Patiënten kunnen… Praktische tips Zaterdag 13 dec. 2014
Vooraf Lees de brochure vooraf grondig. Noteer bijkomende informatie. Zoek concrete voorbeelden die je kunt gebruiken. Ga na waar je interactie met je publiek kunt plaatsen. Zoek eventueel passende illustraties die je in je powerpoint kunt inlassen.
Vooraf Beslis vooraf of je vragen wilt toelaten tijdens je uiteenzetting of alleen erna. Of beide. –Tijdens: Grotere interactie Kans dat je rode draad verloren gaat en je uiteenzetting chaotisch wordt Tijd is moeilijk te beheersen –Erna: Je uiteenzetting wordt statischer Grotere coherentie van je verhaal Tijd is beter in het oog te houden
Vooraf Beslis welke documenten je zal gebruiken als leidraad voor jezelf: –De brochure –De powerpointpresentatie (met persoonlijke aantekeningen) –Eigen uitgewerkt schema met trefwoorden –In geen geval een volledig uitgeschreven tekst
Vooraf Beslis of je een powerpointpresentatie zult gebruiken: –Voordeel: Duidelijke indeling Rode draad van het verhaal is makkelijker vast te houden Tijd is beter te controleren –Nadeel: Statischer verhaal Alle ogen zijn gericht op de powerpoint, luisteren naar wat je zegt komt in het gedrang Niet alle zalen zijn geschikt voor projectie Technische rompslomp
Tijdens Stel jezelf voor als de inleider dat niet gedaan heeft Bij de inleiding duidelijk afspreken: –Hoe het verloop zal zijn. Duur. Pauze. Waar kunnen vragen gesteld worden. Hoe kunnen vragen gesteld worden: mondeling? Op papier? –Bewegwijzer. Duidelijk aangeven wat je zult behandelen, en wat niet –Deel mee dat er een brochure is waarin alles staat, zodat niets moet genoteerd worden.
Tijdens Lees de powerpointpresentatie niet af. Vertel er een verhaal rond Tijdens je uiteenzetting –Oogcontact houden –Je aandacht spreiden –Nagaan of je publiek nog mee is Zorg voor concrete voorbeelden en praktische tips Zorg dat je een dynamische indruk geeft
Vragenstonde Aandacht spreiden Gestelde vraag herhalen (soms herformuleren) zodat je zeker bent dat iedereen ze begrepen/verstaan heeft Concrete, persoonlijke vragen veralgemenen Voor juridische en soortgelijke vragen doorverwijzen naar de dienst ledenverdediging van de mutualiteit. Veel patiënten weten niet dat ze daar voor heel wat problemen terecht kunnen.
Vragenstonde Medische vragen afwijzen. Je bent (waarschijnlijk) geen arts. Het is geen schande toe te geven dat je het antwoord op een bepaalde vraag niet weet. Eventueel adres van vraagsteller vragen om nadien een antwoord te sturen. Brochure pas na je uiteenzetting ronddelen. Anders gaat alle aandacht naar de brochure en word je gestoord door het bladeren er door.