Integriteitconferentie IPO Workshop 3 Persoonlijke integriteit: een nieuw HRM-instrument 8 november 2006 Frank Petit Provincie Limburg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

Startconferentie 25 maart 2010
Risico- & crisiscommunicatie in de Wet Veiligheidsregio’s
Inleiding Goed toezicht = bewust keuzes maken in een veranderende omgeving Trends, dilemma’s en keuzes in het toezicht: Risico-oriëntatie Integriteit Open.
Samenwerken in de waterketen Paradigma: Van inhoud naar schaalgrootte en vorm.
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Het nieuwe spelen is oud
Model RI&E Sociale Werkvoorziening
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Inwonergericht werken door middel van Servicenormen
Risico’s en gevaren van techniek
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Ambtelijke Integriteit
Wie het begrijpt mag het uitgeven
Daadwerkelijk succesvoller benoemen kan
40 uur 2e semester eerste leerjaar
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
Klantgerichte ICT organisatie
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Bestuurlijke bijeenkomst Werken naar vermogen 10 oktober 2011 VNG Den Haag.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
René Dekker Directeur Collectie
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Functieprofiel en beoordeling
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Systeemtoezicht ‘Vertrouwen is goed, controleren is beter’
Zorg nieuwe stijl.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Producten & Werkprocessen
{ Workshop 1 Verantwoordelijkheden, procedures, openbaarheid Peter Horsman.
Stap 1: Keuzes in regionale samenwerking VNG Project - Declaratie Jeugd
Onafhankelijk onderzoek ûnôfhinklik ûndersyk
SECURITY Opdracht Diefstal van een digitaal personeelsdossier.
Analysegestuurde handhaving we weten niet wat we weten.
6 stappen in Risico management
Functiecreatie… Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening BREED hoe laat je het werken in de praktijk Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Regionale Aanpak Kindermishandeling Landelijke uitrol In opdracht van het programmaministerie Jeugd en Gezin Uitvoering: Nederlands Jeugdinstituut Utrecht.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Solidariteit in het sociaal domein Regionaal verdelen van kosten en risico’s, balans en vooruitblik Ard Schilder, 5 november 2015 Tijd voor een relatie.
Functiewaarderen workshop OOP
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Scoring in het licht van de WBP Serge van Nuijs DMSA,
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
ISV3 en sanering A- lijst woningen Stand van zaken en voorgenomen aanpak Maastricht, 10 maart 2010.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
INTEGRITEIT Welkom bij deze bijeenkomst over: Februari t/m april 2010 Aflegging ambtseed, of - belofte Een beetje integer bestaat niet! uitspraak door:
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Financiële rechtmatigheid
Een vergadering organiseren
Cliëntenraad Sociaal Domein
Vergadering Personeelsdienst
Werken aan werkvermogen
Denken en doen.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Integriteitconferentie IPO Workshop 3 Persoonlijke integriteit: een nieuw HRM-instrument 8 november 2006 Frank Petit Provincie Limburg

Integriteit, twee invalshoeken  Organisatie- en procesbenadering (functiescheiding, procesarchitectuur, controle, regelingen). Belangrijke invalshoek, via quickscan snel lacunes opsporen (o.a. SAINT).  Persoonlijke oriëntatie van bestuurders, managers en medewerkers. Kurk waarop integriteit drijft, moeilijker te ‘regelen’, houdings- en gedragscomponent.

Deze workshop gaat over de persoonlijke oriëntatie  Vooropgesteld: meeste bestuurders, managers en medewerkers weten heel goed wat kan en niet kan en houden zich daaraan!  Daar waar het mis gaat onderscheid in  Stommiteit  Onderschatting van integriteitnorm  Corruptie of fraude

Stommiteiten  In 65% van de gevallen waar het mis gaat betreft het een stommiteit, waarbij betrokkenen zich hebben laten verleiden en geen link leggen met integriteit (te hoge kilometerdeclaraties, wandelschoenen, voetbalwedstrijd). Oplossing: zorg dat de normen in kwetsbare situaties expliciet worden gemaakt, en geef een beoordelingskader mee.

Gebrek aan inzicht  In 25% van de gevallen waar het mis gaat wordt het integriteitaspect onderschat (gebrek aan inzicht, awareness) (advieswerkzaamheden in vrije tijd voor klant van de provincie, meenemen van afval, deelname reizen). Oplossing: Inzicht vergroten in risico’s die samenhangen met de eigen functie en geef een beoordelingskader mee.

Fraude en corruptie  In 10% van de gevallen is er sprake van corruptie of fraude met het oogmerk zichzelf of anderen te verrijken (25 miljoen weg bij OCW). Oplossing: Voorkomen via organisatie- en procesbenadering, controle en handhaving. (Geen onderdeel van deze workshop).

Verantwoordelijkheid werkgever  Werkgever heeft een belangrijke (wettelijke) verantwoordelijkheid om medewerkers te wijzen op risico’s in het werk, waaronder risico’s die verband houden met integriteit.  Daarmee kan bijna 90% van niet-integer handelen worden voorkomen (als gevolg van stommiteit en gebrek aan inzicht).

Inzoomen op de dagelijkse praktijk  Integriteit vaak ver van mijn bed-show  Voor zover het dichtbij komt (eed of belofte) weerstand of formele noodzaak  Weinig zicht op risico’s die met de eigen functie samenhangen  Daardoor stommiteiten en uitglijders vaak met onevenredig grote consequenties

Vraagstelling  Kunnen we een werkwijze of instrument ontwikkelen waarmee we integriteit dichter bij de dagdagelijkse praktijk brengen ?

