Kwaliteitszorg in archieven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De nieuwe beleids- en beheerscyclus Nieuwigheden en begrippen in een notendop.
Advertisements

Evaluatie van mentorprojecten
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
Beleids- en Beheerscyclus
Gedachtewisseling Interne staatshervorming 18 mei 2010.
STRATEGISCHE PLANNING
The CAF Procedure voor externe feedback
Werken met HeRMAN Webtoepassing voor het beheren van de competenties in elk aspect van het personeelsbeleid.
Dynamisch samenwerken op een stabiele bodem Bijeenkomst - West Brabant- Cees Hamers.
Provinciale startdag Provincie Antwerpen. PROGRAMMA Kennismaking VFG … wie zijn we? Onze visie op gemeentelijk beleid: - Adviesraden - Agenda 22 Thema:
Aanbesteden WMO Max. 21 gemeenten SRE Bizob. Inleiding Samenwerking tussen de SRE- gemeenten. Faciliterend: SRE en Bizob.
Resultaten organisatiestudie Zorgsystemen Ondernemingsraad 28 augustus 2008.
Winkelmonitor… meet de polsslag van uw handelscentrum.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Management : situering en begrip
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
Inpassing in een uniform patiëntendossier
Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Werkervaring 2009 – Art 60 Projectformulering ESF AGENTSCHAP
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Theo Wijnen en Ruud Bourmanne
CAF: praktijkcase Silvie Maes Gemeente Beveren
22 VN – standaardregels als basis Herwerkt door ‘Zweedse Federatie van Personen met een Handicap’ Nationale regels toepasbaar op gemeentelijk niveau Methdodiek.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
Informatie Management 1 College 4/5 Programma vandaag:  Hoofdstuk 3 Beijen  Reader  Case + opdracht  Artikelen.
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Planning & Control in (naam van uw gemeente) voor raadsleden
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
Pilotschool ICK Even voorstellen Gert van Burken.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Workshop Open Leercentrum
Lokaal woonbeleid Woonoverleg-woonvisie
Domotica en kwaliteit in de (ouderen) zorg
Zin en onzin van het gebruik van Kinderrechtenindicatoren KEKI, 25 juni 2012 Danielle van Kalmthout Studiedienst Gezinsbond.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Re-integratie met het oog op de participatiewet 8 januari 2015 Presentatie aan Commissie Werk en Middelen.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
1 Dewaele Consultancy Power for your Organisation Dewaele Consultancy Power for your Organisation.
Jaarplan cultureel erfgoed Inleiding. Uitgangspunten. Toekomstvisie. Visie op cultuureducatie. Budget. Doelstellingen. Lessuggesties. Afsluiting.
HET MEERJARENPLAN. Het MJP: Een onafscheidelijk duo 2 Het meerjarenplan 2. Financieel deel1. Inhoudelijk deel De beleidsnotaDe financiële nota.
Het effect van je werk: zichtbaar maken van de waarde van bibliotheken
Module Archiefinnovatie no mei 2017
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Voor goed bijzonder onderwijs
Burgemeester Reigerstraat KW Utrecht
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Zelfevaluatie.
KAM – Integrale kwaliteitszorg
KAM – Integrale kwaliteitszorg
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
De resultaten van de projecten die in deze presentatie worden getoond, zijn enkel ter info en mogen niet verder worden gedeeld.
Monitoring Vooral om van te leren.
Transcript van de presentatie:

Kwaliteitszorg in archieven Els Michielsen Archiefdienst, gemeente Mol

Basis Eindwerk cultuurmanagement Begeleiding project Kwaliteitsmonitor archieven + traject ‘kwaliteitszorg’ van Culturele Biografie Vlaanderen Art. in Bibliotheek- en Archiefgids Werking archiefdienst Mol (sinds 01/09/07)

Inhoud De theorie: De praktijk Wat is kwaliteitszorg? Waarom kwaliteitszorg? Hoe kwaliteit meten? De praktijk Sector Mol

Wat is kwaliteitszorg? Strategisch management, kwaliteitszorg, prestatiemeting, kwaliteitsmeting, … Kwaliteit: dynamisch begrip = wat moet gedaan worden, zo goed mogelijk doen Invulling afhankelijk van onderwerp, context en verwachtingspatroon

Wat is kwaliteit? Voor archieven: 3 dimensies Kwaliteit in dienstverlening aan de burger (Kwaliteitsmonitor) Kwaliteit in de bewaring van de archieven Kwaliteit in de ondersteuning die de archiefdienst biedt tav zijn archiefvormer  Gulden middenweg

Waarom kwaliteitszorg Plannen, meten en evalueren van de werking Vaak ook vraag vanuit het bestuur

Hoe kwaliteit meten? Omschrijf ‘kwaliteit’ (op basis van de doelstellingen), bepaal de criteria en indicatoren  PLAN Voer acties, projecten en activiteiten uit  DO Meet (wat hebben we bereikt, met welke middelen, welke zijn de effecten en gevolgen) en evalueer (vergelijk met vooropgestelde)  CHECK Wat niet goed werkte, wordt aangepast  ACT

Praktijk: sector Nog geen consensus Kwaliteit ligt in drie dimensies: Naleven deontologische code Tijd is belangrijk Intrinsieke kwaliteiten van bijv een goede inventaris Verfijnen per taak of opdracht Belang van standaarden, benchmarking, … Op termijn: ontwerp checklist, oplijsten bestaande standaarden, formuleren van bepaalde normen, …

Praktijk: Mol Geen systeem van kwaliteitszorg Wat wel? Systeem van prestatiemeting binnen afdeling Cultuur en Vrije Tijd Strategische planning (globaal + cultuur): lange termijndoelstellingen Jaarplanning: acties binnen langetermijndoelstellingen, met budget én indicator + regelmatige opvolging (4 maal per jaar) + eindevaluatie Projectplanning + evaluatie (dossier- en evaluatiefiche)

Mol: Wat meten we? Bezoekers leeszaal: aantal, herkomst, leeftijdscategorie, doel van bezoek Bib: aantal uitleningen Bezoekers tentoonstellingen Artikels in de pers Participaties

Mol: Toekomst systeem van kwaliteitsmeting (CAF?) deelname Kwaliteitsmonitor