Omgaan met bronnen over het Midden-Oosten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Advertisements

Borneo eiland.
Examenvoorbereideing
De Protestantse Kerk in Nederland (PKN) en Israël
Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort Peter den Hollander Docent Nederlands Docent Communicatievaardigheden Directeur.
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
5 havo, H2 (ex.opdrachten) December 2010
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Israël en het Midden-Oosten Israël en het Midden-Oosten.
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
Geschiedenis havo 4 - een introductie
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
P 2.2 Water en land in Israël
Help….een bron!!!! Jaap Patist
1Het zionisme komt op. (einde 19 de eeuw) 2Zionistische joden beginnen zich te organiseren om het Palestijnse gebied als thuisbasis te nemen. (begin 20.
1 van 4 51 Maatfles ontwerpen Opdracht 1: Overleg met elkaar in welke van de zes voorwerpen jullie denken dat het meeste water kan. Maak dus een schatting:
Waarom 4 mei gedenken en 5 mei vieren?
Historische Vaardigheden: Vragen en Bronnen
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Paragraaf 5.5 Historisch overzicht
Leerlijnen in de geschiedenisles
Werkstukken en rapporten
Ontstaan van staat Israel
over Palestijnse christenen in het Israëlisch- Palestijns conflict
Israël Palestina.
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Israël - Palestina.
BUITENLANDSE BETREKKINGEN INTRO MODULEHANDLEIDING INTRODUCTIEQUIZ HISTORISCHE CONTEXT ISRAËL EN DE PALESTIJNEN (DT) 1.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Historische Context Duitsland in het nieuwe examen geschiedenis Geert van Besouw Hanneke Tuithof Bjorn Wansink Ik ben Hanneke Tuithof. Vakdidacticus geschiedenis.
Kritisch denken ‘vertaald’
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Herziening examenprogramma en syllabus Albert van der Kaap
De muur Jordan valley solidarity.
‘De feiten voorbij’: Analyse van causaal historisch redeneren van havo-leerlingen als basis voor lessen op maat Gerhard Stoel
Een tijdlijn maken met ICT
Paragraaf 13.5 De wereld na 1989.
Israël en het Midden-Oosten
De vraag is je beste vriend
Paragraaf 13.6 Globalisering.
Help….een bron!!!! Jaap Patist
Het conflict tussen Israël en de Arabische wereld
Tijdvak 9 ‘De tijd van de wereldoorlogen’
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Door: Huub Kurstjens (Cito)
Dide Breuer.
Albert van der Kaap 4 november 2016
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Bronnen en onderzoeksvragen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
de toekomst van Jeruzalem
Huiswerkopdracht Politiek
Ontstaan van het conflict
Blok 3 Vrede in zicht? Deelvraag:
Thema 11 Conflict in Israël.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
10.2 Hoe ontstaan conflicten?
Inleiding.
§ 1.3: Egypte, revolutie in een natiestaat
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Thema 11 Blok 2: Ontstaan van het conflict
Transcript van de presentatie:

Omgaan met bronnen over het Midden-Oosten Jaap Patist

Examenconferentie VMBO 2014 Omgaan met bronnen….. Leervaardigheden in het vak geschiedenis en staatsinrichting (syllabus p.24 e.v.): De kandidaat beheerst een aantal strategische vaardigheden die bijdragen tot de ontwikkeling van het eigen leervermogen: Verschillende typen historische vragen herkennen/formuleren Bijbehorende informatie verwerven Bijbehorende informatie verwerken Principes en procedures die kenmerkend zijn voor de benaderingswijze van het vak Examenconferentie VMBO 2014

Examenconferentie VMBO 2014 Principes en procedures die kenmerkend zijn voor de benaderingswijze van het vak Ordening aanbrengen in historische gebeurtenissen, verschijnselen, ontwikkelingen en personen Op basis van gegeven werkmateriaal verklaringen geven voor historische verschijnselen en ontwikkelingen Zich op basis van historische gegevens een beeld vormen van historische gebeurtenissen, verschijnselen, ontwikkelingen en personen Een eigen standpunt over historische gebeurtenissen, verschijnselen en ontwikkelingen weergeven en toelichten Examenconferentie VMBO 2014

Midden-Oosten: mmgaan met bronnen 07/11/2014 Onderzoekje CSE (2010-2014) Het zijn 242 bronnen en daarbij zijn 253 vragen (+11) Examenconferentie VMBO 2014 Examenconferentie VMBO 2014

Examenconferentie VMBO 2014 Vragen met bronnen Examenconferentie VMBO 2014

Bronnen Midden Oosten 2010-2014 23 vragen (totaal 450) 17 vragen over 14 bronnen 3 Examenconferentie VMBO 2014

Wat is de meest voorkomende vorm van de vraag? Bron koppelen aan: Een begrip Een gebeurtenis Een persoon Een tijd/periode Examenconferentie VMBO 2014

Examenconferentie VMBO 2014 Opdracht 1 Jullie hebben voor een onderzoek naar de oorzaken van het Palestijns- Israëlisch conflict twee kranten bestudeerd. Jullie hebben 20 tekstfragmenten uit deze kranten geknipt om jullie werkstuk te maken. Taak 1 Helaas heeft een windvlaag de teksten door elkaar heen gegooid. Jullie gaan eerst de 10 fragmenten zoeken uit de Israëlische krant en de 10 fragmenten uit de Palestijnse krant. Examenconferentie VMBO 2014

Examenconferentie VMBO 2014 Taak 2 Leg in tweetallen de fragmenten in de juiste tijdsvolgorde Controle (letters einde bronfragment): Israëlische krant (HOOFDLETTERS) Palestijnse krant (kleine letters) Goede volgorde: Israëlische krant: LANDISRAEL Palestijnse krant: palestina! Examenconferentie VMBO 2014

Examenconferentie VMBO 2014 Taak 3 Jullie hebben nu twee kolommen: Wat weet je in ieder geval zeker? (Wat zijn feiten?) Israëlisch Palestijns L (Toen de R…) A (in de …) N D I S R A (De Arabische) E L (Door de A…) p a (Aan het beg..) l e s t i n a (Uit angst….) ! Feiten Met steun van banken kochten joodse mensen grond in Palestina De Britten beperkten joodse immigratie naar Palestina De Britten vertrokken na de Tweede Wereldoorlog De VN stelden een verdelingsverdrag voor Bij het uitroepen van de staat Israël vielen Arabische landen aan. Door deze oorlog is het Palestijnse vluchtelingenprobleem ontstaan PLO zette zich in tegen de staat Israël. Examenconferentie VMBO 2014

Examenconferentie VMBO 2014 Taak 4 Als tweetal bedenk je bij de bronnen een: Beschrijvende vraag Verklarende vraag Waarderende vraag Taak 5 Vergelijk de vragen met het andere tweetal en kies per vraag de beste uit. Examenconferentie VMBO 2014

Examenconferentie VMBO 2014 Taak 6 Carrousel (3 groepen): Vragen door aan de volgende groep: beoordelen of de vraag goed is antwoord geven op de vragen Vragen en antwoorden door naar de volgende groep: Correctie Examenconferentie VMBO 2014

Examenconferentie VMBO 2014 Opdrachten Tijdbalk Smoelenboek 1900 2000 Examenconferentie VMBO 2014

Examenconferentie VMBO 2014 Kaarten Examenconferentie VMBO 2014