Nieuw examenprogramma vwo maatschappijwetenschappen een feit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
Advertisements

Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Hogere denkvaardigheden
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
De vernieuwing De vernieuwing: •Havo- contexten •Geen losse thema’s maar samenhang door de kernconcepten •Herhaald werken met het ‘gereedschap’ geeft de.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
Lesgeven en begeleiden
Nieuwe Natuurkunde Pilot en syllabus.
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
‘Het nieuwe examenprogramma: ervaringen uit het klaslokaal’
De 2015 programma’s wiskunde B van havo en vwo
De 2015 programma's wiskunde B van havo en vwo
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Kenmerken van de concept contextbenadering
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
WELKOM Jacqueline Kerkhoffs Rob Abbenhuis
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
De 10e editie havo-vwo OB.
Voorlichtingsavond H4/A4
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H4/A4 september 2013.
Architectuurraad , Utrecht Lieke Meijs
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Concept examenprogramma
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Methodiek: Plancyclus
1 1 Ouders 3 e leerjaar september 2015.
Lespraktijk op het Ichthus Lyceum  Pilotschool vwo sinds 2011, sinds 2014 ook havo  Waar liep ik tegen aan bij de start?  Overgang ook niet groter maken.
1 1 Ouders 4 e leerjaar september 2015.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Herziening examenprogramma en syllabus Albert van der Kaap
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Eerste resultaten van een onderzoek onder docenten en leerlingen Implementatie nieuwe centraal examen.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Eerste resultaten van een onderzoek onder docenten en leerlingen Implementatie nieuwe centraal examen.
Wat leren onze kinderen eigenlijk?
Maatschappijwetenschappen in klas 5 en 6
Leerlingen Ervaring met maatschappijwetenschappen
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Hoofdconcepten en eindtermen
een PTA voor Maatschappijwetenschappen nieuwe programma
Netwerkbijeenkomst ronde 3
POWL, Domeinspecifiek Leren
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
Nieuw examenprogramma vwo maatschappijwetenschappen een feit
een PTA voor Maatschappijwetenschappen nieuwe programma
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Pilot maatschappijwetenschappen
Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Lespraktijk op het Ichthus Lyceum
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Kenmerken van de concept contextbenadering
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Maatschappij wetenschappen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

Nieuw examenprogramma vwo maatschappijwetenschappen een feit Tweede ronde Docentendag 2015 Lars van der Bruggen en Lieke Meijs

Opzet presentatie  14.15 – 14.30 Laatste stand van zaken over landelijke invoering nieuwe examenprogramma 14. 30 - 15.00 Lespraktijk op de pilotschool Ichthus Lyceum door Lars van der Bruggen 15.00 – 15.30 Oefenen van hoofd- en kernconcepten op een App

Gekozen contexten voor havo en vwo domein hoofdconcept havo context vwo context B Vorming Samenlevingsvormen (CE) Religie (SE) C Verhouding Maatschappelijke verschillen (CE) Machtsverhoudingen in de wereld D Binding Veiligheid Natievorming en de rol van de staat E Verandering Media De wording van de moderne westerse samenleving

Overzicht hoofd- en kernconcepten Hoofdconcepten Sociologische kernconcepten Politicologische vorming socialisatie acculturatie identiteit cultuur politieke socialisatie ideologie verhouding sociale (on)gelijkheid macht/gezag conflict/samenwerking binding sociale cohesie sociale instituties groepsvorming cultuur politieke instituties representatie representativiteit verandering rationalisering individualisering institutionalisering democratisering staatsvorming globalisering

Laatste stand van zaken Landelijk invoering van het nieuwe examenprogramma maatschappijwetenschappen met ingang van schooljaar 2017-2018 in het 4e leerjaar havo en vwo; Eerste landelijke examen havo in 2019 en vwo in 2020; Syllabus havo/vwo door syllabuscommissie vastgesteld zie http://maatschappijwetenschappen.slo.nl/examenprog/; Tweede ronde nascholing start 2 oktober 2015, aanmelden via http://www.expertisecentrum-maatschappijleer.nl/ ; Eindadvies aan ministerie uitgebracht over de pilot.

Eindadvies (1) Vakvernieuwing heeft geresulteerd in een goed haalbaar en een goed uitvoerbaar leerplan op de pilotscholen. De aansluiting van toetsing (CE èn SE) op het leerplan is nog voor verbetering vatbaar. Laatste versie van de syllabi moet handvat bieden voor verbetering toetsing. Voor goede invoering is veel ondersteuning nodig (regionale netwerken, nascholingscursus, pilotdocenten houden hun functie).

