Hartelijk welkom bij de GoOV training Ik ben … <je eigen naam noemen> En naast mij staat … <naam co-trainer noemen> Wij gaan vandaag samen met jullie aan de slag met de GoOV. 1 1 1 1
www.go-ov.nl Lars info@go-ov.nl Nieuwenhoff GoOV helpt mensen die moeite hebben met zelfstandig reizen met het OV: veilig, zelfstandig, geen taxi meer & 25% minder kosten - www.go-ov.nl In Nederland zijn er meer dan 150.000 jonge en oude mensen met een verstandelijk beperking, of psychische aandoening die niet zelfredzaam zijn, in en isolement dreigen te raken en met een taxibusje worden vervoerd naar een bestemming. GoOV maakt het mogelijk dat zij weer mobiel worden, zelfstandig kunnen reizen en vooral veilig kunnen reizen. Daarnaast zorgt GoOV ervoor dat in tijden van krimpende zorgbudgetten de kosten van vervoer naar beneden worden gebracht En doordat er minder taxi's hoeven te rijden draagt dit ook fors bij aan de reductie van de CO2 uitstoot. 2 2 2 2
Zelfredzaam & eigen regie www.go-ov.nl, info@go-ov.nl Zelfredzaam & eigen regie > 150.000 mensen met een verstandelijke beperking of psychische aandoening kunnen NU niet zelfstandig reizen en er vindt een korting op het vervoersbudget plaats. Zou het mogelijk zijn om hen: – Zelfstandig en veilig te laten reizen? & –'Kosten van zorg' te reduceren? 3
www.go-ov.nl, info@go-ov.nl Met GoOV zouden +/- 62.500 van deze groep van taxi naar OV kunnen overstappen! In Nederland zijn er meer dan 150.000 jonge en oude mensen met een verstandelijk beperking, of psychische aandoening die niet zelfredzaam zijn, in en isolement dreigen te raken en met een taxibusje worden vervoerd naar een bestemming. GoOV maakt het mogelijk dat zij weer mobiel worden, zelfstandig kunnen reizen en vooral veilig kunnen reizen. Daarnaast zorgt GoOV ervoor dat in tijden van krimpende zorgbudgetten de kosten van vervoer naar beneden worden gebracht En doordat er minder taxi's hoeven te rijden draagt dit ook fors bij aan de reductie van de CO2 uitstoot. 4 4 4 4
GoOV BV i.o. = sociale onderneming www.go-ov.nl, info@go-ov.nl GoOV BV i.o. = sociale onderneming IT Acquisitie Kennis doelgroep Callcenter Projectmanagement Launching customer GoOV is mede mogelijk gemaakt door het Technologiefonds (Siza, Pameijer, RMC Groot Klimmendaal en NSGK) 5
Wat is GoOV? APP – dynamische reisbegeleiding met instructies www.go-ov.nl, info@go-ov.nl Wat is GoOV? APP – dynamische reisbegeleiding met instructies GOOV gebruikt GPS & open (OV) data bronnen Portaal (website) – voorbereiden van reizen & volgen van de reiziger Hulplijn – monitoring & ondersteuning van reizigers vanuit een callcenter 6
Ontwikkelingen in NL Veranderingen in de wet www.go-ov.nl, info@go-ov.nl Ontwikkelingen in NL Veranderingen in de wet – Lagere of geen taxivergoeding meer – Hogere eigen bijdrage Waarom GoOV? – Zo zelfredzaam mogelijk – Leren zo 'zelfstandig' mogelijk te reizen – Technologische ondersteuning bij OV-gebruik 7
Wat doet GoOV? www.go-ov.nl, info@go-ov.nl In Nederland zijn er meer dan 150.000 jonge en oude mensen die niet zelfstandig reizen. Ze zijn daardoor niet altijd zelfredzaam, vaak afhankelijk van een taxi en dreigen daardoor nu of later in hun leven in een isolement te raken. GoOV maakt het mogelijk dat deze mensen weer mobiel worden, zelfstandig kunnen reizen en vooral veilig kunnen reizen. Net zoals <naam van iemand uit de training> die ook mobiel wil worden en wil leren reizen. 8 8 8 8
Wat doet GoOV? www.go-ov.nl, info@go-ov.nl Wat doet GoOV voor Jeremy? Dat gaan we laten zien in een filmpje van een paar minuten. 9 9 9 9
GoOV heeft als doel – Zelfstandig onderweg – Zo veilig mogelijk reizen www.go-ov.nl, info@go-ov.nl GoOV heeft als doel – Zelfstandig onderweg – Zo veilig mogelijk reizen – Begeleiding van deur tot deur – Hulp als het nodig is Lees de punten voor van de sheet 10
GoOV app www.go-ov.nl, info@go-ov.nl 11 Wie heeft er weleens een mobiele telefoon gebruikt? Wie heeft er wel eens één gebruikt met een aanraakscherm? Vond je dat moeilijk? Of juist makkelijk? Wat vond je er moeilijk aan? Daarom gaan we straks oefenen. Hoe werkt GoOV …. Als je straks de telefoon aanzet verschijnt het GoOV logo in je scherm. Als je erop drukt, begint GoOV. 11
Startscherm Grote knoppen & weinig klikken – 'Nieuwe reis' – 'Bellen' www.go-ov.nl, info@go-ov.nl Startscherm Grote knoppen & weinig klikken – 'Nieuwe reis' – 'Bellen' – 'Bel voor hulp' (= noodknop) – 'Gebruikersinstellingen' Je komt dan in dit scherm. Dit noemen we het START-scherm Op het START-scherm zie je verschillende knoppen. Nieuwe reis Bellen Bel voor hulp Gebruikersinstellingen We gaan ze allemaal stap voor stap doornemen. Ik zal nu eerst laten zien wat je ziet als je een NIEUWE REIS gaat maken. Als je een reis wilt gaan maken, druk dan op de groene knop NIEUWE REIS. 12
Reis plannen Alleen vooraf ingestelde reisbestemmingen. Elke bestemming/knop is per reis, per dag, per tijdstip vooraf in te stellen. Je ziet dan 4 knoppen 3 groene knoppen met jouw eigen reisbestemmingen. Hier kunnen je ouders of begeleiders reisbestemmingen invullen die voor jou zelf belangrijk zijn. En een paarse knop. Als je op de paarse knop drukt krijg je meer reisbestemmingen. Als je op een groene knop drukt wordt die reis voorbereid. 13
Looproute www.go-ov.nl, info@go-ov.nl 14 Jij bent het blauwe bolletje Onder in beeld is te zien hoe jouw reis eruit ziet Lopen – Bus – Metro – Lopen We gaan eerst lopen naar de halte. Jij bent het blauwe bolletje. Als je gaat lopen moet je het blauwe bolletje op de rode streep houden. Volg de rode streep naar het rode vlaggetje. Daar is de halte. Als je bij de bushalte bent aangekomen, druk dan op de knop IK BEN ER Als je niet bij het rode vlaggetje bent aangekomen, druk dan op HERBEREKENEN. Je krijgt dan een nieuwe route en begint gewoon opnieuw aan de looproute. Als het niet lukt bel je de hulplijn. 14
www.go-ov.nl, info@go-ov.nl OV-informatie Aangekomen bij halte of station wordt de wachttijd aangegeven tot het vertrek van bus, trein, tram of metro. Als je bij de halte staat, geeft het klokje aan hoe lang het nog duurt tot de bus of de trein komt. 15
OV-informatie www.go-ov.nl, info@go-ov.nl 16 Als er een busje op je scherm beweegt, komt de echte bus bijna. Als je de echte bus ziet, zwaai dan naar de chauffeur, dan weet hij dat hij moet stoppen. 16
OV route Reisschema van de hele OV-reis in beeld. www.go-ov.nl, info@go-ov.nl OV route Reisschema van de hele OV-reis in beeld. Na passeren van een halte verdwijnt deze van het scherm In de bus, tram of de trein zie je de haltes van je hele OV-reis. Na passeren van een halte verdwijnt deze van het scherm. Onder in beeld zie je dat je in de bus zit.
Aanwijzingen “We zijn er bijna” “Druk op de STOP-knop” “Uitstappen !” www.go-ov.nl, info@go-ov.nl Aanwijzingen “We zijn er bijna” “Druk op de STOP-knop” “Uitstappen !” Bij de een na laatste halte zie je in het scherm WE ZIJN ER BIJNA Druk dan op de STOP-knop in de bus. Deze kan zwart, rood, blauw of groen zijn. Kijk ook goed naar voren in de bus of het lampje STOP brandt.
Aanwijzingen www.go-ov.nl, info@go-ov.nl Bij de laatste halte zie je in het scherm STAP UIT. Druk op JA. Check uit met je chipkaart. Stap daarna uit de bus. Druk dan op de knop UITGESTAPT Je kunt ook even kijken in welke stap van de reis je bent of waar je al geweest bent. Dat kan met de knop TERUG.
