Ouderavond de Bolster..

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generatie Einstein Inez Groen
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Edilse Goeloe Marije Stolk
De Drama Driehoek.
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen

Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
SWV VO Midden-Brabant Wat beweegt de jeugd? 8 maart 2007.
De gezonde school.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Workshop Knallende ruzie
hoe autismevriendelijk ben ik
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
De theorie van de dramadriehoek
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
Opvoeden van drukke kinderen
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Autisme in de dagelijkse praktijk
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Communicatie met ouders
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Onze doelen en visie in beeld
Mijn kind wordt een puber…wat nu
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
De kunst van kritiek 4.15 p & 4.18 p
Welkom op onze ouderochtend
Niets is wat het lijkt.
Beroepshouding en beroepscode
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
De kracht van positief opvoeden
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Heel gewoon maar toch anders.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Welkom op onze thema-avond
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ruzie maken… een vak apart !?
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Coping.
Ouderinformatie avond
Welkom 9/19/2018.
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Transcript van de presentatie:

Ouderavond de Bolster.

Wat gedaan met het team!

De Muis.

Betrekken<------> Begrenzen Groeten, oogcontact maken,mee oplopen Ernaast gaan zitten, erbij betrekken Belangstellend aandacht geven Iets samen doen of plannen Een compliment geven Open vragen stellen Vrij discussiëren Samen oplossen Kritiek geven Ho zeggen Halt roepen Hier jij!

actief Laat maar D’r bovenop Waar plaats je jezelf ?

Wat willen we op school! Het scheppen van een goede werksfeer Het bevorderen van een prettige omgang Leerlingen serieus nemen Taken en verantwoordelijkheden met hun te delen Het voorkomen en oplossen van ruzie en pesten

Belangrijke aspecten zijn: Respect: Hoe merk ik dat iemand respect voor me heeft? Niet over de streep! Wat vind ik normaal gedrag? Zonder geweld! Wat zet ik in om mijn zin te krijgen. Conflicten oplossen zonder geweld. Aanspreken op negatief gedrag! Door wie laat ik me aanspreken, wie spreek ik zelf aan? Kan aanspreken op een normale manier?

Nieuwe ideeën Kennis van de ontwikkeling van de hersenen. Wat werkt in opvoeding?

Ontwikkeling van de hersenen 1. Achterin de hersenen: motoriek, gezichtsvermogen, slaap, honger, seksueel gedrag, de primaire emotionele systemen, enz. Deze zijn al op jonge leeftijd klaar en zorgen voor bijv: verwerken van visuele informatie, verwerken van informatie via zintuigen (huid, gehoor) verbaal geheugen, taalfuncties 2. Midden van hersenen, verantwoordelijk voor veel mentale functies bijv: impulscontrole, beoordelingsvermogen, probleemoplossing, planning, overzicht, informatieverwerking, betekenisgeving, helikopterview, concentratie 3. Voor in de hersenen: centrum dat een controlerende functie heeft, ook wel ‘topmanager van het brein’ genoemd. Regelt allerlei complexe vaardigheden bijv: anticiperen, prioriteiten stellen, consequenties overzien, verbanden leggen, zelfinzicht, zelfsturing, inlevingsvermogen, emotieregulatie, abstraheren, selecteert welk gedrag bij welke situatie past

Eveline Crone

Communiceren met generatie Einstein: lectoraat Gedragsproblemen in de Onderwijspraktijk 17 april 2017 Communiceren met generatie Einstein: mediasmart, daardoor eisen van eerlijkheid en openheid professionele ontvangers die snappen hoe communicatie en marketing werkt in constant contact met elkaar waardoor informatie razendsnel verspreid wordt hecht emotionele waarde aan middelen en media onderdeel van verticale segmenten gewend aan lezen en direct reageren (2 richting communicatie) respect voor authenticiteit Apart bestand Ontwikkelen van het denken van leraren t.a.v. gedragsmoeilijke leerlingen

lectoraat Gedragsproblemen in de Onderwijspraktijk 17 april 2017 Valkuilen: jezelf opwerpen als ervaringsdeskundig, ik ben toch ook jong geweest; eigen omgeving als standaard gebruiken; beeldvorming aan de hand van oppervlakkige observatie; aanpassen om geaccepteerd te worden (doen alsof, niet authentiek). Apart bestand Ontwikkelen van het denken van leraren t.a.v. gedragsmoeilijke leerlingen

lectoraat Gedragsproblemen in de Onderwijspraktijk 17 april 2017 Hoe jongeren begrijpen en begeleiden: Je als opvoeder verplaatsen in hoe jongeren doen en voelen. Loslaten van de eigen beeld Grootste misverstand: Niet gevoelig voor regels en afspraken (zelf kader en structuur aangeven waarbinnen jongeren zich vrij kunnen bewegen, maar waar ze zich wel aan te houden hebben). Apart bestand Ontwikkelen van het denken van leraren t.a.v. gedragsmoeilijke leerlingen

Aandachtsemmer

Balans: positief- negatief 4 : 1

Soorten complimenten Compliment over het uiterlijk. (Kleding, haren, bril, piercing) Compliment over materiele zaken. (Computerspel, cd) Compliment over vaardigheden. (Zwemmen, schrijven, gamen) Complimenten over eigenschappen. (Vriendelijk, behulpzaam, trouw)

Stellingen! Iedere ouder wil het beste voor zijn kind! Iedere leerkracht wil het beste voor zijn leerling! De Bolster is een veilige school! Men gaat respectvol met elkaar om! De school besteed veel aandacht aan oudercontacten.

Children see, children do! YouTube - Children see. Children Do.