Nieuwe Wet Inburgering Gevolgen voor uitvoering 9 november 2005 Nera Jerkovic Bijlage 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

CNV Vakcentrale Wet Werken Naar Vermogen Gevolgen voor de jonggehandicapten Leon Meijer Hoofd Beleid en Communicatie CNV vakcentrale 7 november 2011.
Centrale werkwinkel D:
Werken naar vermogen Bijdrage voor Sociale Alliantie 7 april 2011.
aanpassingen in het stelsel en het examen
Projectteam hersenletselcentra: een brug van zorg naar welzijn
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
Kadernotitie Participatiewet
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
en Deltaplan Inburgering
WMO Praat mee!.
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
Aanbesteding of Subsidie
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Workshop werkgeversdienstverlening SZW dagen, Utrecht 12 april 2012 Inhoud workshop: 1. Presentatie regionale ontwikkelvarianten samenwerking gemeenten-
In het bestuursakkoord
Pilot Wmo-Wwb Amsterdam Conferentie Werk maken van ondersteuning: relatie Wmo-Wwb 5 oktober 2006.
SUWI Evaluatie Officiële evaluatie door PWC en Standpuntbepaling binnen Divosa.
Inburgering in Vlaanderen
SCHULDEN EN PARTICIPATIE
Harmonisatieplannen kabinet
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Presentatie Namens de werkgroep: Peter Budel Utrecht
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Iedereen zet zich in Tegenprestatie of Maatschappelijke bijdrage.
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Wmo in Nijmegen. Waarom de Wmo? 4 Doel: bevorderen dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig wonen, leven en deelnemen aan de samenleving 4 Bundeling Wvg,
Gemeenten, Wmo en GGZ Bob van der Meijden VNG 9 februari 2006.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport OGGZ in de Wmo Maandelijkse bijeenkomst pilotgemeenten Wmo 12 juni 2006.
De Participatiewet 26 oktober 2013 Jan Hamming. Presentatie De Participatiewet: wat verandert er voor gemeenten? Uitdagingen Inzet VNG (de knelpunten)
Werkconferentie FNV Bouw “Toekomst A-lijn” NBC Nieuwegein 25 november 2006.
Welkom Informatieavond subsidies.
Gemeente Nijmegen Informatiebijeenkomst Hervorming gesubsidieerde arbeid 13 januari 2011 Mark van der Velden projectleider.
De actualiteit te lijf Yvonne van Amstel RCF Rotterdam Rijnmond Zuid Holland Zuid 3 juni 2009.
Stap 1: Keuzes in regionale samenwerking VNG Project - Declaratie Jeugd
Denken in mogelijkheden Een Rijnlandse aanpak voor het aannemen en behouden van arbeidsgehandicapten.
Participatiewet vanaf 2015
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Transitie jeugdzorg: waar ging het ook alweer over?
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Re-integratie met het oog op de participatiewet 8 januari 2015 Presentatie aan Commissie Werk en Middelen.
Advies; verder in 2015 met het Scholennetwerk en netwerkscholen?
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Mr. Dr. Alex Corrà GRENZEN VAN ‘MAATSCHAPPELIJK NUTTIGE’ TEGENPRESTATIES NISZ-studiemiddag, Universiteit Utrecht, januari Illustratie Deenfilm, alle.
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Presentatie Wet Werken naar Vermogen Gemeente Berkelland 29 maart
Archipel – Eindhoven Dagbesteding nieuwe stijl “Ik blijf gewoon mijn ding doen” De cliënt in regie Janneke Vissers Teamleiding Dagbesteding, projectleider.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Educatie Maastricht en Mergelland. Educatie wat is dat ? Onderwijs voor volwassenen 18 + Binnen de Wet op de Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) Onderwijs.
Veranderingen binnen het Sociale Domein Specifiek: Wet Werken naar Vermogen en herstructurering Promen Gouda.
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening door: Hans de Vroome (beleidsadviseur W&I en projectleider armoedepact BPV) 13 november 2012.
Rapport commissie De Vries B&W-presentatie 27 januari 2009.
Ervaring regio met ESF actie J Karin van Meer. Beeld van de regio Noordoost Brabant.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Auteur: Felicie van Vree, Susan van Klaveren Datum: 4 februari 2010 Van AWBZ naar Wmo: zoeken naar nieuwe vormen van ondersteuning Susan van Klaveren en.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
“Gentleman we have run out of money,now we have to think” Voorbereidende vergadering d.d. 23 januari 2013: Visie Werk en Inkomen en Wsw.
Samenvatting Strategische Dag Consent 2007
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Lokaal loket kinderopvang
Geïntegreerd breed onthaal
Lokaal loket kinderopvang
Statushouders in de gemeente Schouwen-Duiveland
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Transcript van de presentatie:

