3-K1-W2 P3-K1-W3 P9-K1-W1 P9-K1-W2 P9-K1-W3 P9-K1-W4 P9-K1-W5 Beroepsgerichte Basis Vervaardigt producten B1-K1-(W1,W2,W3,W4,W5.) 15 % Algemene Basis (Generieke deel)

Ontstaan Regioprofiel Kwalificatiedossier metaalbewerken Scholingsvraag bedrijven Opleidingen ROC’s Werkprocessen gezamenlijk uitschrijven in Kennis-(vak)Vaardigheden-Gedrag Regioprofiel Constructiewerker Opleidingsprogramma en begeleidingssysteem

Relatie Opbouw Regioprofiel Indeling in: Kennis. Vaardigheden. Beroepshouding Indeling in Basisdeel en Profieldeel. Bijzonderheden/mogelijke Keuzedelen (bespreking aan de hand van uitgereikte Regioprofielen)

Begeleidings- en beoordelingsstructuur Begeleiden van de student in zowel de BOL als de BBL structuur. Afspraken over een gesprekscyclus: start en planningsgesprekken en gesprekken ontwikkelingsgericht beoordelen. Minimaal 2 maal per opleidingsjaar een ontwikkelingsgericht beoordelingsgesprek in driehoek. Eenduidige instrumenten en formulieren. Regioprofielen zijn inhoudelijk uitgangspunt . Begeleidingsstructuur sluit aan bij de examenproducten voor de kwalificerende beoordeling. Begeleidingsstructuur sluit aan bij reeds ontwikkelde en beproefde methodiek. Formulieren simpel(er), eenvoudig(er) en gebruiksvriendelijker.

Begeleiden & Beoordelen Mate van zelfstandigheid >>> Bedrijf Leerling ROC Ontwikkelingsgericht beoordelen Driehoeksgesprekken Voortraject Ontwikkelingsgerichte fase Kwalificerende periode Startgesprek Betrokkenen 1e kritische punt 2e kritische punt Examinering Proeve van Bekwaamheid Doorstroom

Begeleidingsinstrument B1-K1-W2 Stelt machine en gereedschappen in en af Per. 1 Beoord. A,B,C Per. 2 Beoord. A,B,C Per. 3 Beoordelingsvorm Beoordelingspunten BPV ROC LL GEZ Product: De machine is afgesteld en klaargemaakt voor productie Gebruikt de juiste middelen en machines en spant het materiaal op en in op de machines.   Weet hoe machines en gereedschappen nauwkeurig in en afgesteld moeten worden, zodat zij voldoen aan de parameters van het product en past dit toe bij: Boormachine Zaagmachine Slijpmachine Buigmachine Knipmachine Walsmachine Lasmachine.(niveau NIL1) Snijbrander. (kruis onderdelen aan ) Volgt tijdens het in/afstellen de aanwijzingen van de werkopdracht, tekeningen en voorschriften. Gebruikt de juiste gereedschappen en middelen. Werkt efficiënt en effectief Heeft kennis van lasparameters, lasmethodebeschrijvingen en het instellen van lasmachines en kan deze toepassen. Gesprek: Legt uit hoe er veilig met transport en hijsapparatuur moet worden gewerkt indien van toepassing

Begeleidingsinstrument Aan de hand van ontwikkelde begeleidingsinstrument Driehoek gesprekken Portretten A,B en C en oordeel in een cijfer Proeve van bekwaamheid (bespreking aan de hand van uitgereikte Regioprofielen) C B A

Eenvoud en gebruikersvriendelijkheid Nooit meer een formulier kwijt Meerwaarde digitalisering begeleidingsformulieren Eenvoud en gebruikersvriendelijkheid Nooit meer een formulier kwijt Goede en snelle informatie-uitwisseling voor alle betrokkenen Ondersteunt alle bedrijven en scholen met een uniform systeem Bedrijven kunnen systeem gebruiken voor verantwoording subsidie Praktijkleren Biedt mogelijkheid om schoolresultaten en aan- /afwezigheid leerling aan bedrijf te laten zien

Digitale voortgangsbeoordeling (2) Gezamenlijk oordeel Beoordelingsvorm aangegeven met symbool Beoordelingen bedrijf, school en leerling uitklapbaar Mouse-over en de tekst verschijnt

Ondertekening en opmerkingen (2)

Digitalisering als onderdeel van Skills@school School moet besluiten tot export van NAW gegevens leerling School kan besluiten ook schoolresultaten en aan-/afwezigheid op school zichtbaar te maken via een export van deze gegevens Bij andere ROC’s is ervaring opgedaan met deze export en met gebruik Skills@school: Export vergt enige inspanning van ICT afdeling Bedrijven en docenten positief over gebruik in de praktijk

Leerlijn in schema bekostiging Jaar 1 Jaar 2 Jaar 3 Jaar 4 Jaar 5 1,2 1,0 0,5 geen

Keuzedelen Constructiewerker Keuzedeel per jaar 240 klokuur/jaar 2 jarig MBO ----------------------------------------480 klokuur 3 jarig MBO ----------------------------------------720 klokuur 4 jarig MBO-----------------------------------------960 klokuur Vonk verspanen Calculaties en kostprijsberekeningen ……………………………………………………………………………………………………………………………………….. Aan de hand van lijst keuzedelen SBB/Kenteq (bespreking aan de hand lijst reeds beschikbare keuzedelen)

Masterplan MEI Zuid-Holland 2014-2018 Implementatie 2015-2018 Masterplan MEI Zuid-Holland 2014-2018