De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met.

Verwante presentaties


Presentatie over: "5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met."— Transcript van de presentatie:

1 5 e jaar 1

2 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met economische toepassingen 6) Statistiek met economische toepassingen 2

3 3

4  “Marketing is the process of planning and executing the conception, pricing, promotion and distribution of ideas, goods and services to create exchanges that satisfy individual and organizational objectives.”  Uit deze definitie blijkt: ◦ marketing = strategisch ◦ marketing = grondhouding ◦ marketing = 4 P’s 4

5  In den beginne was er… het productie-concept ◦ Bv Ford T ◦ Focus: grote beschikbaarheid, lage prijzen  Daarna kwam het product-concept ◦ Bv huishoudapparaten ◦ Focus: superieure technische kwaliteit (“product verkoopt zichzelf”) 5

6  Nadien verscheen het verkoop-concept ◦ Bv mobiele telefonie ◦ Focus: klant aanzetten tot kopen (en meer kopen) door agressieve promotie  En tenslotte is er het marketing-concept ◦ Bv internetmarketing ◦ Focus: wensen en behoeften van consument opsporen, erop vooruitlopen en deze verwezenlijken 6

7  Inspelen op wensen en behoeften van klanten gebeurt via doelgroepmarketing  Dit gebeurt in 3 stappen: ◦ marktsegmentering (markt indelen in afzonderlijke klantengroepen voor wie een apart product of commercieel beleid wordt gevoerd) ◦ keuze van doelgroep (focus!) ◦ productdifferentiatie (heterogeniteit!) 7

8  Voorbeelden van segmentering: ◦ demografisch (bv leeftijd, beroep, regio, …) ◦ psychologisch (imago!) ◦ kooppatronen (non-users, light users, heavy users; dus ook merkgetrouwheid) ◦ productkarakteristieken: “product-ui”  kernproduct (generiek product)  verwacht product  uitgebreid product  potentieel product >>> idee van “voordelenbundel” of benefit segmentation 8

9 http://www.millydesign.be/lessen/ima ges/analyse/segmentatie_web.pdf 9


Download ppt "5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met."

Verwante presentaties


Ads door Google