Netwerk coördinatoren VZ

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Adviesgroep Personenzorg
Advertisements

CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Memo overleg coördinatoren VZ
De opstart van een succesvol verzuimbeleid
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Wetenschappelijk kader Universal Design for Learning
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Leerplantoelichting derde graad verzorging
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Gezondheids- en welzijnswetenschappen
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
AD6 in leerplan verzorging
Leerplantoelichting thuis- en bejaardenzorg/zorgkundige
Kinderzorg 16 Januari 2014.
Directievergadering personenzorg
16 Januari 2014 Verslag in Groen
Agenda Servicedocument: verschillende kaders
Thuis- en bejaardenzorg/zk
AD in verzorging-voeding
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
DPB Brugge Visualisering holistische mensvisie
Leraren AD4 verzorging-voeding
31 januari 2014 Verslag in groen
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Leerplantoelichting thuis- en bejaardenzorg/zorgkundige
Leerplantoelichting Kinderzorg
Netwerk coördinatoren IO
Op school en in de scholengemeenschap
Leerplantoelichting derde graad verzorging
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Leerplantoelichting thuis- en bejaardenzorg/zorgkundige
Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.
Netwerk Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige
NETWERK STAGECOÖRDINATOREN DPB Brugge – 5 maart
Leerplantoelichting derde graad verzorging Katholiek Onderwijs Vlaanderen West Vlaanderen.
Titel samenkomst 14 januari 2016
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
UITGANGSPUNT.
Component Psychologie en pedagogie MAART Nieuw materiaal ter inspiratie Interactievaardigheden – een kindvolgende benadering: Anneke Strik & Jacqueline.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk SW Brugge – 19 november 2014.
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Toelichting biologie in GWW
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
UITGANGSPUNT.
VAAR MEE MET DE SLOEBERBOOT
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Netwerk coördinatoren VZ DPB Brugge – 15 januari 2015

Doelstelling netwerk Wederzijdse uitwisseling scholen en begeleiders Gedeelde verantwoordelijkheid coördinatoren (= vertegenwoordiging team) en begeleiders Informatiedoorstroming in ruime zin: verbond – diocees – school - leraren

Doelstelling netwerk Belang van behoedzaam om te gaan met elkaars informatie Ethisch reflecteren: doen we het goed? Doen we het op de goede manier? Doen we het goede om de goede redenen?

Agenda Opvolging vorig verslag Nieuws, tips vanuit de scholen en vanuit DPB Concordantie pedagogisch raamwerk Kind en Gezin Handelingsgericht werken Oefening doorlichtingsverslagen Verdere afspraken en planning

Opwarmer ‘terugblik en vooruitblik’ Werkvorm te gebruiken binnen team Doelstelling: Vanuit enkele kernelementen leerplan. Vastleggen prioriteiten voor eigen team. Vastleggen prioriteiten begeleiding Post-its (1 positief en 1 werkpunt) op grote werkbladen kleven PDCA-cirkel binnen team te gebruiken. Ondersteuning begeleiding nodig?

… AD1 Leerplan VZ Jargon / begrippenkader Respectvol handelen Beoordelen-de en begeleidende evaluatie Methodisch handelen Observeren Holistische mensvisie Participeren-de activiteiten AD 7 (competen-tiegroei) Jargon / begrippenkader … Enkele kernelementen van het leerplan

Nieuws, tips vanuit de scholen en vanuit DPB Vanuit scholen? Vanuit DPB: Documenten website begeleiding Nascholing ‘De kunst van het coachen’ 5 mei 2015 ICF nascholing (module 2-3) 6 maart (9u-16u) Gent

Gordon en ICF (opdracht voor alle componenten) 11 patronen van Gordon passen in holistisch mensbeeld en zijn een manier om gegevens (zie methodisch handelen) te verzamelen en te structureren. Het ICF is een bio psycho sociaal model waarbij alle verzamelde gegevens (Gordon) in samenhang gebracht worden. Van hieruit kan je dan als team / zorgverlener rekening houden met (derde graad vz) of afstemmen op de gebruiker (en zijn netwerk) met zijn wensen en behoeften weliswaar binnen het kader van de visie van de voorziening.

Oriënteren op Kinderbegeleider Nieuw decreet op de kinderopvang van baby’s en peuters is in werking getreden op 1 april 2014, zie site Kind en gezin Nieuw pedagogisch raamwerk dat als standaard zal dienen voor kwaliteit, zie powerpoint en concordantietabel verbond voor verzorging en kinderzorg.

Handelingsgericht werken Zie artikel, op site onder ped did berichten (als achtergrond) Opdracht: Adhv 1 leerplandoelstelling Plaatsen binnen kader HW (vb. voorbeeld integreren voor WAT/ WAAROM / HOE

UDL in 3 principes en 9 richtlijnen Informatie aanbieden WAT we leren Principe 2 Actie en expressie HOE we leren Principe 3 Betrokkenheid WAAROM we leren Richtlijn1 Verschillende zintuigen Richtlijn 4 Actief verwerken van de leerinhoud Richtlijn 7 Inspelen op interesses Richtlijn 2 Verduidelijken en structuur bieden Richtlijn 5 Aantonen wat je geleerd hebt Richtlijn 8 Doorzetting creëren Richtlijn 3 Begrijpen van leerinhoud Richtlijn 6 Doelen en prioriteiten bepalen Richtlijn 9 Inschatten en bijsturen

Opdracht In groepjes (max. 4) 1 verslag nemen 1 gespreksleider 1 kwaliteitsbewaker (achtergrond HW) 1 in plenum brengen (document zal ingescand op website staan) Astrid

Oefening doorlichting Zie document Oefening: Individueel Per 2 overlopen: Aandachtspunten (zie 3de kolom) In plenum: bemerkingen?

Verdere planning en afspraken