De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Advertisements

Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
De marketingmixstrategie
Marketing voor verkeerskunde
MEXX Presentatie MIX Nationale DHZ Sessie NOOS
Bedrijfspresentatie Promavise
Marketing introductie
Kostprijzen PLATO – 5 mei 2009.
Wat is interactieve marketing?
Distributiebeleid Case: Gopher Publishers.
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
10.1 Functies factor prijs (p. 164)
6.1 Wat wordt de prijs? Winkeliers mogen zelf weten voor welke prijs ze hun producten verkopen. Hoe berekenen ze die prijs? Wat hebben vraag en aanbod.
4 P´s en 3 R-en MK01.
Een startersgids voor innovatie
Economische Crisis Hoofdstuk 1, paragraaf 3.
Inleiding in de Marketing
Marketing presentatie
Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?
H1 – Welkom in de marketingwereld WAARDE CREËREN EN LEVEREN
Inleiding tot marktonderzoek
Beleidsvoering naar groei
Hoofdstuk 2 Duurzame marketing
Marketing vandaag en morgen
Business model puzzle Leer de mechaniek, ken je flexibiliteit.
Inleiding in de marketing
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Doelen Soorten vormgeving.
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Nike Supply Chain Management
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
MARKETINGMIX.
Economische Crisis Hoofdstuk 1, paragraaf 3.
5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met.
Van missie naar markt De drie belangrijkste vragen voor succes.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Werken met logistiek Presentatie titel College 2
Strategische Businesspartner
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
ViaVia Info-presentatie
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Lesbrief Markt & Overheid
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Degene die de presentatie verzorgt
What will you do to change the
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Economische kringloop
Nederland en de rest van de wereld
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING

Verkopen vs Marketing Verkopen is: zien kwijt te raken wat er op de plank ligt. Marketing is: zorgen dat de juiste dingen op de plank liggen.

Definitie van marketing Marketing is een sociaal managementproces waarin individuen en groepen verkrijgen waar zij behoefte aan hebben, door producten en waarde te creëren en deze met anderen uit te wisselen.

Marketingconcepten doorheen de tijd 1900: het productieconcept 1915: het productconcept 1930: het verkoopconcept 1960: het marketing concept 1960: klassiek 1975: maatschappelijk 2005: duurzaam

Marketingconcepten doorheen de tijd 1900: Het productieconcept De consument geeft de voorkeur aan producten die beschikbaar en betaalbaar zijn. De aanbieder moet de productie verbeteren en een efficiënte distributie opzetten.

FORD model T Opkomst van de lopende band In alle kleuren verkrijgbaar, zolang het maar zwart is

Marketingconcepten doorheen de tijd 1915: Het productconcept De consument geeft de voorkeur aan producten die de beste kwaliteit, de beste prestatie en de beste functionaliteit bieden. De aanbieder moet zich inspannen om producten constant te verbeteren.

“There is hardly anything in the world that one man cannot make a little worse and a little cheaper” (John Ruskin 1819-1900) www.manufactum.de

Marketingconcepten doorheen de tijd 1930: Het verkoopconcept De consumenten kopen pas genoeg wanneer het bedrijf veel moeite doet voor verkoop en promotie. Wordt gebruikt bij overcapaciteit en ‘unsought goods’ (ongezochte goederen).

Marketingconcepten doorheen de tijd 1960: Het klassieke marketingconcept Behoeften en wensen van de doelgroep bepalen. De gewenste bevrediging hiervan doelmatiger en efficiënter leveren dan de concurrentie.

Verkoopconcept vs marketingconcept Uitgangspunt Zwaartepunt Middelen Doel Fabriek Bestaande producten Verkoop en promotie Winst door grote omzet Verkoopconcept Markt Behoeften van de klant Geïntegreerde marketing Winst door klanttevredenheid Marketingconcept

Marketingconcepten doorheen de tijd 1975: Het maatschappelijk marketingconcept Idem klassiek marketingconcept, maar: met de bedoeling dat het welzijn van zowel de consument als de samenleving verbetert.

Marketingconcepten doorheen de tijd 2005: Het duurzame marketingconcept Voorzien in de huidige behoeften zonder dat dit ten koste gaat van de toekomstige generaties om te voorzien in hun behoeften. Hierin spelen factoren als opwarming van de aarde en recyclage een grote rol.

Even recapituleren: productieconcept productconcept verkoopconcept marketing concept - klassiek - maatschappelijk - duurzaam