Ouderavond de Bolster.
Wat gedaan met het team!
De Muis.
Betrekken<------> Begrenzen Groeten, oogcontact maken,mee oplopen Ernaast gaan zitten, erbij betrekken Belangstellend aandacht geven Iets samen doen of plannen Een compliment geven Open vragen stellen Vrij discussiëren Samen oplossen Kritiek geven Ho zeggen Halt roepen Hier jij!
actief Laat maar D’r bovenop Waar plaats je jezelf ?
Wat willen we op school! Het scheppen van een goede werksfeer Het bevorderen van een prettige omgang Leerlingen serieus nemen Taken en verantwoordelijkheden met hun te delen Het voorkomen en oplossen van ruzie en pesten
Belangrijke aspecten zijn: Respect: Hoe merk ik dat iemand respect voor me heeft? Niet over de streep! Wat vind ik normaal gedrag? Zonder geweld! Wat zet ik in om mijn zin te krijgen. Conflicten oplossen zonder geweld. Aanspreken op negatief gedrag! Door wie laat ik me aanspreken, wie spreek ik zelf aan? Kan aanspreken op een normale manier?
Nieuwe ideeën Kennis van de ontwikkeling van de hersenen. Wat werkt in opvoeding?
Ontwikkeling van de hersenen 1. Achterin de hersenen: motoriek, gezichtsvermogen, slaap, honger, seksueel gedrag, de primaire emotionele systemen, enz. Deze zijn al op jonge leeftijd klaar en zorgen voor bijv: verwerken van visuele informatie, verwerken van informatie via zintuigen (huid, gehoor) verbaal geheugen, taalfuncties 2. Midden van hersenen, verantwoordelijk voor veel mentale functies bijv: impulscontrole, beoordelingsvermogen, probleemoplossing, planning, overzicht, informatieverwerking, betekenisgeving, helikopterview, concentratie 3. Voor in de hersenen: centrum dat een controlerende functie heeft, ook wel ‘topmanager van het brein’ genoemd. Regelt allerlei complexe vaardigheden bijv: anticiperen, prioriteiten stellen, consequenties overzien, verbanden leggen, zelfinzicht, zelfsturing, inlevingsvermogen, emotieregulatie, abstraheren, selecteert welk gedrag bij welke situatie past
Eveline Crone
Communiceren met generatie Einstein: lectoraat Gedragsproblemen in de Onderwijspraktijk 17 april 2017 Communiceren met generatie Einstein: mediasmart, daardoor eisen van eerlijkheid en openheid professionele ontvangers die snappen hoe communicatie en marketing werkt in constant contact met elkaar waardoor informatie razendsnel verspreid wordt hecht emotionele waarde aan middelen en media onderdeel van verticale segmenten gewend aan lezen en direct reageren (2 richting communicatie) respect voor authenticiteit Apart bestand Ontwikkelen van het denken van leraren t.a.v. gedragsmoeilijke leerlingen
lectoraat Gedragsproblemen in de Onderwijspraktijk 17 april 2017 Valkuilen: jezelf opwerpen als ervaringsdeskundig, ik ben toch ook jong geweest; eigen omgeving als standaard gebruiken; beeldvorming aan de hand van oppervlakkige observatie; aanpassen om geaccepteerd te worden (doen alsof, niet authentiek). Apart bestand Ontwikkelen van het denken van leraren t.a.v. gedragsmoeilijke leerlingen
lectoraat Gedragsproblemen in de Onderwijspraktijk 17 april 2017 Hoe jongeren begrijpen en begeleiden: Je als opvoeder verplaatsen in hoe jongeren doen en voelen. Loslaten van de eigen beeld Grootste misverstand: Niet gevoelig voor regels en afspraken (zelf kader en structuur aangeven waarbinnen jongeren zich vrij kunnen bewegen, maar waar ze zich wel aan te houden hebben). Apart bestand Ontwikkelen van het denken van leraren t.a.v. gedragsmoeilijke leerlingen
Aandachtsemmer
Balans: positief- negatief 4 : 1
Soorten complimenten Compliment over het uiterlijk. (Kleding, haren, bril, piercing) Compliment over materiele zaken. (Computerspel, cd) Compliment over vaardigheden. (Zwemmen, schrijven, gamen) Complimenten over eigenschappen. (Vriendelijk, behulpzaam, trouw)
Stellingen! Iedere ouder wil het beste voor zijn kind! Iedere leerkracht wil het beste voor zijn leerling! De Bolster is een veilige school! Men gaat respectvol met elkaar om! De school besteed veel aandacht aan oudercontacten.
Children see, children do! YouTube - Children see. Children Do.