Onderzoek doen een methodische aanpak
oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren Oriënteren (OVUR) Oriënteren = bezint eer gij begint! vooronderzoek uitvoeren (1) eenvormige bronvermelding (2) onderwerp verkennen en afbakenen (3) oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren
1 Vooronderzoek naar informatie uitvoeren Doel: een ruim en algemeen beeld krijgen van het onderwerp dat je kreeg of koos. Ga breed op zoek naar informatie zodat je een zicht krijgt op: wat je zelf al weet wat je nog niet weet de deelaspecten van je onderwerp interessante informatiebronnen … PS Noteer meteen je vindplaatsen! Dit is van belang voor je bronnenlijst, oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren
2 Regels voor bronvermelding toepassen en bronnenlijst opstellen (1/2) Een onderzoek vereist bronvermelding. Bronvermelding beoogt: mogelijke controle van de gebruikte bronnen kwaliteit van de gebruikte bronnen aantonen plagiaat uitsluiten Bronvermelding vereist eerlijkheid, precisie en eenvormigheid. oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren
2 Regels voor bronvermelding toepassen en bronnenlijst opstellen (2/2) Voor elke gebruikte bron maak je een bibliografisch adres. Je hanteert hiervoor altijd de regels die binnen de school zijn afgesproken. Werkwijze: soort informatiebron? hoe geraadpleegd: online of niet online? Pas nu de afgesproken regel toe en wees hierbij volledig en precies. Maak een bronnenlijst: rangschik volgens soort en daarbinnen alfabetisch. oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren
3 Onderwerp verkennen en afbakenen Doel: het ruime en algemene beeld dat je hebt van je onderwerp verder uitwerken. Om te kunnen afbakenen moet je eerst de context verkennen. Methode: het onderwerp – deelonderwerpen bevragen. oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren