Adviesprocedure Raad van State Een praktisch overzicht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Medezeggenschap op scholen Regelgeving in vogelvlucht September 2010 Kees Deijns.
Advertisements

Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
Inschrijven - stroomdiagram
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
Adviesaanvragen van wetgevende vergaderingen vanuit het perspectief van de Raad van State Jeroen Van Nieuwenhove
De nieuwe wetgevingsprocedures
GEZINSHERENIGING met subsidiair beschermden
Verhoor door AIG Uw rechten en plichten
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Staatsinrichting 1 Veranderingen herkennen/ beschrijven die in 1848 werden doorgevoerd in het kiesrecht door de liberalen o.l.v. Thorbecke.
1 Fonds voor de medische ongevallen. 2  Opdrachten  Toepassingsgebied  Vergoedingsvoorwaarden  Raad van bestuur Fonds voor de medische ongevallen.
Rechtshandelingen van de Unie
Interpretatie van artikel 12 ARBIS Beheer van wijzigingen VAN WONTERGHEM Frederik - FANC VAN DEN BERGHE Yves - Bel V.
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 8 april 2009.
Voorontwerp van decreet houdende diverse maatregelen betreffende de rechtspositie van leerlingen in het basis- en secundair onderwijs en betreffende de.
Wetsontwerp limitering ontslagvergoeding Kantonrechtersformule Vakcentrale voor middengroepen en hoger personeel mr. Ewald van Sark beleidsadviseur.
Roncalli groepenmodel
Paragraaf 7. Zijn voor de Tweede Kamer om de 4 jaar. Dan kiezen we volksvertegenwoordigers. Zij nemen beslissingen namens ons. De leden van Eerste kamer.
Hoofddocent gezondheidsrecht KULeuven,
E. Nezer SLA-actieplan teneinde de termijnen voor de invoering van de bijwerkingen te verkorten.
Je kunt het sommige mensen af en toe naar de zin maken… Maar je kunt het niet iedereen altijd naar de zin maken. De burgemeester en zijn bevoegdheden.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
De Patiëntenrichtlijn
Loopbaanexamen naar niveau A Loopbaanexamen naar niveau A: grondwettelijk recht Prof. Dr. Kaat Leus 10 maart 2009.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Staatsinrichting van Nederland
Raadgevend Comité ir. Gil Houins Directeur-generaal DG Controlebeleid.
De wetgevende macht Charles de Montesquieu Wetgevende macht
Traditionele voorstelling totstandkoming rechtsnormen Overheidswet- en regelgevers ( Democratisch gelegitimeerd) Overheidsrechtspraak.
Aansprakelijkheid van de organen van de VME na de WET van 2010
BCIE – 14 mei 2009 De nieuwe wet op de gerechtelijke expertise in de IT sector Flip Petillion Partner Crowell & Moring.
Netwerk voor Cultuur en Natuur Afdrachtensystematiek Afdelingen Voorzittersoverleg 22 oktober 2011.
Statuut van de vrijwilligers, knelpunten en oplossingen
Voorstelling Juridische Dienst
FISCAAL OVERGANGSRECHT Amsterdam, 21 maart 2012 Mr. C.A.H. Luijken Deloitte Pension Advisory.
De ondernemersvolmacht
Algemene bepalingen Team Implantaten.
De beperkingen van ‘macht’ Leiding geven en medezeggenschap.
Vakbondsoverleg in de Zones
Het hoe en waarom van internationale sancties. DCSG Informatiesessie exportcontrole en internationale sancties Antwerpen - 21 april 2015.
Core business : Grote, georganiseerde fiscale fraude bestrijden.
Toepassing van het handvest van de sociaal verzekerde in functie van de uitbetalingsinstellingen in de sector werkloosheid Vrijdag 23/10/2015 Auditorium.
21 oktober 2015 BeSt Address en structuur IT020 in het Rijksregister Gebruikerscomité Marc Ruymen.
Schending van leefregels en evaluatie: regelgeving, beroepsprocedure en checklist samenstelling dossier beroepscommissie Ontmoetingsdag Coördinerend Directeurs.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Modernisering WVO Ralph Dingemans. 2 Modernisering WVO Vereenvoudiging bekostiging scholen voor voortgezet onderwijs Integrale (wets)technische modernisering.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Wet op de Ondernemingsraden (WOR) Drees 1950
De Gemeentelijke – en de Brandweerorganisatie Nu : -Gemeentelijk georganiseerd -Beroeps = gemeentepersoneel = toezicht gewest Vrijwillig = suï generis.
21 juni 2016 Omgevingsloket online: wijzigingen korte en lange termijn Marleen Koot, Maarten Lindenhovius & Sandhia Hoelas InfoMil RWS Leefomgeving.
SCHAKELDAG juni Sessie: milieueffectrapportage en Omgevingswet.
Sectoroverleg 1 juli 2016 Stand van zaken beleidsdossiers KO.
De rol van het ethisch comité van het ziekenhuis bij knelpunten rond medisch begeleide voortplanting en draagmoederschap Tom Balthazar Hoofddocent gezondheidsrecht.
Staatsinrichting van Nederland (deel 2)
Definitieve arbeidsongeschiktheid Einde AO wegens overmacht
Informatiebijeenkomst 28 augustus 2017
Voorstelling Juridische Dienst
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
Nota Lokale Heffingen.
Hervorming medefinanciering
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Inschrijven - stroomdiagram
Implementatie van de Europese netwerkcodes in België
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Vakbondsoverleg in de Zones
Bestuursrecht Hoorcollege 1
De onafhankelijkheid in het sociaal recht en re-integratie
Transcript van de presentatie:

Adviesprocedure Raad van State Een praktisch overzicht Dries Van Eeckhoutte Jeroen Van Nieuwenhove

Overzicht informatiesessie Toelichting adviesprocedure De Raad van State in cijfers Kenmerken advies Adviesbevoegdheid Adviesverplichting Welke termijn kiezen? Behandeling adviesaanvraag Wat na het advies? Vragenronde Kennismaking: collega’s – bezichting historische zittingszalen afdeling wetgeving

1. De Raad van State in cijfers

Evolutie aantal adviesaanvragen

Cijfers afdeling wetgeving Personeel: 12 staatsraden, verdeeld over 4 kamers (2N- 2F) 10 assessoren (5N- 5F) 24 auditeurs (12N – 12F) 6 griffiers (3N – 3F) 8 documentalisten (4N - 4F) Aantal adviesaanvragen: 2562 (2013-14) Gemiddelde taaklast: +/-100 dossiers/auditeur/jaar +/- 650 dossiers/staatsraad/jaar

2. Kenmerk van het advies?

Kenmerken advies Op vraag lid van regering of parlementsvoorzitter dus niet: op eigen initiatief, op vraag andere overheid Over teksten van wettelijke en reglementaire aard (zie later) Over finale ontwerpteksten Niet-bindend, beredeneerd, juridische advies dus niet: beleidsadvies, inhoudelijke expertise, … Niet: wettigheids- of kwaliteitswaarborg open onderzoek omvang afhankelijk van termijn (zie later) vraag binnen adviesaanvraag kan Wel: binnen beperkte termijn advies over belangrijkste juridische punten Juridisch: - of juridisch correct geformuleerd en of verenigbaar is met hogere rechtsnormen; Neemt niet weg dat sommige juridische vragen inhouden dat gemaakte beleidskeuzes moeten worden beoordeeld (bv. gelijkheidsbeginsel); Niet bindend: motiveert wel best waarom je een opmerking van de RvS naast je neerlegt (memorie van toelichting, verslag aan de Koning, aanhef beslissing), zie later I.6.

3. Adviesbevoegdheid Over welke teksten kan het advies van de Raad van State worden gevraagd…

Adviesbevoegdheid 1. Over ontwerpteksten van wettelijke aard Voorontwerpen – voorstellen – amendementen W-D-O Uitzondering: louter ‘formele wet’ (bv. begroting, rekening, lening, domeinverrichting, legercontingent) 2. Over ontwerpteksten van reglementaire aard Ontwerp van KB, regeringsbesluit, MB Voor zover: algemeen verbindende rechtsregels Dus niet: herziening GW, parlementsreglement, … individuele beslissingen, beleidsdocumenten, omzendbrieven, … In geval van twijfel: advies aanvragen! Uitputting adviesbevoegdheid

4. Adviesverplichting

Adviesverplichting Elk wetgevend of reglementair ontwerp dat uitgaat van regering of één van haar leden Pas op: elke bepaling moet zijn onderzocht Uitzondering: met bijzondere redenen omklede hoogdringendheid Voor ontwerpbesluit In de praktijk: kan geen 5 dagen wachten Duidelijk en concreet in aanhef motiveren Pas op: rechterlijke sanctie achteraf Niet verplicht voor voorstel en amendement Uitzondering: 1/3 parlementsleden of meerderheid taalgroep In sommige gevallen MOET het advies van de afdeling wetgeving worden ingewonnen…

5. Welke termijn kiezen?

Geen termijn Onderzoek zo grondig mogelijk “Gastronomisch menu” Voorafgaand onderzoek vormvereisten Binnen vijftien dagen Indien probleem: adviesaanvraag op wachtspoor (anders voor termijnadviesaanvragen) Luxeproduct of uitstervende soort: 2% van de adviesaanvragen Ten onrechte? ‘wachtspoor’: garandeert de volledigheid van het advies.

