Masterplan MEI 2014-2018 Constructiewerker Korte voorstellingsronde Naam Bedrijf Reden aanwezigheid
kwalificatiestructuur Bewerkingstechnieken METAALBEWERKEN (ISOLATIEWERKEN) (VERSPANAN) Niveau 3 Allround plaatwerker Allround lasser Allround constructiewerker Allround pijpenbewerker Scheepsbouwer Niveau 2 Plaatwerker Scheepsmetaalbewerker Basislasser Pijpenbewerker Constructiewerker (bespreking aan de hand van kwalificatieoverzicht Kenteq)
Opbouw kwalificatiestructuur 15% keuze 15% keuze Uitstroom-Verdieping-Verbreding Plaatwerker Lasser Constructiewerker Allround Constructiewerker Pijpbewerker P3-K1-W1 P3-K1-W2 P3-K1-W3 P9-K1-W1 P9-K1-W2 P9-K1-W3 P9-K1-W4 P9-K1-W5 Beroepsgerichte Basis Vervaardigt producten B1-K1-(W1,W2,W3,W4,W5.) 15 % Algemene Basis (Generieke deel)
Ontstaan Regioprofiel Kwalificatiedossier metaalbewerken Scholingsvraag bedrijven Opleidingen ROC’s Werkprocessen gezamenlijk uitschrijven in Kennis-(vak)Vaardigheden-Gedrag Regioprofiel Constructiewerker Opleidingsprogramma en begeleidingssysteem
Relatie Opbouw Regioprofiel Indeling in: Kennis. Vaardigheden. Beroepshouding Indeling in Basisdeel en Profieldeel. Bijzonderheden/mogelijke Keuzedelen (bespreking aan de hand van uitgereikte Regioprofielen)
Begeleidings- en beoordelingsstructuur Begeleiden van de student in zowel de BOL als de BBL structuur. Afspraken over een gesprekscyclus: start en planningsgesprekken en gesprekken ontwikkelingsgericht beoordelen. Minimaal 2 maal per opleidingsjaar een ontwikkelingsgericht beoordelingsgesprek in driehoek. Eenduidige instrumenten en formulieren. Regioprofielen zijn inhoudelijk uitgangspunt . Begeleidingsstructuur sluit aan bij de examenproducten voor de kwalificerende beoordeling. Begeleidingsstructuur sluit aan bij reeds ontwikkelde en beproefde methodiek. Formulieren simpel(er), eenvoudig(er) en gebruiksvriendelijker.
Begeleiden & Beoordelen Mate van zelfstandigheid >>> Bedrijf Leerling ROC Ontwikkelingsgericht beoordelen Driehoeksgesprekken Voortraject Ontwikkelingsgerichte fase Kwalificerende periode Startgesprek Betrokkenen 1e kritische punt 2e kritische punt Examinering Proeve van Bekwaamheid Doorstroom
Begeleidingsinstrument B1-K1-W2 Stelt machine en gereedschappen in en af Per. 1 Beoord. A,B,C Per. 2 Beoord. A,B,C Per. 3 Beoordelingsvorm Beoordelingspunten BPV ROC LL GEZ Product: De machine is afgesteld en klaargemaakt voor productie Gebruikt de juiste middelen en machines en spant het materiaal op en in op de machines. Weet hoe machines en gereedschappen nauwkeurig in en afgesteld moeten worden, zodat zij voldoen aan de parameters van het product en past dit toe bij: Boormachine Zaagmachine Slijpmachine Buigmachine Knipmachine Walsmachine Lasmachine.(niveau NIL1) Snijbrander. (kruis onderdelen aan ) Volgt tijdens het in/afstellen de aanwijzingen van de werkopdracht, tekeningen en voorschriften. Gebruikt de juiste gereedschappen en middelen. Werkt efficiënt en effectief Heeft kennis van lasparameters, lasmethodebeschrijvingen en het instellen van lasmachines en kan deze toepassen. Gesprek: Legt uit hoe er veilig met transport en hijsapparatuur moet worden gewerkt indien van toepassing
Begeleidingsinstrument Aan de hand van ontwikkelde begeleidingsinstrument Driehoek gesprekken Portretten A,B en C en oordeel in een cijfer Proeve van bekwaamheid (bespreking aan de hand van uitgereikte Regioprofielen) C B A
Eenvoud en gebruikersvriendelijkheid Nooit meer een formulier kwijt Meerwaarde digitalisering begeleidingsformulieren Eenvoud en gebruikersvriendelijkheid Nooit meer een formulier kwijt Goede en snelle informatie-uitwisseling voor alle betrokkenen Ondersteunt alle bedrijven en scholen met een uniform systeem Bedrijven kunnen systeem gebruiken voor verantwoording subsidie Praktijkleren Biedt mogelijkheid om schoolresultaten en aan- /afwezigheid leerling aan bedrijf te laten zien
Digitale voortgangsbeoordeling (2) Gezamenlijk oordeel Beoordelingsvorm aangegeven met symbool Beoordelingen bedrijf, school en leerling uitklapbaar Mouse-over en de tekst verschijnt
Ondertekening en opmerkingen (2)
Digitalisering als onderdeel van Skills@school School moet besluiten tot export van NAW gegevens leerling School kan besluiten ook schoolresultaten en aan-/afwezigheid op school zichtbaar te maken via een export van deze gegevens Bij andere ROC’s is ervaring opgedaan met deze export en met gebruik Skills@school: Export vergt enige inspanning van ICT afdeling Bedrijven en docenten positief over gebruik in de praktijk
Leerlijn in schema bekostiging Jaar 1 Jaar 2 Jaar 3 Jaar 4 Jaar 5 1,2 1,0 0,5 geen
Keuzedelen Constructiewerker Keuzedeel per jaar 240 klokuur/jaar 2 jarig MBO ----------------------------------------480 klokuur 3 jarig MBO ----------------------------------------720 klokuur 4 jarig MBO-----------------------------------------960 klokuur Vonk verspanen Calculaties en kostprijsberekeningen ……………………………………………………………………………………………………………………………………….. Aan de hand van lijst keuzedelen SBB/Kenteq (bespreking aan de hand lijst reeds beschikbare keuzedelen)
Masterplan MEI Zuid-Holland 2014-2018 Implementatie 2015-2018 Masterplan MEI Zuid-Holland 2014-2018