HR netwerk Infosessie 28 05 2004.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 De invloed van de organisatie op het meldgedrag van managers en medewerkers: een kijkje in de keuken Muel Kaptein Transparency International, April 21,
Advertisements

14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
INTERNE AUDIT: hefboom tot het evalueren, verbeteren en structureren van het Interne Controle Systeem. VLO, 28 februari
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
Infomoment Oproep ontwikkelings- educatie oktober 2013.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
FOD Sociale Zekerheid DG Beleidsondersteuning Bestuursovereenkomsten : constitutieve elementen en P&O opdrachten Maart 2011.
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
Klassieke AO Leseenheid1
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
Presentatie voorstelling Departement WSE
Van tweeluik naar driehoeken
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Beoordelen van docenten loont de moeite!
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Netwerking & Organisatieontwikkeling
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Agentschap voor Natuur en Bos
1. 2 Een blik terug Een blik vooruit Netwerk Organisatiebeheersing 31 maart 2009.
John Vanacker administrateur-generaal OPZC Rekem
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
Netwerk organisatiebeheersing Krachtlijnen auditstrategie
BBC – LDC.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
“werken aan kwaliteit in de organisatie is een voortdurend streven naar verbetering, naar een excellente werking van de organisatie, zowel intern als in.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Evaluatie van de topambtenaren bij de Vlaamse Overheid
Missie, visie, strategie & jaarplan
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Beter Bestuurlijk Beleid krachtlijnen
1 PROJECT PLANLAST LOKALE BESTUREN Prof. dr. Geert Bouckaert dr. Ellen Wayenberg dr. Wouter van Dooren Projectstuurgroep 7 maart 2006 – 9.30 uur.
Introductie OHSAS
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Uw financiële gezondheid vandaag en in de toekomst Ingrid De Muynck Steve Wagemans.
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Aanpak en praktijkervaring
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
Infosessie Topambtenaren Vlaamse Overheid 13 juni 2003 Een managementcode voor Personeel & Organisatie.
1. 2 Aanpak gedocumenteerde organisatiebeheersing IAVA Netwerk Organisatiebeheersing 27/10/2009.
HRM - netwerk 03 september 2004 Personeelsresultatenonderzoek 2004.
BELEIDSBRIEF BESTUURSZAKEN Samen werken aan een kwaliteitsvolle Vlaamse overheid Geert Bourgeois, Vlaams minister van Bestuurszaken.
PRO 2004 HRM - netwerk 29 oktober 2004 Analyse resultaten Personeelsresultatenonderzoek 2004 Juni personeelsleden / 361 lijnmanagers MVG / VWI.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Certificering van assetmanagement
Risicomanagement bij de VREG netwerk organisatiebeheersing 09/06/2016.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Om organisatiecomponenten schematisch voor te stellen
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE
Zelfevaluatie Leidraad Organisatiebeheersing
Transcript van de presentatie:

HR netwerk Infosessie 28 05 2004

Aanleiding en doel infosessie Brief van Minister-president en Ambtenarenzaken (5 Feb ‘04) Beter Bestuurlijk Beleid Grotere responsabilisering Verantwoordelijkheid interne controle  lijnmanagement Doel van deze infosessie: Ondersteunen lijnmanager bij uitbouw interne controle systeem Creëren van bewustwording in organisatie Toelichting aanpak van Interne Audit

Opbouw presentatie Korte voorstelling van Interne Audit Toelichting interne controle-organisatiebeheersing Rol van Interne Audit bij uitbouw van interne controle Leidraad organisatiebeheersing Sterkte-zwakteanalyse

definitie en begrippen I. Interne Audit definitie en begrippen

Oprichting Interne Audit Regeerakkoord Vlaamse regering (13/7/1999) Effectieve oprichting: 3 besluiten van de VR 8/9/2000 Operationeel sedert september 2001

Oprichting Interne Audit I.k.v. BBB: Kaderdecreet art. 34 IVA sui generis Nieuwe naam: Interne Audit van de Vlaamse Administratie (IAVA) Besluit definitief goedgekeurd door VR 16/04/2004 incl. twee amendementen: exclusief opvolging en evaluatie van de beheersovereenkomsten rapport enkel aan geauditeerde, hiërarchisch overste en opdrachtgever

Missie Interne Audit wil: een onafhankelijke, objectieve en bekwame partner zijn van het management, bij het beheersen van financiële, wettelijke en organisatorische risico’s, teneinde een toegevoegde waarde te creëren bij de uitbouw van een efficiënte, effectieve, kwaliteitsvolle en ethische organisatie.