Nieuwe Wet Inburgering Gevolgen voor uitvoering 9 november 2005 Nera Jerkovic Bijlage 1

Uitgangspunten wet Inburgeringplicht voor vreemdelingen en specifieke groep genaturaliseerden (= behalen examen). Eigen (financiële) verantwoordelijkheid centraal Keuzevrijheid aanbieders cursussen Gemeentelijke spilfunctie

Taken gemeenten Advies & informatie Handhaving Faciliteren (indien gewenst) –Uitkeringsgerechtigden (WWB-ers en WW- ers met arbeidsplicht. Geen WAO-ers) –Vrouwen zonder werk en zonder uitkering –Geestelijk bedienaren

Prioritering Verplicht: –Nieuwkomers –Geestelijk bedienaren Gemeentelijk beleidsvrijheid: –Uitkeringsgerechtigden –Vrouwen zonder werk en uitkering –Zelf bepalen welke groepen, wanneer, welk aanbod

Mogelijke AMVB’s Info-punten Verlengen termijnen en ontheffing (zeker) Oproepen, intake, voortgang (zeker) Duale trajecten Fasering handhaving Kinderopvang (zeker)

Advies & informatie Plichten en rechten Aanbieders (gecertificeerd) Kredietfaciliteit Kinderopvang Eventuele ondersteuning (welzijn, zelforganisaties)

Handhaven Intake Registratie Evt. uitstel en ontheffing Sanctie € 250 op niet-verschijnen Controleren en sanctioneren voortgang 2 meldmomenten Sanctie € 75 op niet-verschijnen Controleren en sanctioneren examen Binnen 3,5 jaar (nieuwkomers met basisexamen buitenland) Binnen 5 jaar asiel-nieuwkomers & oudkomers Sanctie € 500 op niet behalen en in vervolg € 1000 Uitbetalen vergoeding Binnen 3 jaar 70% kosten (maximum € 3.000) bij gecertificeerde aanbieder Bij niet gecertificeerd: € 650 forfaitair Indien krediet; uitbetalen aan kredietverstrekker

Faciliteren Gefaseerd oproepen/werven Inburgeringsovereenkomst Eigen bijdrage (€ 270) Inkoop Handhaven op inspanning en resultaat Financiering op outputbasis Valkuil: moet tot diploma leiden

Financieel kader Nog in onderhandeling met VNG (en SZW) Waar lijkt het heen te gaan –Ongeveer € 300 voor ‘alleen’ advies, informatie en handhaving –Ongeveer € voor uitkeringsgerechtigden (inclusief begeleiding en handhaving) –Ongeveer € voor vrouwen zonder … (inclusief begeleiding en handhaving) Dat is minder dan nu (€ voor oudkomers)

Middelen? Eigen bijdrage inburgeraar: euro 270 Nieuwe Wet Inburgering (WINN) –financiering voor informatie, advies en handhavingstaak –financiering voor trajecten voor oudkomer-vrouwen, uitkeringsgerchtigden en geestelijke bedienaren Wet Educatie Beroepsonderwijs (WEB)? Wet Werk en Bijstand (WWB) –financiering voor klantmanagement –financiering voor arbeidsactivering, inclusief taalonderwijs Subsidieregeling emancipatie allochtone vrouwen –activiteiten gericht op emancipatie en maatschappelijk participatie van allochtone vrouwen en meisjes –Extra taalmiddelen via Pavem/Verdonk vanaf 2006 €45 milj Algemene welzijnsmiddelen Europese subsidies (ESF/EQUAL/INTI)

Voorbereiding Inrichten advies & infopunt/ inburgeringsloket Opstellen verordeningen –Lokale verordening WIN (rechten, plichten, sancties, procedures) –Afstemmingsverordening WIN-WWB Inrichten primaire werkprocessen Inrichten administratie Inrichten bezwaar & beroepsfunctie Inkoop

Uitvoeringsvragen Inbedden in breder integratiebeleid met integrale inzet middelen? Opstelling ( Streng en zuinig of Flexibel en ruimhartig?) Keuze doelgroepen? Welke benaderen we als eerst? Traject- en maatschappelijke begeleiding? Welzijnsfuncties inzetten? Sociale Zaken/ Welzijn/ Inburgerings-loket/ Combi Regionaal > zijn we groot genoeg? Welke samenwerking is mogelijk? Welke formatie? (beleid & uitvoering)

Inburgeringsloket Integreren bij Burgerzaken –Goed bereikbaar –Goede dienstverlening –Spanning tussen kosten en expertise –Ingewikkeld werkproces back-office ‘Eigen’ inburgeringsloket –Advies & informatie en trajectbegeleiding –Duidelijk herkenbaar –Eigenlijk te kleine doelgroep

4 scenario’s Ambitieniveau(visie op inburgering en integratie) –Basis (alleen verplichte groepen) –Praktisch (verplicht + uitkeringsgerechtigden met uitstroomperspectief) –Prioritair (alle 4 prioritaire groepen) –Integratie (zoveel mogelijk faciliteren en snel oproepen niet prioritaire oudkomers)

Basis-scenario Ambitie –Uitvoering geven aan minimale wettelijke eisen Organisatie –Inrichten advies & informatiepunt –Werkproces intake en handhaving –Aanpassing administratieve systemen Voordelen –Helder model –Weinig implementatie –Geen inzet eigen middelen –Geen ingewikkelde afstemming andere terreinen Nadelen –Integratie blijft probleem –Problemen bij SoZa, stadswinkel, balies, en uitvoeringsorganisaties

Gevolgen basis-scenario Doelgroepen –Nieuwe inburgeringsplichtigen (dwz inburgeringsplichtigen die geen oudkomer zijn) zoals nieuwkomers en asielgerechtigden met een bijstandsuitkering –Deze doelgroepen zijn makkelijk te traceren en op te roepen Integrale inzet middelen –Ten behoeve van asielgerechtigden: wwb en inburgeringsmiddelen (reïntegratie) Samenwerkingsscenario’s –Voor de kleine gemeente inkoop ism de grote gemeente –Grote gemeente koopt in via reintegratieaanbesteding –Eventueel maatschappelijke begeleiding door Vluchtelingenwerk

Pragmatisch scenario Ambitie –Inburgering van nieuwkomers en uitkeringsgerechtigde oudkomers (WWB- ers) Organisatie –Inburgering bij SoZa –Werkprocessen handhaving en rapportage –Koppelen inkoop WIN-WWB Voordelen –Inburgering belangrijkste groepen –Inverdieneffect WWB –Duidelijke uitvoering: soza Nadelen –Financiële valstrik inburgeraar die niet slaagt –Geen aandacht vrouwen & kinderen –Werkt door in schooluitval, jongerenoverlast etc

Gevolgen pragmatisch scenario Doelgroepen –nieuwkomers en uitkeringsgerechtigde oudkomers (worden naast reïntegratie opgeroepen tot inburgering Uitkeringsgerechtigde oudkomers: –Welke subcategorieën zijn er en welke roepen we op? Belangrijke criteria: -Motivatie en behoefte -Vaststellen achterstand Mogelijke subcategorieën uitkeringsgerechtigden –Oudkomers zonder grote taalachterstand en/of zonder grote afstand tot de arbeidsmarkt die bijv. na uitkering hebben gekregen – alle oudkomers die taalachterstand hebben en grote afstand tot de arbeidsmarkt –Oudkomers die al een reïntegratie/oudkomerstraject al hebben gevolgd of aan het volgen zijn

Gevolgen pragmatisch scenario Belangrijke afwegingen voor de gemeente –De beschikbare middelen zullen soms niet voldoende zijn voor oudkomers met de grote achterstand –Hier is ook belangrijk op te letten voor de afroming. Alleen maar de groep oproepen die makkelijker leert en reïntegreert laat anderen in achterstand –Diversiteit binnen de doelgroep is groot: begeleiding en inkoop afstemmen op de diversiteit van de doelgroep

Gevolgen pragmatisch scenario Integrale inzet middelen –Inburgeringmiddelen in combinatie met WWB –De regie van de inkoop en uitvoering blijft bij de gemeente (klantmanager SOZA) –De taalonderwijs wordt gecombineerd met de reïntegratie –Hier ligt ook een goede mogelijkheid om aanvullende middelen te verkrijgen via ESF Samenwerkingsscenario’s: - Samenwerking tussen de gemeentes om inkoop van taalcomponent onder te brengen bij reïntegratie -Samenwerking tussen taalaanbieder en reïntegratiebureau -De betrokkenheid van de doelgroep organiseren voor voorlichting, werving en eventuele coaching (z.o. e.a.)

Prioritaire groepen scenario Ambitie –Benutten van mogelijkheden die WIN biedt Organisatie –WWB-ers bij SoZa/vrouwen bij welzijn of inburgeringsloket –Werving en toeleiding nodig –Inbedden in breder integratiebeleid Voordelen –Integratie, inburgering en emancipatie serieus genomen –Lijkt op huidige situatie –Aanpak op maat voor verschillende groepen Nadelen –Vrij veel organisatorische rompslomp –Beslag op niet inburgeringsmiddelen –Aparte unit (buiten SoZa) voor klein groepje

Prioritaire groepen scenario Doelgroepen - naast uitkeringsgerechtigde oudkomers is doelgroep zonder uitkering of werk prioritaire doelgroep( vrouwen) Welke subcategorieën kunnen we onderscheiden en welke roepen we op? Belangrijke criteria zijn –Motivatie en behoefte –Mate van achterstand - Beschikbare middelen Te onderscheiden subcategorieën - oudkomervrouwen die een duale traject hebben gevolgd of nog volgen - oudkomervrouwen die actief zijn binnen de buurthuis, school, eigen organisatie e.d. maar onvoldoende Nederlandse taal spreken –Vrouwen die opvoeder zijn en nog niet worden bereikt

Prioritaire groepen scenario Wie roepen we op? het is belangrijk het volgende in overweging te nemen: 1. Er worden beperkte middelen uit rijk beschikbaar gesteld 2. De vrouwen die opgeroepen worden krijgen een plicht opgelegd en gemeente moet handhaven en zo nodig sanctioneren 3. Het is daarom belangrijk bij het opleggen van plicht dat er een redelijke kans van slagen bestaat 4. Kan de gemeente ook investeren in een voortraject voor degene die niet binnen de beschikbare traject hun inburgeringexamen kunnen halen de gemeentelijke mogelijkheden en inzet zullen bepalend zijn voor de keuze voor de doelgroep

Prioritaire groepen scenario Integrale inzet middelen 1. voor de uitkeringsgerechtigde geldt vooral de combi tussen Inburgeringmiddelen en WWB 2.Voor vrouwen gelden inburgeringmiddelen in combinatie met WEB/Nugger/welzijn/Pavem-middelen/ESF.. Samenwerkingscenario’s Samenwerking is belangrijk binnen de gemeente tussen verschillende beleidsafdelingen zoals SOZA, Welzijn, Educatie en Inburgeringloket. De regiefunctie voor de inburgering van vrouwen ligt bij de gemeente. Samenwerking tussen de gemeente en organisaties die trajecten uitvoeren is belangrijk. Voor het bereiken van vrouwen is de betrokkenheid van de doelgroep belangrijk. Dus ook samenwerking met welzijn, zelforganisaties e.d. Samenwerking met de anderen gemeenten is belangrijk voor een gezamenlijk inkoop van trajecten, gezamenlijke subsidieaanvraag (ESF/Pavem) en uitwisseling van de ervaringen met betrekking tot de regiefunctie van de gemeente

Integratie-scenario Ambitie –Iedereen met een achterstand burgert in/ integreert Organisatie –Unit inburgering (of SoZa – Welzijn) ingebed in netwerk organisaties –Zware beleidsmedewerker integratie –Afspraken met UWV en werkgevers Voordelen –Een belangrijk maatschappelijk vraagstuk wordt aangepakt –Duidelijke regierol gemeente Nadelen –Gemeente gaat tegen stroom wet in –Weinig prikkels op eigen verantwoordelijkheid inburgering –Behoorlijke financieel beslag op niet inburgeringsmiddelen –Veel organisatie en overhead

Plan van Aanpak Visie en beleidsuitgangspunten formulieren op inburgering en integratie Ontwikkelen van integraal beleid (maken van een match tussen gemeentelijk arbeidsmarktbeleid,educatie en welzijn, de situatie van de doelgroep en de mogelijkheden van de subsidies) Inzicht krijgen in de doelgroep (kwantitatief en kwalitatief) Inzicht krijgen in de bestaande aanbod en resultaat van het aanbod (voer een quickscan uit): Welke activiteiten zijn opgezet ihk van oudkomersregeling 2004, ihk van wwb en op welzijn en educatie

Plan van Aanpak Maken van een plan waarbij regionale samenwerking en invulling centraal staat: 1.Uitvoering van oudkomersregeling Regionaal plan voor de extra subsidie tbv vrouwen 3.Inrichting van de Nieuwe inburgering(informatie, handhaving) 4.Plan opstellen voor de uitvoering van trajecten voor facilitaire groepen