De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Huishoudelijke hulp toelage (HHT)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Huishoudelijke hulp toelage (HHT)"— Transcript van de presentatie:

1

2 Huishoudelijke hulp toelage (HHT)
Gekort op huishoudelijke hulp van 40% Verlies werkgelegenheid Rijk stelt 220 mln. euro beschikbaar voor HHT in 2015 en 2016 HHT inzetten om volwaardige werkgelegenheid te behouden Burgers stimuleren om zelf zorg in de kopen

3 Het Landelijk Platform Dienstenvouchers (LPD)

4 Het Landelijk Platform Dienstenvouchers
Doelstelling LPD De initiatiefnemers van het LPD willen een laagdrempelig, veilig en efficiënt systeem invoeren met dienstenvoucher, dat op lokaal niveau kan worden gebruikt. Waarom? Gebleken is dat het HHT-budget niet optimaal benut wordt. Veel gemeenten ontbreekt het bovendien aan voldoende capaciteit om lokaal een adequaat uitvoeringssysteem op te zetten. Consortium Uiteindelijk heeft het Landelijk Platform Dienstenvouchers gekozen voor een uitvoeringsorganisatie, bestaande uit het Zorg Lokaal en Databyte B.V.

5 Uitbesteden bij het Landelijk Platform Dienstenvouchers

6 AANMELDPROCES DIGITALE DIENSTENVOUCHER
Dienstenvoucher proces in vogelvlucht (1) AANMELDPROCES DIGITALE DIENSTENVOUCHER 1. Informatievoorziening door gemeente en zorgaanbieder 2. Communicatie gemeente en zorgaanbieder via website naar portaal 3. Klant meldt zich/registreert zich aan bij het portaal 4. Klant ontvangt instructies per 5. Klant logt in via portaal 6. Klant koopt dienstenvouchers via portaal Proces van dienstlevering 8. Klant krijgt (gelimiteerd) dienstenvouchers toegewezen via portaal 7. Betaling vooraf (via iDeal of automatische incasso) OPTIONEEL Ondersteuning klant door familie / mantelzorger

7 Aan de linkerkant van de startpagina kan er direct worden ingelogd (als een persoon zich heeft geregistreerd en is goedgekeurd) met een adres en wachtwoord. Het adres en wachtwoord moet uiteraard bekend zijn binnen HDS. Na inloggen wordt er naar de volgende pagina gegaan (Dashboard). Deze pagina bestaat uit vier blokken, te kennen: Mijn gegevens: hier worden de meest belangrijke NAW gegevens getoond van de klant Mijn Overzicht: hier staat de dienst die wordt afgenomen met totalen die verwerkt zijn, zoals Aantal gevraagde uren (gekocht), Aantal verbruikt, Aantal goedgekeurd en Aantal gevorderd. Mijn goed te keuren uren: Hier worden uren getoond die door de dienstverlener zijn gemaakt (en ingevoerd zijn binnen HDS) die nog niet zijn goedgekeurd dan wel afgekeurd door de klant. Mijn historie: Toont welke uren zijn goedgekeurd/afgekeurd/verwerkt. Via de dashboard pagina kan een klant uren aanschaffen middels de knop + achter de ‘Aantal gevraagde uren’ kolom in ‘Mijn overzicht’.

8 Hier moet de dienstverlener gekozen worden en het aantal uren worden geselecteerd die de klant wil aanschaffen. Het aantal uren dat kan worden aangeschaft is beperkt tot 27 door een systeeminstelling in HDS. Op deze pagina wordt ook direct het totaal aan eigen bijdrage getoond. Door op de knop ‘Akkoord’ te klikken wordt de aankoop bevestig.

9 Dienstenvoucher proces in vogelvlucht (2)
ZORGLEVERINGSPROCES DIGITALE DIENSTENVOUCHER 9. Bericht naar zorgaanbieder aanmelding klant 10. Zorgaanbieder stemt ondersteuning af met klant 11. Zorgaanbieder levert ondersteuning bij klant 12. Zorgaanbieder stuurt via bericht declaratie van de ondersteuning 13. Goedkeuring voorgestelde declaratie door klant 18. Verantwoording aan Rijksoverheid door gemeente 17. Management-informatie, rapportage 16. Definitieve afrekening en verantwoording 15. Betaling aan zorgaanbieder 14. Zorgaanbieder ontvangt afrekening

10 Contactmomenten en nodig van Zorgaanbieders
Gegevens van de Zorgaanbieder volgens format AGB nummer Contactpersoon planning Contactpersoon Coördinator Informatie verdere proces vanuit gemeente Mailing systeem van uren met informatie Inplannen zorguren door aanbieder Leveren van HH Aanbieden per 4 weken van CSV bestand met daarin; BSN nummer Datum van zorglevering Hoeveelheid van uren Na akkoord klant betaling van de geleverde zorg Bij afkeuring een melding naar Coördinator van Zorgaanbieder

11 Wat zien en horen we tot nu toe uit de markt?!
Gemiddeld 14 vouchers per transactie Lagere eigen bijdrage leidt tot betere resultaten Mantelzorgers en Wijkteams spelen belangrijke rol Zorgaanbieders spelen een sleutelrol Gemiddelde eigen bijdrage van € 7,50 (€6,50 / €5,-) Aantal gemeente vindt de reactie op HHT van Zorgaanbieders reactief Zorgaanbieders vinden de tarieven voor de HHT te laag!

12 Contact Dienstenvoucher
Joost van Eijk Ton Moerkens


Download ppt "Huishoudelijke hulp toelage (HHT)"

Verwante presentaties


Ads door Google