Onafhankelijke partner Ressorterend onder de Vlaamse regering Auditcomité: Leden: 7 (4 onafhankelijken, inclusief voorzitter) Bevoegdheden: Adviseren Vlaamse regering m.b.t. domeinen interne controle Waken over efficiëntie en effectiviteit auditproces Jaarlijks verslag aan Vlaamse regering

Objectieve partner In hoofde van de medewerkers van interne audit: Geen operationele bevoegdheden Geen belangenconflicten Onbevooroordeeld Qua methodologie: Risicoanalyse als basis voor auditplanning  4 risiofactoren: 1° Strategisch belang 2° Materialiteit 3° Controlerisico 4° Wijzigingen Werken volgens internationale standaarden,….

Bekwame partner Competenties: Globaal en individueel opleidingsplan Certificatie interne audit: manager -en senior- auditors stimulatie voor alle medewerkers Continue opvolging ontwikkelingen binnen de organisatie Methodologie: werking volgens: (Internationaal) aanvaarde standaarden Eigen handboek Externe evaluatie werking IA: minstens om de 5 jaar

Partner v/h management Actueel: Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Vlaamse Wetenschappelijke instellingen (5) Vlaamse Openbare Instellingen: 19 van Cat A 33 van Cat B of ‘sui generis’ BBB: 13 beleidsdomeinen: Departement en MOD IVA met of zonder rechtspersoonlijkheid Publiekrechtelijke EVA’s

Missie Interne Audit wil: een onafhankelijke, objectieve en bekwame partner zijn van het management, bij het beheersen van financiële, wettelijke en organisato-rische risico’s, teneinde een toegevoegde waarde te creëren bij de uitbouw van een efficiënte, effectieve, kwaliteitsvolle en ethische organisatie.

Taakstelling-aanbod Evaluatie v/h intern controlesysteem via: Operationele/organisatie audit Financiële audit Compliance audit IT-audit Europese Structuurfondsen Ad hoc-opdrachten Administratieve onderzoeken Geïntegreerde audit 60 % van de tijd 25 % van de tijd

Organigram Werkterrein

Missie Interne Audit wil: een onafhankelijke, objectieve en bekwame partner zijn van het management, bij het beheersen van financiële, wettelijke en organisatorische risico’s, teneinde een toegevoegde waarde te creëren bij de uitbouw van een efficiënte, effectieve, kwaliteitsvolle en ethische organisatie.

Toelichting interne controle-organisatiebeheersing

Wat is interne controle? Interne controle is een samenstel van maatregelen, vervat in de verschillende bedrijfsprocessen, uitgebouwd door het management om redelijke zekerheid te bekomen omtrent: bereiken van de opgelegde doelstellingen naleving van wetten, procedures,… betrouwbare financiële en beheersinformatie efficiënt en economisch gebruik van middelen bescherming van activa, voorkoming fraude (kaderdecreet BBB + memorie van toelichting) Art 33: definitie en verantwoordelijkheid management Art 34: rol en verantwoordelijkheid van interne Audit

Relatie IA - IC Interne audit (art. 34): Interne controle (art. 33): evalueren van doen we de juiste dingen ? doen we de dingen juist ? Interne controle (art. 33): doelstellingen van interne controle bereiken v/ opgelegde doelstellingen naleving regelgeving en procedures betrouwbare financiële en beheersinfo efficiëntie van operaties en efficiënte inzet van middelen bescherming activa en voorkomen van fraude

Organisatiebeheersing Omvat: De wijze waarop de organisatiedoelstellingen worden bepaald, hoe de organisatie zich inricht om deze doelstellingen op een efficiënte, effectieve, ethische en kwaliteitsvolle manier tot stand te brengen, op te volgen en tijdig bij te sturen waar nodig en hieromtrent verantwoording aflegt aan haar belanghebbenden

