Stel je eens voor… Inleef-opdrachten in de geschiedenisles ILO alumniconferentie 2015
Inleef-opdracht Het verleden wordt persoonlijk Leerlingen maken zelf een narratief Op basis van eigen (bronnen)onderzoek
Kan dat ook kleiner?
Nog kleiner?
Onderzoeksvragen 1. Hoe werken leerlingen met inleef-opdrachten en hoe ervaren ze deze opdrachten? 2. Wat is het effect van verschillende soorten inleef- opdrachten op de historische kennis van leerlingen, hun motivatie en hun historisch voorstellingsvermogen? 3. Hoe kan je een zinvolle inleef-opdracht ontwerpen en hoe zet je die in in de klas? Cognitief - affectief Beleven en waarderen Input (“imagining in” en “supposal”) - output (schrijven en spelen) Doelen Instructie - begeleiding - nabespreking
Aantekeningen tbv de alumni conferentie Er is een verschil tussen motivatie voor leren en motivatie voor het vak Aangezien geschiedenis wordt gezien als leervak gaat dat vaak samen Ik wil de meest gemotiveerde groep leelringen die ik tot nu toe onder handen heb gehad laten zien: Fragment PWS-groep Waarom waren zij zo gemotiveerd? - ze kregen vertrouwen – generiek (relatie) - ze kregen vrijheid – generiek (autonomie) - ze mochten zelf beelden maken bij het vak en het daardoor concreter en eigener maken – vakspecifiek (competentie) Kan dat ook kleiner? Ja, met inleef-opdrachten “stel je eens voor” en daarbinnen ruimte een eigen vorm te kiezen: geschreven, beeldend, gespeeld Daarover gaat mijn promitie-onderzoek