Zestig/dertig dagen Onderzoek kan beperkt worden tot de zgn. “drie punten” (kerntaak Raad van State) Rechtsgrond Bevoegdheid Vormvereisten Gevolgen overschrijding termijn Ontwerpbesluit: niet meer wachten op advies, besluit kan worden uitgevaardigd Wetgevend ontwerp/voorstel: enkel “termijn van orde” (zeer lichte termijnoverschrijding kan voorkomen, veeleer uitzonderlijk) Even ingaan om de “nieuwe” termijn van 60 dagen, en zijn voordelen (ruimer onderzoek mogelijk, maar toch vrij beperkte termijn; geen automatische termijnverlenging in vakantieperiode)

Zestig/dertig dagen Termijnverlenging Bijna 90% van de adviesaanvragen Op initiatief van adviesaanvrager Kan interessant zijn voor diepgaander onderzoek Op initiatief van afdeling wetgeving Vooral in (drukke) vakantieperiodes of omvangrijke ontwerpen Van rechtswege (verwijzing naar VR of AV) 60 dagen wordt 75 dagen 30 dagen wordt 45 dagen Van rechtswege (zomervakantie) Bijna 90% van de adviesaanvragen 90% slaat op 30 dagen. 60 dagen tot op heden beperkt tot 5% adviesaanvragen (dit gerechtelijke jaar 22/483) , maar nog nieuw …

Vijf werkdagen Motivering spoedeisendheid vereist In adviesaanvraag + aanhef ontwerp Concreet uiteenzetten: waarom kan niet worden volstaan met adviesaanvraag op dertig dagen? Voor alle onderdelen van het ontwerp Onontvankelijke adviesaanvraag indien motivering niet deugt Adviesaanvraag moet worden overgedaan met betere motivering of op dertig/zestig dagen Indien spoedadvies wordt gegeven moet die spoed ook nadien nog blijken Rechterlijke sanctie achteraf mogelijk

Vijf werkdagen Verplichte beperking door de wet van het onderzoek tot de “drie punten” Zelfs binnen drie punten een beperkt onderzoek, gegeven de zeer korte termijn Gevolgen overschrijding termijn: zie 60/30 dagen Termijnverlenging: zie 60/30 dagen (maar hier veeleer onwaarschijnlijk)

6. Behandeling van de adviesaanvraag

Samenstelling dossier Zie vademecum, onderdeel I.E. Overleg federale Ministerraad (indien bij wet voorgeschreven) of goedkeuring Gem- of Gewregering (behalve MB) is altijd vereist Duidelijke identificatie van tekst die om advies wordt voorgelegd (probleem verschillende versies in dossier) Aanwijzing gemachtigde (opgelet voor vakantieperiodes) Concordantietabellen voor implementatie Europees recht Rechtsgrondtabel Uitgangspunt: zo grondig mogelijke toelichting ontwerp Laatste punt toelichten: nota aan de regering, best proactief al ingaan op de knelpunten die door de RvS zullen worden opgeworpen

Van verslag tot advies Contact auditeur met gemachtigde Bereikbaarheid Gemachtigde spreekt namens adviesaanvrager Verslag auditeur Behandeling door de kamer(s) Normaal bevoegde kamer Verenigde kamers en algemene vergadering Bezorging en vertaling advies

7. Wat na het advies?

Onontvankelijkheid? → Adviesaanvraag moet worden overgedaan! Federaal: verplicht overleg MR over KB niet gebeurd Gem/Gew: geen goedkeuring Regering Niet-naleving beslissing MR/Regering Rechtsgrond ontwerpbesluit nog niet definitief Fundamentele tekortkomingen adviesaanvraag of tekst Motivering spoedeisendheid afwezig/onvoldoende → Adviesaanvraag moet worden overgedaan!

Aanpassingen na het advies Enkel om tegemoet te komen aan opmerkingen in advies Andere aanpassingen/toevoegingen: opnieuw om advies voorleggen (pragmatisch toepassen) Reactie op advies: memorie van toelichting (voor wetgevende teksten) verslag aan Koning/regering (voor KB/regeringsbesluiten)

II. Vragen