Verschillen tussen scholen en klassen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Aan de slag met schoolfeedbackrapporten
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
De ontwikkeling van de 7 competenties
Gebruik van vrije ruimte studiekeuzebegeleiding
6 sleutelbegrippen lesopbouw
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de belangstelling en de specifieke begaafdheid op de studiekeuze Ellen Deprez en Jan Van Damme.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
BEGINSITUATIE Product-procesmodel.
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
“Een leerling dreigde met zelfmoord als zij niet zou slagen
Kansrijke combinatiegroepen
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Leren leren…..en het materiaal?
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Informatie- avond groep 6
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Voortgangsgesprek fase 1
Zorgvisie van RP2.
Leerlingbegeleiding in de eerste graad
BEGAAFDHEID EN PEDAGOGISCH – DIDACTISCHE AANPAK
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Voortijdig schoolverlaten Bewezen maatregelen… K. De Witte Caleidoscoop, 26 nr 1.
Zittenblijven. Inhoud Cijfers Effectiviteit Cijfers BaO Estimate of grade retention at primary level (ISCED 1), 2007/08.
Leerlingenbegeleiding
Optimale omgeving voor Projectmatig werken
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
1BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 1 Ouderpeiling (OTP) BS De Utskoat te Witmarsum Resultaten van de oudertevredenheidpeiling 2014/2015.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs
Deelnemers aan de enquête. Is de sfeer in de klas zoals je denkt dat ze zou moeten zijn?
Schoolfeedbackrapporten: Interpretatie & actie Bieke De Fraine KU Leuven Studiedag 17 november 2015, Mechelen.
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
Geïntegreerde schoolverbetering
Leer kracht Workshop over competenties van
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 26 januari 2016 Freinetmiddenschool Gent.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
De drie niveaus van onderwijs
Experten in de derde graad Proefproject
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen ORD, Nijmegen, 13 juni 2018.
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Doubleren.
Cijfergegevens leerrecht
Doubleren.
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken
Transcript van de presentatie:

Verschillen tussen scholen en klassen 1. Inleiding 2. Kenmerken van scholen 3. Kenmerken van klassen 4. Op weg naar effectiviteitsonderzoek 5. Verschillen in effectiviteit qua prestaties 6. Verschillen in effectiviteit qua welbevinden 7. Slotbeschouwingen Verschillen tussen scholen

2. Kenmerken van scholen - de LOSO-scholen - hoe schoolkenmerken meten? - de school benaderd langs de leraren - de school benaderd langs de leerlingen - de recrutering Verschillen tussen scholen

Aantal LOSO-scholen (met eerste graad) Type Net ARGO VRIJ OND. Totaal ASO AUT MS MLTLAT TSOBSO 3 12 5 7 4 7 6 12 15 12 11 18 56 Totaal 18 38 Verschillen tussen scholen

Hoe zicht krijgen op schoolkenmerken? - objectieve informatie - observatie -vragen aan participanten directie leraren leerlingen Verschillen tussen scholen

Leraren over hun school - beleving van het werk als leraar - dagelijkse onderwijspraktijk - visie - school als organisatie - ‘externe’ relaties - oriëntatie op studiepakketten Verschillen tussen scholen

- beleving van het werk als leraar - dagelijkse onderwijspraktijk arbeidstevredenheid - dagelijkse onderwijspraktijk leerlingen actief betrekken ordelijk verloop - visie leerlinggericht gerichtheid op leerstof - school als organisatie goed functioneren - ‘externe’ relaties PMS ouders - oriëntatie op studiepakketten hiërarchie tussen richtingen gerichtheid op leerlingenbehoud Verschillen tussen scholen

Grote verschillen tussen scholen voor gerichtheid op leerlingenbehoud houding tegenover PMS hiërarchie tussen studierichtingen functioneren als organisatie Kleine verschillen tussen scholen voor leerlinggerichtheid houding tegenover ouders mate van persoonlijke relatie met leerlingen Verschillen tussen scholen

Leerlingen actief betrekken in lesgebeuren AUT MS MLTLAT Sterk in van Gemeenschaps- ond. Gemiddeld in de vier schooltypes van Vrij ond. ASO-scholen TSO/BSO-scholen Zwak in van Gemeenschaps- ond. Verschillen tussen scholen

Leerlingen over hun school - begeleidende, behulpzame leraars - discipline - duidelijke regels en structuren - ruim vormingsaanbod - gelijkberechtiging door leraars - afwezigheid van kliekjesvorming Verschillen tussen scholen