Voorwaarden  Er moet een directe link met de eigen functie of het eigen werk zijn  Medewerker en leidinggevende moeten er gezamenlijk bij betrokken zijn  De essentie is het vergroten van inzicht in integriteitrisico’s bij het eigen werk  Er moeten aanknopingspunten worden geboden om risico’s te verkleinen

Het antwoord  Een instrument ter bepaling van de kwetsbaarheid van de eigen functie regionale werkgroep Integriteit, gemeenten Kerkrade, Heerlen, Maastricht, Sittard- Geleen, Valkenburg ad Geul en de provincie Limburg

Een instrument met vier functies 1. Inzicht in integriteitrisico’s in eigen functie bij medewerker en leidinggevende 2. Treffen van maatregelen bij gebleken integriteitrisico’s 3. Aanzet voor selectie-eisen bij vacaturevervulling 4. Bepalen van de noodzaak tot screening van (toekomstige) functiehouders

Het instrument  Bij de samenstelling van het instrument zijn acht hoofditems geselecteerd op het terrein van integriteit.  Per hoofditem zijn drie tot zes vragen geformuleerd waarmee het item kan worden geanalyseerd in relatie tot de eigen functie.  Per onderdeel wordt de mate van kwetsbaarheid vastgesteld (niet mathematisch).

De mate van kwetsbaarheid  Normale kwetsbaarheid: geen specifieke kwetsbaarheid op het betreffende onderdeel. Met de regulier maatregelen, aandacht, controle en de basale persoonlijke integriteit worden de risico’s beperkt. Het afbreukrisico is beperkt

De mate van kwetsbaarheid  Bijzondere kwetsbaarheid: met specifieke maatregelen, aandacht en controle kan de kwetsbaarheid worden beperkt, maar de persoonlijke invulling door de functiehouder is een kritische factor. Er is een zeker afbreukrisico.

De mate van kwetsbaarheid  Een grote mate van kwetsbaarheid: de persoonlijke invulling door de medewerker is dé kritische factor. Met maatregelen en specifieke aandacht en controle kunnen de risico’s slechts in beperkte mate worden beheerst. Het afbreukrisico is groot.

De acht hoofditems  Toegang tot vertrouwelijke informatie  Mogelijkheden bedrijfsgegevens te manipuleren  Toekenning van middelen  Omgaan met geld, declaraties en eigendommen  Afhankelijkheid van beoordeling/advies medewerker  Onderhandelingsruimte en vrijheden binnen de functie  Bestuurlijk-ambtelijke samenwerking  Netwerken

Een voorbeeld: Manipuleren van gegevens  Is er een mogelijkheid om gegevens, die binnen de organisatie beschikbaar zijn, te manipuleren?  Is er sprake van ongeclausuleerde en laagdrempelige toegang tot de betreffende gegevens?  Bestaat de mogelijkheid om dat risicoloos (zonder kans op ontdekking) te doen?  Ontstaat er een veiligheidsrisico als de gegevens worden gemanipuleerd?  Is het bestuurlijk afbreukrisico groot als manipulatie wordt ontdekt?

Ervaringen met het instrument De eerste ervaringen 80% van de medewerkers en leidinggevenden geven aan dat het instrument bruikbaar tot zeer bruikbaar is; Betrokkenheid van de leidinggevende wordt als belangrijk ervaren (klankbord en commitment); Het instrument wordt als uitnodigend ervaren en levert weinig balast op. Suggestie van deelnemers -> maak het onderdeel van het jaargesprek; Het instrument is vooral bruikbaar bij functies waarin sprake is van kwetsbaarheden.

Voorwaarden voor introductie De belangrijkste voorwaarden voor de introductie van het instrument zijn: Er moet al een zekere basis zijn om over Integriteit te praten De context moet helder worden neergezet: de functie en niet de persoon staat centraal Het instrument moet worden ingezet als onderdeel van een breder pakket

Doorontwikkeling  Met behulp van dit instrument vaststellen welke functies een grote mate van kwetsbaarheid kennen: functies met een ‘vertrouwelijk karakter’  Vertalen van kwetsbaarheid naar functie-eisen  Screening van kandidaten voor functies met een vertrouwelijk karakter (integriteittoets)

Functies met een vertrouwelijk karakter  Vier criteria doorslaggevend:  Toegang tot vertrouwelijke informatie (1)  Toekenning van middelen (4)  Onderhandelingsruimte binnen de functie (6)  Netwerken (8)  Criteria die in deze combinatie bij uitstek betrekking hebben op de externe component  Score ‘zeer kwetsbaar’ op deze vier criteria, dan sprake van functie met vertrouwelijk karakter, waarvoor integriteittoets

Quickscan (nagekomen)  Inzicht in risico's is het begin van een succesvolle aanpak  Een quickscan geeft de manager snel inzicht in ‘borging’ van integriteit in zijn werkprocessen  Aan de hand van 10 issues bepaalt de manager zelf de risico’s  Aan de hand van de quickscan-issues kunnen direct maatregelen worden getroffen

Twee voorbeelden  Inzicht in integriteitrisico’s van het werkproces  Beschikt u over een actuele risico-inventarisatie  Hebben medewerkers u het afgelopen jaar op risico’s geattendeerd  Hebt u afgelopen jaar zelf risico’s in de uitvoering van het proces gesignaleerd  Nevenwerkzaamheden  Hebt u een actueel overzicht van nevenwerkzaamheden van uw medewerkers  Zijn er afspraken over het melden van financiële belangen

Interessante links   