Samenvatting Havo 5.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spelling en Schrijven en formuleren hoofdstuk 1,2&3
Advertisements

Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Redactioneel schrijven Les 3
Het tweede werkstuk.
Schema en synthese van een zakelijke tekst
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Uiterlijke structuur aanbrengen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
In stappen naar de innerlijke structuur
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
E XAMEN SAMENVATTEN 2010 II 1. Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? 2. Hoe ziet de samenvatting eruit?
Quiz Start.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
Eindexamen Nederlands klas 4 KB & 4 BB
Centraal Examen 2012 Nederlands dinsdag 15 mei
Hoe leer je lange teksten
Een leesstrategie: toepassing
Stappenplan Samenvatten
Proeftoets periode 1 4 havo.
De dag van het solliciteren Blok 1
Beschouwing – De Laatste Tips
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Inleiding, middenstuk, slot
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
Leesvaardig Examentraining.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Het schrijven van een betoog
Centraal Examen Nederlands
Grafieken in de natuurkunde Ga verder Dia’s worden stap voor stap automatisch ingevuld Ga verder Pas als rechtsonder verschijnt, klik dan voor de volgende.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Lezen, schrijven en argumenteren
De vraag is je beste vriend
Cursus Leesvaardigheid
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Verbanden en signaalwoorden
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Overtuigende tekst/betoog
Aantekeningen maken en navertellen
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
Een beschouwing schrijven
Schrijven Een Verslag.
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Onderwerp Het onderwerp van een tekst geeft in één of enkele woorden aan waar de tekst over gaat. Het onderwerp van een tekst is niet hetzelfde als de.
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Lezen samenvatten.
Door Roos K, Roos V, Lianne, Yosta en Marlijne
Een instructie schrijven
Hoe schrijf je een recensie?
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
teksten Een tekst vormt een samenhangend geheel
Een (informatief) Artikel schrijven
De zakelijke brief – schrijven 3.3
De leesstrategie voor begrijpend lezen
EXAMENTEKSTEN 1: SAMENVATTEN
Examen samenvatten 2010 II Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? Hoe ziet de samenvatting eruit?
Transcript van de presentatie:

Samenvatting Havo 5

Let’s go!

Eisen aan de samenvatting: Het aantal woorden staat vermeld. Houd je hieraan. Je mag er 10% meer gebruiken. Staat er 200 woorden, dan mag je er 220 gebruiken. Ga er nooit overheen! In de opdracht staat aangegeven welke aandachtspunten (vragen) je moet opnemen. Laat andere zaken dus achterweg. Voorbeelden laat je altijd weg. Zorg voor samenhang tussen zinnen en alinea’s. Signaalwoorden! Wordt er bijvoorbeeld gevraagd om de oorzaken te noemen van de files dan kun je schrijven: Een oorzaak is … Verder… Bovendien is … een oorzaak van de files. Er mogen geen indirecte redeneringen in je samenvatting staan. Schrijf dus niet: Deze tekst gaat over… of De schrijver vindt… Let op spelling, zinsformulering en leestekens. Fouten = puntaftrek.

Hoe pak je de samenvatting aan: Kijk hoeveel woorden je mag gebruiken. Lees de gevraagde aandachtspunten en nummer ze. Zet de aandachtspunten om in feitelijke zinnen (schrijf ze op). Een voorbeeld: In de opdracht staan onder andere de volgende twee aandachtspunten: - waarom gesproken wordt van een collectieve voedingscrises en wat hiervan de oorzaken zijn; - wat de voornaamste oorzaken van deze voedselcrisis zijn; Hoe zet je die vragen om in feitelijke zinnen: - Er wordt gesproken over een collectieve voedingscrisis, omdat … (dan volgt je antwoord). Dan ga je naar de tweede vraag in punt 1. Er zijn verschillende oorzaken van deze crisis. Zo… Verder… Daarnaast.

Opmerking 1: Je zult zien dat veel van die feitelijke zinnen beginnen met een lidwoord (de, het, een). Als er gevraagd wordt naar oorzaken, gevolgen, oplossingen etc. maak ik altijd een zin met er. Vervolgens maak ik een nieuwe zin die begint met zo. Dan komt er een zin met een ander signaalwoord dat een opsomming aangeeft, bijvoorbeeld verder. Zou ik geen zin met er maken, maar werken met een : dan wordt de zin veel te lang. Zeker als er bijvoorbeeld meerdere oorzaken, oplossingen zijn. Je zou dan iets krijgen in de geest van Er zijn verschillende oorzaken voor de voedingscrisis: ….

Opmerking 2: Het kan zo zijn dat je het eerste aandachtspunt niet hoeft om te zetten. Dat komt omdat dat eerste punt er voor bedoeld is het onderwerp van de samenvatting aan te geven. De andere aandachtspunten moet je wel in je tekst verwerken, omdat die je tekst structureren (oorzaken, oplossingen, gevolgen etc.). Een voorbeeld: Vraag 1 van een samenvatting luidde: Welk algemeen verschijnsel wordt in de tekst Angstig Nederland besproken. Je mag niet schrijven in de tekst in je samenvatting. Maar het is wel belangrijk dat voor de lezer duidelijk is wat het verschijnsel is waar je samenvatting over gaat. Je had dus iets kunnen antwoorden in de geest van: Nederlanders worden steeds angstiger.

Lees nu heel intensief de tekst Lees nu heel intensief de tekst. Onderstreep: - alle signaalwoorden - alle tekstgedeelten die antwoord op de vragen geven. Let hierbij vooral op de kernzinnen (de eerste, tweede en de laatste) Schrijf nu onder de feitelijke zinnen de bijbehorende onderstreepte tekstgedeelten. Gebruik daarbij signaal- en verbindingswoorden. Je mag gewoon hele stukken uit de tekst overnemen. Wel zul je hier en daar wat zinnen moeten inkorten. Schrijf de samenvatting nu in het net - zet de titel en de schrijver er boven - maak per aandachtspunt (bolletje / streepje) 1 alinea - sla tussen iedere alinea een regel over

Controleer nu je tekst op: - samenhang - spelling - leestekens Tel het aantal woorden per alinea, zet dat aantal er per alinea voor en zet aan het eind het totaal aantal woorden. Werk netjes. Er kijkt ook een tweede corrector naar je werk.

Het lijkt simpel, maar dat is het niet: De teksten zijn lang en pittig. Het is soms lastig te vinden waar de antwoorden staan. Je moet routine krijgen in het omzetten van de vragen in feitelijke zinnen, het verbinden van zinnen met signaalwoorden en het schrijven van goedlopende teksten met heldere zinnen.

Kortom: er moet geoefend worden. We maken iedere week een samenvatting. Meer mag ook. Doe dat serieus. Ik kan het niet alleen!!

Nu: We lezen samen de tekst Het gevaar van minder privacy. Doel: begrijpen van de tekst Tussendoor stel ik vragen Schrijf dingen in de kantlijn, onderstreep dingen Na het lezen maak je in een viertal een woordweb waarin je de kern van de inhoud van de tekst verwerkt. Dat woordweb zet je op de foto en aan de hand van die foto leg je ons uit wat de kern van de tekst is in ongeveer drie minuten.