Niveaus Organisatiebeheersing Doelstellingen Risico’s Entiteit Departement, IVA of EVA Proces Organisatiebeheersing Taak

Model van organisatiebeheersing CHECK DO PLAN Doelstellingen en strategie Monitoringsystemen Veranderingsmanagement HRM Organisatie- Structuur Facility mgt Financieel mgt Cultuur&integriteit ICT Info /comm Belanghebbendenmanagement ACT EFFECTIVITEIT EFFICIENTIE ETHIEK KWALITEIT

Risicomanagement vs organisatiebeheersing Organisatie beheersen = risico’s beheersen = uitbouw interne controle Leidraad kan hulpmiddel zijn principes en maatregelen bij thema’s opgenomen in leidraad moeten risico’s afdekken prioriteit moet afgeleid worden uit organisatiedoelstellingen en verbonden risico’s

Leidraad Interne controle-organisatiebeheersing

Inhoud Wat is het? Wat is het niet? Handreiking voor de lijnmanager om organisatiebeheersing te optimaliseren:  aanreiken van na te streven principes/thema  aanreiken van voorbeelden om deze principes te realiseren Evaluatiekader (uniform) voor IA bij sterkte-zwakteanalyses Ontwerpversie Wat is het niet? Gestandaardiseerde checklist op maat Verplichting Doel op zich

Een voorbeeld (1/2) Thema: Doelstellingen en strategie Subthema: strategische en operationele doelstellingen Doelstellingen inzake organisatiebeheersing:

Een voorbeeld (2/2) 1° Duidelijke, coherente doelstellingen m.b.t. formulering:  omvatten kernopdrachten (niet meer, niet minder)  omvatten nieuwe initiatieven cf. beleid van Mi  vormen evenwichtig geheel  voldoen aan SMART criteria m.b.t. tot de wijze van totstandkoming:  ontwikkeld volgens bepaalde methodologie  gebruik van criteria en prioriteitenmatrix

Sterkte-zwakteanalyse

Sterkte-zwakteanalyse Wat? Analyse van de organisatie op vlak van organisatiebeheersing, gebaseerd op principes van de leidraad (nulmeting/foto) Conclusie m.b.t. de aanwezigheid en aangepastheid van instrumenten om de organisatie te beheersen Wat niet? Opvolging en evaluatie van de beheersovereenkomst Inhoudelijke beoordeling van de strategie Geen aanbevelingen, geen opvolging Uitspraak of organisatie daadwerkelijk ook goed functioneert

Sterkte-zwakteanalyse Finaliteit? Management helpen bij de verdere uitbouw of verfijning v/h intern controlesysteem op organisatieniveau Beeld geven van organisatiebeheersing binnen beleidsdomein (a/d beleidsraad) en volledige Vlaamse administratie (auditcomité -> Vlaamse regering) Hoe? Analyse van opgevraagde documentatie (cf. lijst) Interviews met aantal sleutelfiguren

Sterkte-zwakteanalyse Rapporteringsproces: Ontwerprapport (Directievoorzitter) Tabelvorm met sterke punten en aandachtspunten per thema en subthema Algemene conclusie m.b.t. de mate van organisatiebeheersing Opmerking: geen aanbevelingen Reactie van de organisatie en bespreking op exitmeeting Definitief rapport Managementreactie na 1 maand vanwege organisatie

Sterkte-zwakteanalyse Bestemmelingen definitief rapport Directievoorzitter/voorzitter raad van bestuur (detailrapport en managementsamenvatting) Voogdijminister (enkel managementsamenvatting) Leden Auditcomité Vlaamse Administratie (enkel managementsamenvatting) NB: cel wetsmatiging indien relevant Termijn: +/- 45 werkdagen Startdatum: periode

Contactgegevens Adres: Interne Audit Vlaamse Administratie North Plaza Koning Albert II laan 7, 1210 Brussel Tel: 02-553 45 44 Fax: 02-553 45 45 E-mail: interneaudit@vlaanderen.be