Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Over taal en rekenen gesproken…’ September/oktober 2010.
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
LOB in de lift - VO volgscholen - PO scholen
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
Actualiteit Actuele ontwikkelingen Alet van Leeuwen MBO Taalcoach Academie 3 februari 2012.
Schoolpartnerschappen in Europa
Harm van Son, 6 december 2011 De leraar als regisseur Opbrengstgericht werken met de referentieniveaus rekenen.
Steunpunt Taal en Rekenen Flitsbijeenkomst 20 november 2009
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Opgericht 14 juli 2000 Ter verhoging van het aantal onderwijsdeelnemers dat een opleiding beroepsgekwalificeerd kan afronden.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Monique Goedhart en Gerda Egtberts
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Taal en rekenen in beweging!
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
Onderzoeksvaardigheden
Wat is de rol van ICT bij organisatieontwikkeling van scholen?
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Rekenbeleid als voorloper op dyscalculiebeleid
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)
Van harte welkom namens
Samenwerkingsverband VO-SVO West-Friesland Presentatie Inventarisatie Zorgprofielen West-Friesland op 29 maart 2011 Versie: SWV\Passend Onderwijs\VO-Zaken\
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
Help! De schoolleiding wil het ERK invoeren!
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Dynamische aansluiting vmbo-mbo
op de informatieavond over de middenbouw van Het Groene Hart.
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Modelplan Nafase Het is een ramp geweest..,wat doen we nu?
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Nulmetingen Bureaucratie en Oudertevredenheid NRO-bijeenkomst
Startconferentie regionale netwerken Henk Post Directeur VO
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Welkom.
Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?
WELKOM Ouders / Verzorgers leerlingen 4HTL.. Vervolgstudiekeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
ERWD Training ERWD MBO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
Bijeenkomst September 2015
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Gerard Oud Clusius College (AOC, Noord-Holland) Erik Degen Cito (Toetsinstituut, Arnhem) 7 april 2016 Hoe wilt u het hebben? Voorbereiding op Centrale.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Welkom op het Saenredam College
Welkom op het Saenredam College
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011

Programma Welkom Stelling en korte discussie Informatie over het Overdrachtsmodel PO VO Aan het werk met het model Verzamelen opbrengsten en bevindingen Good practice Afronden

Stelling In v(mb)o en mbo zorgen we voor lesmethoden Rekenen die op elkaar aansluiten en daarmee is de afstemming geregeld! Zie werkblad Wat vind je zelf, wat vinden je collega’s?

Overdrachtsmodel Taal en rekenen wat is het, waarom is het er, hoe werkt het? smodel/

Het protocol is een instrument voor -(boven)schools management -IB’ers en zorgcoördinatoren -docenten en leerkrachten Het biedt een structuur, een inhoudelijke agenda, inhoudelijke informatie en procesondersteuning voor het overleg tussen de onderwijssectoren PO, VO én MBO Het helpt bestaand overleg in te kaderen en verder te brengen Wat is het, waarom is het er, hoe werkt het?

Drie doelgroepen vinden relevante informatie -Gespreksagenda’s -Vragenlijsten -Checklists -Informatie (bijv. over referentieniveaus) Het model kan via verschillende ‘aanvliegroutes’ benaderd worden en biedt ook mogelijkheden voor cyclische processen Wat is het, waarom is het er, hoe werkt het?

Wet op de referentieniveau’s Van de scholen wordt verwacht Ontwikkeling (taal-) en rekenbeleid gericht op: -systematische verankering effectieve en efficiënte programma’s en activiteiten taal en rekenen -meten van effecten van de onderwijsinspanning -leerlingen toerusten voor de referentieniveaus

Zoek collega’s op van andere scholen en ga met elkaar in gesprek over één van de zojuist genoemde aandachtsgebieden Noteer voor uzelf drie concrete onderwerpen waarover u met scholen in uw regio afstemmingsafspraken wilt maken cq. waarover u de afstemmingsafspraken wilt verbeteren! Zie werkbladen. Aan het werk met het model (1)

Aandachtsgebieden -Aspecten waarop afstemming tussen v(mb)o en mbo noodzakelijk is -Randvoorwaarden die nodig zijn om tot afstemming te komen -Afbakeningen van taken en verantwoordelijkheden: wie doet wat, hoe borgen we resultaten? Aan het werk met het model (2)

Wat zijn de opvallende opbrengsten en bevindingen Ingeleverde werkbladen worden gedigitaliseerd en aan u toegestuurd, mits u uw adres op de lijst schrijft! Wie durft: ik ga deze week concreet aan de slag met …? Verzamelen opbrengsten en bevindingen

Good practices Zwijndrechtse Waard - Da Vinci College Vier scholingsbijeenkomsten met ca. 20 docenten. De docenten nemen kennis van: 1de leerinhouden van de vier rekenwiskundedomeinen van de referentieniveaus; 2rekendidactische vaardigheden om leerlingen te begeleiden naar 1F en 2F in v(mb)o en mbo; 3rekendidactische materialen en werkvormen. In de scholingsbijeenkomsten wisselen de docenten praktische tips uit op welke wijze zij de opgedane kennis kunnen inzetten in hun lessen. Voor de implementatie van de opgedane kennis dragen zij men zelf de verantwoordelijkheid.

Voor vragen of verder contact… Harm van Son t. 073 – of Hartelijk dank voor uw aandacht!