De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Gebruik van vrije ruimte studiekeuzebegeleiding

Verwante presentaties


Presentatie over: "Gebruik van vrije ruimte studiekeuzebegeleiding"— Transcript van de presentatie:

1 Gebruik van vrije ruimte studiekeuzebegeleiding

2 GOEDE KEUZE Motivatie is belangrijk(st)e factor om te slagen
Hogere werkloosheid maakt goede keuze nog belangrijker Uitstellen van keuze Beschotten weghalen

3 DOELSTELLING Keuzebasis verbreden - uitbreiding informatie
- belangstellingsveld exploreren - capaciteiten ontdekken - vaardigheden ontwikkelen Definitieve studiekeuze uitstellen Studiekeuzebegeleiding verruimen

4 HOE? Gebruik van vrije ruimte (complementaire uren)
2 of 3 lesuren/week Gedurende een semester BZL en groepswerk Gebruik van ICT

5 1ste GRAAD Alle leerlingen A-stroom (behalve Latijn)
Keuze uit opties/studierichtingen 2de gr. + extra’s Voorbeelden: tennis, natuurexploratie, CLIL Frans + Engels, techniek-elektriciteit, bio-esthetiek, crea, … Doel: verbreden studiekeuze

6 2de GRAAD ASO (ASO-sport en TSO hebben geen vrije ruimte)
Gericht op studiekeuze 3de graad, andere dan de studierichting die ze volgen Voorbeelden: CLIL Frans, backpacking, de jonge onderzoeker, webdesign, gedragswetenschappen, handelseconomie anders, …

7 2de GRAAD Doel: definitieve studiekeuze uitstellen Hindernissen:
- weerstand van leerkrachten - geen vertrouwen in leerlingen - organisatorisch: lesrooster - verschillen tussen leerplannen wetenschappen

8 3de GRAAD Alle leerlingen ASO, 6TSO en enkele klassen 5TSO
Gemengde groepen, volgens keuze lln BZL en studiewijzers, alternatieve evaluatie Keuze uit 2 X 12 onderwerpen gericht op hun toekomst, verder studeren, arbeidsmarkt, leven als student

9 KIEZEN Voorstel door leerkrachten
Fiche per module op Smartschool omvat: doel, doelgroep, inhoud, methode, evaluatie Infobeurs (april) Voorbeelden: statistiek, scriptie, elektriciteit, gezond koken op kot, filosofie, logistiek, bedrijfsbeheer, kosmografie, slagsporten

10 DE LEERKRACHT Doet een voorstel waar hij zelf achterstaat
Maakt eigen leerplan Werkt met gemotiveerde leerlingen Meest intensieve (vermoeiende) lesuren van de week Maar met de meeste voldoening

11 RESULTATEN Studiekeuze 3de graad Slaagkansen HO Intensiever werken
Zelfstandiger werken Lkn gebruiken meer BZL en studiewijzers in gewone lessen Maar lesroosters maken is moeilijker

12 VOORWAARDEN Vrijwilligheid van leerkrachten
Eigen voorstellen van leerkrachten Ruimte voorzien: intern/extern Lln leren kiezen BZL Zelfevaluatie  bijsturen

13 WIE ZIJN WIJ? School: KA Geel Niveau: ASO + TSO + BSO
Adres: Technische Schoolstraat 15 Telefoon: Directie: Willy Dieltjens Projectverantwoordelijke: Treza Berrens


Download ppt "Gebruik van vrije ruimte studiekeuzebegeleiding"

Verwante presentaties


Ads door Google