De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Studielink, een nieuw patroon? Kees van Wijngaarden 9 november 2005.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Studielink, een nieuw patroon? Kees van Wijngaarden 9 november 2005."— Transcript van de presentatie:

1 Studielink, een nieuw patroon? Kees van Wijngaarden 9 november 2005

2 Presentatie Huidige Proces Studielink Veranderingen Management Informatie met Studielink

3 Vooraanmelden Student doet een vooraanmelding bij het CBAP Student kan dit wijzigen bij het CBAP Student moet voor 15 mei een vooraanmelding doen voor lotingstudies Overige studies kennen geen deadline

4 Inschrijven Instelling leest CBAP bestand in Instelling verstuurt inschrijfpakketten naar studenten Studenten schrijven zich voor 1 september in voor een opleiding

5 Vooraanmeldingscijfers Per week levert het CBAP twee bestanden: –VK 1 bestanden –VK 2 bestanden Instellingen gebruiken deze informatie om hun eigen vooraanmeldingsinformatie te publiceren, zowel extern en intern.

6 Overzichten Vergelijking t.o.v. vorig jaar –Instellingen –Opleidingen Marktaandeel bepalen –Instellingen: aandeel binnen HO of binnen WO –Opleidingen: aandeel binnen vakgebied Aanmeld Tendensen –Aanmeld gedrag van 1 instelling over diverse jaren tonen.

7 Voorbeeld 1 Overzicht vooraanmeldingen Universiteiten

8 Voorbeeld 2 Marktaandeel Opleiding

9 Voorbeeld 3 Tendens Instelling

10 Betrouwbaarheid Iedere instelling heeft zijn eigen aanmeld- en inschrijfprocedures. Verwerkingstijd CBAP. Studenten doen wel hun eerste vooraanmelding, maar wijzigingen worden niet doorgegeven aan het CBAP.

11 Studielink Gemeenschappelijk instrument Informatiebroker in de informatieketen Doelstelling: –Kwaliteitsverbetering –Administratieve lastenverlichting –Transparantie voor student

12 Processen Aanmelden Inschrijven Her- inschrijven Uitschrijven Identificatie Inschrijven Her- inschrijven Uitschrijven Nu Studielink

13 Student SIS 1. Student doet een verzoek tot inschrijving voor een opleiding via internet 2. Studielink stuurt het verzoek direct door naar de SIS en de IB-Groep van de gekozen opleiding 3. Het SIS bevestigt het verzoek, de studenten administratie toetst de toelating en na acceptatie wordt de student ingeschreven 4. De student ontvangt de acceptatie van de inschrijving via internet of mail

14 ERR GBA RASP CIOP Wettelijke verplichting registratie van aanmeldingen Examen Resultaten Register Studentengegevens Link met Gemeentelijke Basis Administraties t.b.v. identificatie Rol IB Groep

15 Veranderingen (1) Geen sprake meer van Vooraanmelding maar de student doet direct een Verzoek tot Inschrijven voor een opleiding bij een instelling. Student kan vier actieve Verzoeken tot Inschrijven doen bij dezelfde of verschillende instellingen. CBAP registreerde maar 1 vooraanmelding.

16 Veranderingen (2) Directe koppeling tussen de systemen. Een verzoek tot inschrijven wordt direct doorgegeven aan de instelling en aan de IB Groep. Inschrijving direct bij de instelling komen ook in Studielink terecht.

17 Stand van Zaken Studielink gaat per 1 oktober 2006 van start. Meeste inschrijfsystemen zijn aangepast op Studielink. Versie 1 van Studielink is stabiel en bruikbaar. Vanaf 1 januari gaat een beperkt aantal instellingen met Studielink werken.

18 Voordelen Landelijk is een betrouwbaardere vergelijking te maken omdat voor iedere student het proces hetzelfde is. De instelling beschikt over veel informatie, die voor marketing doeleinden gebruikt kan worden.

19 Nadelen Gezien de verschillen tussen Studielink en de huidige situatie is de oude informatie niet vergelijkbaar met de nieuwe informatie. Het zal een aantal jaren duren voor er uitspraken gedaan kunnen worden over tendensen in het inschrijfgedrag van studenten.

20 Management Informatie Via Studielink: –Marktaandelen instellingen, opleidingen –Landelijke tendensen in inschrijfgedrag Via SIS: –Marketing informatie

21 Vraagstukken Definities voor landelijke cijfers via Studielink. Onderzoek naar patroon in inschrijfgedrag van de studenten via Studielink, zodat hier inzicht in ontstaat. Gezamenlijk nadenken over Marketing Informatie uit het SIS.


Download ppt "Studielink, een nieuw patroon? Kees van Wijngaarden 9 november 2005."

Verwante presentaties


Ads door Google