1.4 Het zorgleefplan en de 4 domeinen op basis van de cliënttypering.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
….een korte presentatie
Vraaggericht werken.
Sociale inclusie.
Hogescholen in Dialoog
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Motivational Interviewing
ZINGEVING EN ONDERSTEUNING: MEEDOEN…HOE DAN OOK!
Anamnese Opnamegesprek.
Domotica en kwaliteit in de (ouderen) zorg
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
Het kruisbestuivingsspel Ervaar de kracht van netwerken
CanDo Coaching.
Wat is belangrijk om te leren?
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Godsdienst 1.
Regie over eigen leven..
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Zorg Zwaarte Pakketten Voorlichting aan cliënten die bij het GORS wonen.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Vragen & discussie Aan de keukentafel, De rol van de ouderenadviseur bij het aanmelden en/of aanvragen van hulp.
Het zorgproces in de VVT Het zorgleefplan. Programma Les voor de vakantie: theorie Huiswerk en college Opdracht.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Handvatten voor coaching
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Financiering van de zorg
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Hand-Out.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Diversiteit en integratie
Duurzame inzetbaarheid
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Hier is het OOP! Zeggen wat je wilt!.
Vertrouwen opbouwen SESSIE 17.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Duurzame inzetbaarheid
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Gesprekstechnieken Les 5.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Gesprekstechnieken Les 6.
gesprekstechnieken Les 2
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Een gesprek voeren Boek Begeleiden H14 en H15 (t/m par. 15.2)
Zorgleefplan.
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Opdracht 2 bij EX16/20: Ondersteuningsplan vaststellen en onderbouwen
Transcript van de presentatie:

1.4 Het zorgleefplan en de 4 domeinen op basis van de cliënttypering. Van zorgplan naar zorgleefplan

Wat is al gedaan? Samenwerkingscontract en bewegend leercontract opgesteld Relatie gelegd met het kwaliteitskader en zorgleefplan Ordeningsmodellen zijn besproken ???????? Is er al een keuze gemaakt voor een casus? Dhr de Vries, dhr Draaier, mw Tap, mw. de Graaf of eigen casus

lesindeling Informatie over hoe je een cliënt typering maakt> Werken in subgroepen: > Stel je leervragen op m.b.t. het onderwerp verzamelen van gegevens. Noteer deze in jullie document. Kies een casus en schrijf deze uit. Voer een cliënt gesprek en neem dit gesprek op. Geef feedback op de gespreksvoering. Maak hiervoor eerst de feedbackvragen Orden de gegevens over de vier domeinen Geef betekenis aan deze gegevens Maak een cliënt typering

Zelf kunnen bepalen hoe je leeft, woont of je vrije tijd besteedt Zelf kunnen bepalen hoe je leeft, woont of je vrije tijd besteedt. Dat is voor iedereen belangrijk, maar niet voor iedereen vanzelfsprekend!

Een mens met een eigen karakter, geschiedenis, wensen en behoeften. Zorg op maat Om een zorgleefplan met een zorgvrager op maat te maken is het belangrijk om het ‘individu’ te zien: Een mens met een eigen karakter, geschiedenis, wensen en behoeften.

Het Zorgleefplan ...begint met een goede cliënttypering. Dit schetst een duidelijk beeld van de cliënt. Het zorgplan is immers een persoonlijk document, waarin voor iedere cliënt de zorg ‘op maat’ is ingevuld.

Algemene cliënt typering Het gaat erom de cliënt goed te kennen! Doorvragen! Doel: Om eigen leven zoveel mogelijk voort te zetten Achtergrond/cultuur/rollen Interesses/liefhebberijen Wat vindt iemand belangrijk? Welke contacten spelen een rol Wat is er veranderd? Gewoontes/wat voor mens bent U Belangrijke herinneringen Eerdere ervaringen met zorg

Maak echt contact met de cliënt! Gebruik de site: www. Free-learning.nl tab echt contact maken

Stel de juiste vragen! Oefening black story Oefening: Je mag alleen vragen stellen waarbij ik ja of nee kan zeggen Verhaal: Romeo en Julia lagen dood op de vloer, naast hen scherven en een plas vocht. Het raam stond open en het stormde. Wat is er gebeurd? Oefening black story

Verzamelen van gegevens in het gesprek Verzamel informatie over de vier domeinen (gebruik hier voor cliëntkaarten, hoe wil ik het, checklist 4 domeinen, eerste gesprek checklist) Breng hierbij de gezondheidsrisico’s in kaart (depressie, ondervoeding/overgewicht, incontinentie, huidletsel, vallen, medicijngebruik) Oefen de gespreksvaardigheden

Denk binnen het gesprek aan de volgende slogans Laat OMA thuis Wees een OEN Smeer NIVEA Neem ANNA mee Geef LSD Maak je niet DIK Ik zeg geen NEE

Hoe maak je een algemene typering van de cliënt? Een kernachtige beschrijving van de cliënt als persoon: typerende waarden, voorkeuren. Een korte typering van het leven tot nu toe en de verwachting van de toekomst. Schrijf in U vorm en maak de typering niet langer dan ½ A4. Benoem op welke manier je de informatie hebt gekregen.

Algemene clienttypering Is niet statisch maar dynamisch

DOMEIN WOON-EN LEEFOMSTANDIGHEDEN Woonruimte- en zich thuis voelen (inrichting/opgeruimd en schoon) Veiligheid Dagritme Bewegingsmogelijkheden, gebruiksgemak

DOMEIN PARTICIPATIE Dagbesteding Sociaal leven Contact met de samenleving

DOMEIN MENTAAL WELBEVINDEN/AUTONOMIE Ondersteuning van eigen levensinvulling Stemming Respect Eigen identiteit/levensinvulling

DOMEIN LICHAMELIJK WELBEVINDEN EN GEZONDHEID Voeding Schoon en verzorgd lichaam Lichamelijke functies en mogelijkheden (zintuigen, rust en beweging) Gezondheidsbevordering/bescherming (medicijngebruik, urine en ontlasting, gezondheidsbeleving)

AAN DE SLAG!!! Resultaat deze dag: Video van het gesprek, met feedback op je gespreksvaardigheden Een cliënt typering Gemaakte indeling van de onderwerpen binnen de domeinen