Stel je eens voor… Inleef-opdrachten in de geschiedenisles ILO alumniconferentie 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Crowdfunding Door Margriet Brouwer Showroom MAMA.
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Speel een spel uit de top 20 van gamer.nl. Verwachtingen vooraf? Veel gescheld, aangezien alle jongens die het doen altijd schelden…. Veel geweld in het.
APPLETS VOOR WISKUNDE hoe vind je de juiste applets,
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Presentatie, deelpagina over mijn fantasie, mijn animatie liefde
Adaptief onderwijs.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Erfgoededucatie Wat wordt eigenlijk geleerd?
Omgaan met geschiedenis
Een spel voor de hele klas Aanwijzingen: Geef elke leerling een kaart met een nummer tussen de 1 en de 8. De leerlingen moeten op hun kaartje bijvoorbeeld.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Wat heb ik geleerd?  HTML/CSS/PHP Wat heb ik geleerd?  HTML/CSS/PHP  Tekenen.
(H)erkend multi-talent Martha Meerman Lector gedifferentieerd HRM.
Zij instroom Vlucht voorwaarts en Verassend veelzijdig.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Ons onderwijs in groep 1 en 2
First ID project Waterlant-Ydoorn
Werken met ontwikkelingsplannen
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Interpreteren van data
 Is basis kennis een voorwaarde voor het experiment in de beeldende vakken in de onderbouw?  Wat is basiskennis?  Hoe word basis kennis nu overgedragen?
Wat is het goede om te doen?
Bring Your Own Device Conferentie: De draad kwijt Papendal Door: Bram Visscher.
{ World of Warcraft. Wat zijn je verwachtingen? Wat is je ervaring? Wat is het verschil? Opdracht Opdracht.
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
“Omgaan met verschillen” Onderzoek met en door docenten. N. Hettinga C. van den Berg.
Eerstejaarsproblemen
4.2: De geschiedenis van de NL democratie
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Motivatie & differentiatie
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Reclame Masters | Ik en reclame!
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”
SMART- leerdoelen Competentieprofiel
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Dozen als werkvorm in de godsdienstles PAG BuBaO bisdom Hasselt
Turing deel 2 Hoofdstuk 8 Programmeren met Java Objectgeoriënteerd programmeren, klasse Applet, variabelen (primitieve typen en referentie typen), arrays.
Workshop ‘Al eens gedacht om te flippen?’. Even voorstellen…. Patrick Logister.
Bedenker: Huub Stevens Uitvoering/realisatie olv Romy Litjens Mirthe Krijnen Nina Litjens.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Thema Roos van Leary in de klas
BB - Theorie Donderdag 27-oktober. Vandaa g A en A Terugblik vorige week: Toets cijfers Lesstof hoofdstuk Kwaliteit van leven Kwetsbaarheid in de zorg.
Lob.
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Curriculumontwerp AVO
Het 24 spel.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Leerling- kenmerken Motivatie
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Heb jij ballen voor scrummen?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

Stel je eens voor… Inleef-opdrachten in de geschiedenisles ILO alumniconferentie 2015

Inleef-opdracht Het verleden wordt persoonlijk Leerlingen maken zelf een narratief Op basis van eigen (bronnen)onderzoek

Kan dat ook kleiner?

Nog kleiner?

Onderzoeksvragen 1. Hoe werken leerlingen met inleef-opdrachten en hoe ervaren ze deze opdrachten? 2. Wat is het effect van verschillende soorten inleef- opdrachten op de historische kennis van leerlingen, hun motivatie en hun historisch voorstellingsvermogen? 3. Hoe kan je een zinvolle inleef-opdracht ontwerpen en hoe zet je die in in de klas? Cognitief - affectief Beleven en waarderen Input (“imagining in” en “supposal”) - output (schrijven en spelen) Doelen Instructie - begeleiding - nabespreking

Aantekeningen tbv de alumni conferentie Er is een verschil tussen motivatie voor leren en motivatie voor het vak Aangezien geschiedenis wordt gezien als leervak gaat dat vaak samen Ik wil de meest gemotiveerde groep leelringen die ik tot nu toe onder handen heb gehad laten zien: Fragment PWS-groep Waarom waren zij zo gemotiveerd? - ze kregen vertrouwen – generiek (relatie) - ze kregen vrijheid – generiek (autonomie) - ze mochten zelf beelden maken bij het vak en het daardoor concreter en eigener maken – vakspecifiek (competentie) Kan dat ook kleiner? Ja, met inleef-opdrachten “stel je eens voor” en daarbinnen ruimte een eigen vorm te kiezen: geschreven, beeldend, gespeeld Daarover gaat mijn promitie-onderzoek