Verschillen in recrutering (Eerste leerjaar A) Vb. aanvangsniveau wiskunde 0,62 ASO vrij 0,31 0,37 MLTLAT vrij AUT MS vrij 0,11 ASO gemeenschapsond. -0,27 TSO/BSO vrij -0,37 AUT MS gemeenschapsond. -0,55 MLTLAT gemeenschapsond. -0,60 TSO/BSO gemeenschapsond. Verschillen tussen scholen

3. Kenmerken van klassen Leraren over 1. Klasgroepen 2. Het onderwijs in de klas 3. OTL Verschillen tussen scholen

De klas als groep HOOG LAAG - studiegerichtheid - rustige klas KT + MOD KT + MOD + TECHN_T KT LAAG TECHN_T + P BVL - studiegerichtheid - rustige klas -samenhangende klas Verschillen tussen scholen

Onderwijs in de klas - positieve houding en verwachtingen - overleg over didactische aangelegenheden - aandacht voor individuele ontwikkeling - overleg over leerlingen - klassikaal bespreken van fouten - individuele bespreking van fouten - (voor wiskunde bovendien): - gestructureerd lesgeven - percentage verdiepings- en inzichtsvragen in een doorsnee toets Verschillen tussen scholen

Onderwijs wiskunde HOOG LAAG POSVERWACHT OVERDIDKL AANDONTW OVERLLN STRUCTLES AANDST AANDZW FTKLAS FTINDI TOETSV HOOG KT KT + MOD + TECHN_T KT + MOD LAAG BVL TECHN_P KT + MOD TECHN_T + P BVL MOD Verschillen tussen scholen

OTL per basisoptie (wiskunde) TECHN_T KT MOD 2,12 TECHN_P 2,40 2,31 2,22 KT + MOD + TECHN_T 2,29 2,28 2,18 KT + MOD TECHN_T + P Verschillen tussen scholen

4. Op weg naar effectiviteitsonderzoek -effectiviteit m.b.t. wat? - hoe? multiniveau-onderzoek - beperking van het aantal kenmerken - op welk niveau situeren de kenmerken zich echt? Verschillen tussen scholen

- wiskunde: prestaties 2e leerjaar op zich - welbevinden 2e leerjaar Effectiviteit m.b.t. wat? - wiskunde: prestaties 2e leerjaar op zich - welbevinden 2e leerjaar goedvoelen relatie met leerkrachten belangstelling concentratie inzet huiswerkattitude academisch zelfconcept integratie omgeving werk zelf peers Globaal welbevinden Verschillen tussen scholen

Multiniveau onderzoek School 1 School 2 Leraar 1 Leraar 2 Leraar 3 Klas 1 Klas 2 Klas 3 Klas 4 Klas 5 Verschillen tussen scholen

Beperking aantal niveaus welbevinden -school - klas (of lesgroep) - individuele leerling wiskunde - school - lesgroep - individuele leerling leraar klasgroep Verschillen tussen scholen

Individueel niveau o.a. - cognitief aanvangsniveau - motivatie en faalangst - socio-economische achtergrond Verschillen tussen scholen

lesgroepniveau o.a. - leerklimaat - overleg - feedback - OTL - aandacht individ. ontwikkeling - gestructureerd lesgeven - % inzichtsvragen Verschillen tussen scholen

Schoolniveau o.a. - gemiddeld cognitief niveau - gemiddeld overleg - goed functioneren volgens leerlingen - goed functioneren volgens leerkrachten - discipline en cognitieve ontw. (vlg. lkn) - aandacht voor indiv. verschillen (vlg. lkn) Verschillen tussen scholen

Op welk niveau? lesgroep leraar school 84% 14% 2% 16% 72% 12% Vb. 1. Een goed leerklimaat in de lesgroep 84% 14% 2% Vb. 2. Overleg tussen de leerkrachten 16% 72% 12% Verschillen tussen scholen

Op welk niveau? (vervolg) leerling klas school Vb. 3. Discipline op school volgens de leerlingen 71% 19% 10% Vb. 4. Cognitieve aanvangsverschillen tussen lln 39% 30% 31% Vb. 5. Socio-economische aanvangsverschillen tussen lln 84% 5% 11% Vb. 6. Welbevinden eind tweede leerjaar 88% 6% 5% Verschillen tussen scholen

Op welk niveau? (slot) leerling lesgroep leraar school 42% 19% 13% 26% Vb. 7. Wiskundeprestaties eind tweede leerjaar 42% 19% 13% 26% 32% Verschillen tussen scholen