Looproute www.go-ov.nl, info@go-ov.nl 20 Nadat je bent uitgestapt ga je weer lopen. Jij bent het blauwe bolletje. Als je gaat lopen moet je het blauwe bolletje op de rode streep houden. Volg de rode streep naar het rode vlaggetje. Daar is je bestemming. 20
www.go-ov.nl, info@go-ov.nl Feedback Reiziger geeft telkens feedback t.b.v. motivatie en vertrouwen creëren & data verzamelen over reisgedrag en functioneren van de app Als je bent aangekomen zegt GoOV BESTEMMING BEREIKT! De laatste stap van je reis is een vraag: IS DE REIS GOED VERLOPEN? Druk op JA of NEE. Je mag voor alles op NEE drukken; bijvoorbeeld dat de buschauffeur niet aardig was. 21
www.go-ov.nl, info@go-ov.nl Andere knoppen Blauwe knop 'Bellen': contactpersonen uit eigen netwerk. Je ziet dan 4 knoppen. 3 blauwe knoppen met de namen van mensen die je kunt bellen. Hier kunnen je ouders of begeleiders de CONTACTPERSONEN invullen die voor jou belangrijk zijn. En er is een paarse knop. Als je daar op drukt , krijg je nog meer namen. Als je op de blauw knop met een naam drukt, bel je die persoon. 22
www.go-ov.nl, info@go-ov.nl Andere knoppen Rode knop ‘Bel voor hulp‘: callcenter of andere achterwacht voor inschakelen directe hulp. Je ziet dan 1 of 2 rode knoppen. Op de knoppen staan namen van mensen die je kunt bellen voor hulp En op één knop staat HULPLIJN. Als je daar op drukt, bel je meteen de HULPLIJN.
GoOV pas Altijd bij je hebben! www.go-ov.nl, info@go-ov.nl GoOV pas Altijd bij je hebben! Nummer door iemand laten bellen als je batterij leeg is of als je telefoon kapot is. Je eigen naam hier schrijven: Je krijgt van ons ook een GoOV-pas. Vul daarop je eigen naam. Vul ook de naam en het nummer van de contactpersoon op. Als je telefoon is uitgevallen (batterij leeg of gevallen) vraag iemand dan om het nummer op het kaartje te bellen. Eigen contactpersoon hier erbij schrijven:
GoOV portaal Beheer- & monitor functie voor: www.go-ov.nl, info@go-ov.nl GoOV portaal Beheer- & monitor functie voor: a. beheer adresboek van verschillende gebruikers b. monitoring van elke individuele reiziger c. prompts maken en beheren d. gebruikersbeheer e. adressenbeheer f. toestelbeheer 25
www.go-ov.nl, info@go-ov.nl GoOV portaal 26
GoOV hulplijn – Reizigersvragen beantwoorden www.go-ov.nl, info@go-ov.nl GoOV hulplijn – Reizigersvragen beantwoorden – Reizigers (weer) op pad helpen – Problemen met GoOV-app of GoOV-portaal ondersteunen 27
www.go-ov.nl, info@go-ov.nl GoOV hulplijn 28
Businesscase NU: Kosten vervoer per reiziger per jaar: www.go-ov.nl, info@go-ov.nl Businesscase NU: Kosten vervoer per reiziger per jaar: € 2.200,- tot € 3.750,- Met GoOV: Kosten vervoer per reiziger per jaar: – Kosten GoOV abo: € 220,- – Kosten GoOV callcenter: € 350,- – Telefoon + belmin. + data: € 355,- – Kosten OV gemiddeld: € 750,- * € 1.675,- * Duurste variant en exclusief eenmalige implementatiekosten (training en projectmanagement) 29
GoOV in ontwikkeling – Portal en app vernieuwen permanent www.go-ov.nl, info@go-ov.nl GoOV in ontwikkeling – Portal en app vernieuwen permanent - Looproute met foto’s - Vaste haltes/routes invoeren of uitsluiten - Gesproken teksten en commando's – 24 uurs dekking callcenter – iOS-versie – Blinden en slechtzienden versie – Senioren-versie – 2015 groei naar 1.000 reizigers, 2016 - 5.000 – Duitsland 30
GoOV beoogt: – Zelfstandig op pad – Veilig reizen → ook als een reis 'niet lukt' – Begeleiding van deur tot deur – Met vertrouwen onderweg – Zorgkosten vermindering – Baan voor mensen met afstand tot arbeidsmarkt www.go-ov.nl info@go-ov.nl GoOv is aangepast aan de cognitieve vermogens van de doelgroep. Grote knoppen, weinig klikken, dynamisch handelend. Op het startscherm kan de reiziger kiezen voor 3 knoppen: – een reis plannen – bellen (gewoon voor contact of voor hulp) – noodknop Gebruikersinstellingen kan alleen door de begeleider worden bediend en hiermee kan de smartphone voor een andere reiziger worden gereed gemaakt (Hans i.p.v. Grietje) 31 31 31 31