Onderzoek doen een methodische aanpak

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Correct bronvermelden
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Profielwerkstuk.
Privacy & Social media – Job Vos 13 februari 2013
Opdracht 25 IIIIk ga enkele informatie verzamelen over communicatie.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Hoofdstuk 3 Een kritisch literatuuroverzicht schrijven Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Correct bronvermelden
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Reflectie gesprek Vandaag als voorbereiding op Nieuw examineren.
SCRIPTIES PEDAGOGISCHE WETENSCHAPPEN BEDOELING Het doorlopen van een gericht wetenschappelijk proces Een reflectie over het pedagogisch handelen.
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Waarom een standaard Een norm of standaard is een procedure of een maat waarvan een groep mensen met elkaar heeft afgesproken dat ze hem zullen gebruiken.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Workshop “Begrijpend kijken”
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Voor praktijkonderwijs
Hoe krijg ik ze mee Leerlingen, ouders, team Programma Michel Boer Muiswerk, waarom heb ik daar voor gekozen? Opdracht: kansen en bedreigingen Hoe heb.
Online informatie zoeken via de bibliotheekwebsite Demo Nyenrode bibliotheek.
Onderzoek doen een methodische aanpak
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Leerkring POW Fase 4.
Werkstukken en rapporten
Project “Horizon Verbreden”
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
Programma 6 oktober uur Welkom uur Doel en achtergrond KBW uur Het instrument KBW uur Oefenen met de beslisboom.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Social work Week 2.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Onderzoeksvaardigheden 3
Wjk.
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Centraal Examen Nederlands
 Hoe ga je op een pedagogische manier om met leerlingen die ongevraagd reageren op jouw als leerkracht tijdens een les?  Toelichting.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 2 Bronnen
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
het opzetten van een onderzoek
Bronnen en onderzoeksvragen
Bronnen en bronvermelding
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
(week 045) voor vrijdag 02 januari 12:15, inleveren
Een werkstuk schrijven
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
Examenwerkstuk: Maatschappelijk probleem
Nederlands 4h6 30/12/18
Het maken van een PWS.
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
4 havo Schrijflijn les 1
Product van TU Delft, SEC
Schrijven 2.1 en 2.2 Formuleren en Stijl 2.1
Examen SPL kerntaak 1 Periode 7 Marketing.
Titel van wetenschappelijk project
Wie zoekt, die vindt…!!! Workshop Zoekvaardigheden Profielwerkstuk MAVO Mediatheek De Nassau.
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Product van TU Delft, SEC
Transcript van de presentatie:

Onderzoek doen een methodische aanpak

oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren Oriënteren (OVUR) Oriënteren = bezint eer gij begint! vooronderzoek uitvoeren (1) eenvormige bronvermelding (2) onderwerp verkennen en afbakenen (3) oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren

1 Vooronderzoek naar informatie uitvoeren Doel: een ruim en algemeen beeld krijgen van het onderwerp dat je kreeg of koos. Ga breed op zoek naar informatie zodat je een zicht krijgt op: wat je zelf al weet wat je nog niet weet de deelaspecten van je onderwerp interessante informatiebronnen … PS Noteer meteen je vindplaatsen! Dit is van belang voor je bronnenlijst, oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren

2 Regels voor bronvermelding toepassen en bronnenlijst opstellen (1/2) Een onderzoek vereist bronvermelding. Bronvermelding beoogt: mogelijke controle van de gebruikte bronnen kwaliteit van de gebruikte bronnen aantonen plagiaat uitsluiten Bronvermelding vereist eerlijkheid, precisie en eenvormigheid. oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren

2 Regels voor bronvermelding toepassen en bronnenlijst opstellen (2/2) Voor elke gebruikte bron maak je een bibliografisch adres. Je hanteert hiervoor altijd de regels die binnen de school zijn afgesproken. Werkwijze: soort informatiebron? hoe geraadpleegd: online of niet online? Pas nu de afgesproken regel toe en wees hierbij volledig en precies. Maak een bronnenlijst: rangschik volgens soort en daarbinnen alfabetisch. oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren

3 Onderwerp verkennen en afbakenen Doel: het ruime en algemene beeld dat je hebt van je onderwerp verder uitwerken. Om te kunnen afbakenen moet je eerst de context verkennen. Methode: het onderwerp – deelonderwerpen bevragen. oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren