De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Consumentengedrag bij communicatie

Verwante presentaties


Presentatie over: "Consumentengedrag bij communicatie"— Transcript van de presentatie:

1 Consumentengedrag bij communicatie
CG2VS2CE01

2 Literatuur H 5, 6, 7 Floor en van Raaij H 10 Schiffman, Kanuk & Hansen
H 1, 4, 7, 9, 10, 12 Handboek Online Marketing, Patrick Petersen

3 Project Lessen zijn project-gerelateerd, dat wil zeggen, CG2 deelt met het marketingcommunicatie- & mediaplan, de aandacht voor de consument. Toetsing tentamen: tentamen in T4, bestaande uit case/open vragen

4 Project week 1 + 2 door te segmenteren!
Formuleer situatieschets en de voorlopige probleemstelling van of voor de doelgroep Hoe formuleer je een doelgoep? door te segmenteren!

5 Opleveren einde blok 1: Doelgroep beschreven aan de hand van segmentatiecriteria (op de 3 niveau’s) Moodboard/moodfilmpje

6 Segmentatie Het verdelen van de totale markt in groepen consumenten
Rekening houden met de verschillende wensen en behoeften van de consument Segmentatie en diversiteit zijn complementaire begrippen Consumenten verschillen van elkaar en reageren daarom ook anders op de marketingmix

7 Doelgroepen beschrijven
Algemeen niveau Stabiele persoonskenmerken Domeinspecifiek niveau Variabelen die te maken hebben met het domein van producten Merkspecifiek niveau Variabelen die te maken hebben met het specifieke merk

8 Algemene segmentatie-variabelen
Demografisch Geografisch Sociaal- Economisch Psychografisch Permanente en stabiele persoonskenmerken

9 Domeinspecifieke segmentatie-variabelen
Betrokkenheid Wel of geen informatie? Benefit Domeinspecifieke ‘waarden’ (functioneel & psychosociaal) Productbezit & -gebruik Zie piramide van klantengroepen/20-80 regel Aard productgebruik Welke functies kan een productdomein vervullen? Momentconsument/situatie Voorkeuren voor productdomein afh.van situatie Als segmentatievariabelen neemt men gedragingen, interesses, opinies en waarden die direct te maken hebben met een bepaalde productgroep/domein

10 Merkspecifieke segmentatievariabelen
Merkbekendheid Brand Recall Attitudes Brand Recognition Overtuigingen over specifieke producteigenschappen (kennis, gevoel, gedrag) Koopintenties ‘Intenders’ Koop- en gebruikersgedrag Merktrouwe gebruikers Merkwisselaars Gebruikers trouw aan ander merk Nieuwe gebruikers Niet-gebruikers Winkeltrouwe gebruikers

11 Volgende week Lezen H5 Floor en van Raaij


Download ppt "Consumentengedrag bij communicatie"

Verwante presentaties


Ads door Google