Eindadvies (2) In september 2015 tweede druk van kernconceptenboekjes, afgestemd op recente versie syllabi. Handreiking schoolexamen wordt uitgebracht in tweede versie. Gezamenlijk moeten eenduidige beelden ontstaan van wat toetsvragen zijn waarbij een beroep gedaan wordt op de hogere denkvaardigheden van leerlingen.

Lespraktijk op het Ichthus Lyceum Pilotschool vwo sinds 2011, sinds 2014 ook havo Waar liep ik tegen aan bij de start? Overgang ook niet groter maken dan het is Veel keuze: vrijheid voor eigen invulling of lesmateriaal gebruiken van website Onderzoek SLO/UT: positieve scores leerlingen Voor vwo leerlingen uitdagend, maar te doen Méér leerlingen kiezen MAW op Ichthus Lyceum

Lesvoorbeeld MAW nieuwe stijl Actualiteit: Charlie Hebdo Vraag: hoe hebben jullie dat gedaan in de klas? Voorbeeld ProDemos: http://www.prodemos.nl/newsletter/archive/68a63565c9c3c95c164d47ed80ed9ba4 Korte denkoefening: welke hoofd- en kernconcepten kun je inzetten bij een les over de gebeurtenissen in Parijs? Overleg met buurman/buurvrouw ongeveer 5 minuten en gebruik de placemat

Hoe heb ik het aangepakt? Klas 4vwo: net domein B vorming gedaan Kort bespreken nieuws zelf (daarna wordt het MAW als we in de helikopter gaan) Uitzending Kruispunt TV met o.a. Paul Schnabel en vader jihadist: duiding en meerdere invalshoeken (binding, verhouding, verandering en vorming)

Invalshoek 4vwo vorming daders Bronnen: - film La Haine - artikel uit NRC - wetenschappelijk artikel radicalisering + onderzoek SCP - basistekst domein B vorming MAW - twee eigen bronnen (zelf opzoeken)

Vragen beantwoorden bij de casus (vb): Leg met behulp van identiteit en acculturatie uit waarom moslimjongeren zich soms niet geaccepteerd voelen in Nederland. Ondersteun je uitleg van beide begrippen met een voorbeelden uit de bronnen Leg met behulp van ideologie en politieke socialisatie uit waarom radicale jongeren alle kenmerken van een democratie afwijzen Cultuur zorgt voor houvast, geeft betekenis aan gedrag en mogelijkheid tot identificatie. Leg met voorbeelden uit waarom ze alle drie in deze casus van toepassing zijn voor radicale jongeren. Welke cultuurkenmerk van Hofstede speelt hierbij een rol? Leg uit welke rol socialisatie speelt in deze casus. Geef daarbij tevens aan of dit een manifeste of latente vorm van socialisatie is. Geef voorbeelden uit de bronnen

Opdrachten bij casus (vb.) Verbind als groepje de verschillende bronnen (wetenschap, nieuws, cultuur, MAW) aan elkaar en maak een gezamenlijke mindmap hierover Minister Asscher van Sociale Zaken vraagt aan jullie om een analyse en een advies te geven om het probleem van radicaliserende moslimjongeren aan te pakken. Gebruik de kernconcepten en presenteer jullie analyse en advies aan de minister (die is drukbezet, dus op één A4tje en presentatie maximaal drie minuten)

Samenvattend Huidige MAW Nieuwe MAW - Actualiteit niet altijd direct te koppelen aan lesstof van dat moment - Actualiteit is juist de context waarin je de stof toepast  sluit logischer aan - Actualiteit is soms ‘onderbreking’ van MAW programma  vaste stof ‘blijft onderdeel van school’ - Actualiteit wordt spannender en leuker nu ze zelf kunnen analyseren  automatisch ‘gebruik van MAW in leven’ - Soms nog veel reproductie van kennis (rijtjes) ter verklaring - Hogere denkvaardigheden veel makkelijker inzetbaar (en leerlingen kunnen het ook!) - Stof/boek als basis voor begrijpen werkelijkheid soms nog teveel vanuit ‘hokjes’ De sociale en politieke werkelijkheid verklaren met behulp van ‘het gereedschap’ (de kernconcepten) - Theorieën als opsomming voor gebruik zonder ze altijd echt eigen te maken Theorieën als invalshoeken (en dilemma’s) uitdagend voor leerlingen

Zelf aan de slag? Probeer het eens uit met je leerlingen om te ervaren hoe het gaat Vragen / opmerkingen: L.vanderBruggen@ichthuslyceum.nl Heel veel succes en plezier met het nieuwe MAW!!

App om te oefenen https://omw.azurewebsites.net/ Website en app voor smartphone Concepten oefenen Concepten toepassen Feedback op de antwoorden Leerlingen hebben eigen account

Informatie Website www.maatschappijwetenschappen.slo.nl Lieke Meijs l.meijs@slo.nl Han Noordink h.noordink@slo.nl