Patiënten kunnen… Praktische tips Zaterdag 13 dec. 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het doen van eigen onderzoek
Advertisements

Simultaan Tafelrondje
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Werkschop In four easy steps… 20. Werkschop 1/4 • Bedenk twintig, soms vreemde, locaties (situaties) • Druk of stil, romantisch, spannend, bewegend •
Verhoor door AIG Uw rechten en plichten
Beheer en ordenen van digitale documenten 2008
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
SPREEKBEURT 3de LEERJAAR
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Literatuur zoeken Workshop Literatuur Zoeken vrijdag 12 september 2014.
het bouwen van een website
Hulpmiddelen bij presenteren. Controleer van tevoren altijd of de apparatuur die je wilt gebruiken aanwezig is, of je er gebruik van mag maken en of je.
Spreekbeurt titel.
Superfietser Moeilijk punt 10. Uit onze brochure Het oprijden van het marktplein is gevaarlijk. Wij stoppen, moeten het tegenliggend verkeer voorrang.
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Schrijven met een strategie
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Stappenplan Samenvatten
Vergaderen.
Patiënten kunnen artsen beter
De dag van het solliciteren Blok 1
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
voor familie en vrienden van
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Onze doelen en visie in beeld
Snelcurcus leerstofzuigen
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Marketing Coen van Wetering
Woordjes leren.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Aan de slag met haarlemmermeervoorelkaar.nl een praktische handleiding Stap 1. Aanmelden Ga naar
STAPPENPLAN STAGE 10 stappen voor een succesvolle stage in de Master Vergelijkende Moderne Letterkunde.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Lezen, schrijven en argumenteren
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Het opstellen van wilsverklaringen
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Deel 4: Spreken en gesprekken
S/k/l interviewen.
Afsluiting Infocyclus Informatie over de examens en evaluatie
Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
© UNIEK IN DE KLAS.
Nee Zeggen!.
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Studie vaardigheden Thema 5 : Samenvatten.
Ken je Bedrijf?! Quiz Instructie voor de quizmaster en zijn/haar assistent: Neem vooraf de vragen door, plus de antwoorden die je onder iedere sheet in.
Verzin een korte opvallende titel
Duurzame inzetbaarheid
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
SPREKEN: HET BETOOG Betoog: een spreekbeurt waarin je een standpunt inneemt ten aanzien van een stelling en dat standpunt verdedigt. Formuleer een duidelijk.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Gesprekstechnieken Les 6.
Gesprekstechnieken Les 2.
Robo Sapiens Prik NCZ Didier Meers.
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Tips voor je presentatie
Zoeken naar informatie op het Internet.
in Word Vijf nieuwe manieren van werken
Transcript van de presentatie:

Patiënten kunnen… Praktische tips Zaterdag 13 dec. 2014

Vooraf Lees de brochure vooraf grondig. Noteer bijkomende informatie. Zoek concrete voorbeelden die je kunt gebruiken. Ga na waar je interactie met je publiek kunt plaatsen. Zoek eventueel passende illustraties die je in je powerpoint kunt inlassen.

Vooraf Beslis vooraf of je vragen wilt toelaten tijdens je uiteenzetting of alleen erna. Of beide. –Tijdens: Grotere interactie Kans dat je rode draad verloren gaat en je uiteenzetting chaotisch wordt Tijd is moeilijk te beheersen –Erna: Je uiteenzetting wordt statischer Grotere coherentie van je verhaal Tijd is beter in het oog te houden

Vooraf Beslis welke documenten je zal gebruiken als leidraad voor jezelf: –De brochure –De powerpointpresentatie (met persoonlijke aantekeningen) –Eigen uitgewerkt schema met trefwoorden –In geen geval een volledig uitgeschreven tekst

Vooraf Beslis of je een powerpointpresentatie zult gebruiken: –Voordeel: Duidelijke indeling Rode draad van het verhaal is makkelijker vast te houden Tijd is beter te controleren –Nadeel: Statischer verhaal Alle ogen zijn gericht op de powerpoint, luisteren naar wat je zegt komt in het gedrang Niet alle zalen zijn geschikt voor projectie Technische rompslomp

Tijdens Stel jezelf voor als de inleider dat niet gedaan heeft Bij de inleiding duidelijk afspreken: –Hoe het verloop zal zijn. Duur. Pauze. Waar kunnen vragen gesteld worden. Hoe kunnen vragen gesteld worden: mondeling? Op papier? –Bewegwijzer. Duidelijk aangeven wat je zult behandelen, en wat niet –Deel mee dat er een brochure is waarin alles staat, zodat niets moet genoteerd worden.

Tijdens Lees de powerpointpresentatie niet af. Vertel er een verhaal rond Tijdens je uiteenzetting –Oogcontact houden –Je aandacht spreiden –Nagaan of je publiek nog mee is Zorg voor concrete voorbeelden en praktische tips Zorg dat je een dynamische indruk geeft

Vragenstonde Aandacht spreiden Gestelde vraag herhalen (soms herformuleren) zodat je zeker bent dat iedereen ze begrepen/verstaan heeft Concrete, persoonlijke vragen veralgemenen Voor juridische en soortgelijke vragen doorverwijzen naar de dienst ledenverdediging van de mutualiteit. Veel patiënten weten niet dat ze daar voor heel wat problemen terecht kunnen.

Vragenstonde Medische vragen afwijzen. Je bent (waarschijnlijk) geen arts. Het is geen schande toe te geven dat je het antwoord op een bepaalde vraag niet weet. Eventueel adres van vraagsteller vragen om nadien een antwoord te sturen. Brochure pas na je uiteenzetting ronddelen. Anders gaat alle aandacht naar de brochure en word je gestoord door het bladeren er door.