De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoe omarmen Nederlandse non-profit organisaties informatietechnologie?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoe omarmen Nederlandse non-profit organisaties informatietechnologie?"— Transcript van de presentatie:

1 Hoe omarmen Nederlandse non-profit organisaties informatietechnologie?
Pascal Dijkman

2 Wat is TechSoup?

3 SOCIALware vzw/asbl Started in 2007 Started in 2009 “TechSoup rust maatschappelijke organisaties uit met de technologische oplossingen en vaardigheden die ze nodig hebben om hun doel te bereiken.”

4 TechSoup Nederland bereik
Geregistreerde organisaties Producten gedistrueerd Impact waarde 65* million € +

5 TechSoup Global Network sinds 2007
236 countries and territories. 1 million + users. A Global Network Bridging Tech Solutions and Services for Good

6 Het onderzoek

7 Doelen Om een beter beeld te krijgen van het gebruik van digitale technologie door non-profitorganisaties en om hun belangrijkste prioriteiten, intenties en problemen te begrijpen

8 Onderzoeks focus De studie richt zich op 5 aspecten :
IT beheer en uitgaven Technologische omgeving Beheer van de doelgroep, leden, donateurs en andere stakeholders Online aanwezigheid en digitale communicatie Uitdagingen, behoeften en prioriteiten

9 De cijfers 778 organisaties deden mee met het onderzoek
61% zijn kleine organisaties met 5 of minder FTE. 33% zijn middelgrote organisaties. 6% zijn grote organisaties ( waarvan de grootste medewerkers heeft). Samen representeren zij 22,000 medewerkers, of bijna 18,000 full- time equivalents (FTE). Wanneer we daar de 36,000 vrijwilligers bijtellen die toegang hebben tot de IT infrastructuur komen we op 60,000 gebruikers.

10 Het onderzoek IT beheer en uitgaven

11 Onderzoek - IT beheer en uitgaven
Wat zijn de partijen die betrokken zijn bij het beheer van uw IT? 65% van de respondenten vertrouwt hun IT deels of volledig aan vrijwilligers toe. 46% doet beroep op ten minste één externe dienstverlener. 39% Hebben medewerkers in dienst die hun IT beheren. 40% van de respondenten vertrouwen uitsluitend op vrijwilligers.

12 Onderzoek - IT beheer en uitgaven
Maar 22% van de respondenten maken stelselmatig een backup van hun belangrijkste data, terwijl 7% dat helemaal niet doen. Het is ook zorgwekkend dat 12% van de respondenten zich blootstelt aan externe aanvallen door het gebruik van verouderde software versies. En tenslotte lijkt bij 20% van de non-profit organisaties het personeel niet voldoende bewust te zijn van de risico’s van datalekken, gegevensverlies van gegevens of aspecten met betrekking tot privacy

13 Het onderzoek Technologische omgeving

14 Het onderzoek - Technologische omgeving
Hoeveel privé computers worden er door uw werknemers of vrijwilligers gebruikt voor de werking van uw organisatie? Voor gemiddeld 22 PC’s die haar toebehoren, gebruikt een organisatie ook 15 externe computers voor de ondersteuning van haar werking. Vooral bij organisaties die veel werken met vrijwilligers worden privé computers ingezet. 21% van de respondenten zegt geen formeel beleid hebben rond het gebruik van technologie door personeelsleden en vrijwilligers. De komende General Data Protection Regulation (AVG) zal met name moeten leiden tot het afsluiten van een overeenkomst met elk personeelslid en elke vrijwilliger die toegang heeft tot persoonlijke gegevens opgeslagen door de organisatie.

15 Het onderzoek Beheer van de doelgroep, leden, donateurs en andere stakeholders

16 Welke oplossing gebruikt u voor het beheer van leden, donateurs of
Onderzoek - Beheer van de doelgroep, leden, donateurs en andere stakeholders Welke oplossing gebruikt u voor het beheer van leden, donateurs of andere contacten? 33% van de respondenten beheren hun contacten exclusief met gebruik van office tools. 6% van de respondenten maken gebruik van een specifieke CRM-tool (Customer Relationship Management). 9% van de respondenten beweert geen contacten te beheren.

17 Het onderzoek Online aanwezigheid en digitale communicatie

18 Onderzoek - Online aanwezigheid en digitale communicatie
Doet u aan online fondsenwerving? Op welke manier doet u aan online fondsenwerving? De respondenten geven er duidelijk de voorkeur aan om giften te werven via hun eigen website eerder dan via een gemeenschappelijk platform.

19 Onderzoek - Online aanwezigheid en digitale communicatie
Van welke sociale media-netwerken maakt u actief gebruik? 91% van de respondenten zijn aanwezig op sociale netwerken. Facebook is het platform dat veruit het meest gebruikt wordt door organisaties. Een vergelijkbaar onderzoek door het TechSoup network in onze buurlanden wees uit dat in België 79% van de non-profits actief zijn op sociale netwerken en in Duitsland maar 57%.

20 Het onderzoek Uitdagingen, behoeften en prioriteiten

21 Onderzoek - Uitdagingen, behoeften en prioriteiten
Wat zijn uw prioriteiten op vlak van IT voor de 3 komende jaren?

22 Onderzoek - Uitdagingen, behoeften en prioriteiten
Wat zijn de voornaamste uitdagingen inzake het verbeteren van de IT binnen uw organisatie Ruim de helft van de respondenten ondervinden een ernstig gebrek aan tijd en middelen en ruim een derde hebben moeite om de complexiteit en evolutietempo van de technologie te volgen en te begrijpen welke voordelen eruit te halen voor de organisatie. Minder dan een vijfde van de respondenten heeft last van weerstand tegen verandering binnen de organisatie.

23 Het onderzoek Onze plannen

24 Toekomstplannen TechSoup
Meer discount- en donatie partners Meer service partners Meer kennis partners Meer evenementen Meer TechSoup leden Meer inpact!

25 Contact www.techsoup.nl info@techsoup.nl Pascal@techsoup.nl


Download ppt "Hoe omarmen Nederlandse non-profit organisaties informatietechnologie?"

Verwante presentaties


Ads door Google