2 Onderzoeksluik 2: Grounded theory study ervaringen van bio-psycho-sociaal redeneren Presentatie: Ank Eijkelkamp.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Onze kernwaarden.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Mediërend leren op bs. Theresia
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
‘Van moeten naar willen!’
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Effectieve verpleegkundige zorg bij de klinische behandeling van anorexia nervosa Joyce van Ommen René Bakker Laura Beukers.
Geld verdienen met trends
Drie jaar praktijkprojecten Diseasemanagement Chronische Ziekten Drie jaar praktijkprojecten Diseasemanagement Chronische Ziekten Ervaringen van Vilans.
Vraaggericht werken.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
Onderzoek.
Boekhouden met plussen en minnen Een interpretatieve fenomenologische studie naar ervaringen van patiënten met een Bipolaire stoornis met de Lifechartmethode.
De ervaringsdeskundige in de Neuro-revalidatie
Benchmark Grondbedrijven 2010 “Een kijkje in andermans keuken…”
De dienst klinische psychologie in een psychiatrisch ziekenhuis
CBE: Centra voor Basiseducatie
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Patiëntveiligheid VIM in de praktijk
Clinical audit Ervaringen in Engeland
De doula: duivels of devine
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Welkom op onze thema-avond
Verknopen door verbinden Joris Claes en Itte Van Hecke.
Inhoud Korte inleiding Kwantitatieve- en kwalitatieve krimp Krimp en ruimte Conclusie * Vragen na de presentatie svp.
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
Evenwicht Het is van belang dat er een evenwicht bestaat tussen alle bronnen Grotere kans op positieve ervaringen 1.
Interpreteren van data
Een theoretische verkenning
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
2 Onderzoeksluik 3: Survey-studie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Deskundigheidsbevordering gerontopsychiatrie
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Voorbeeldtraject Teamontwikkeling
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming INTERVISIE HRM-netwerk 30/01/04.
Motivatie & differentiatie
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Verpleegkundig redeneren
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Vermoeidheid staat in de top 5 van revalidatiedoelstellingen met de hoogste prioriteit voor visueel beperkte cliënten. Daarnaast komt uit wetenschappelijk.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
Leren begeleiden van studenten bij het formuleren van onderzoeksvragen door schoolopleiders en directeuren Loes van Wessum Marc Vrakking Annemarie van.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Samen op reis naar excellente mensgerichte zorg !
Resultaatgericht Samenwerken
Duurzaam HRM Uitgangspunten en projecten 23 april 2014
Disclosure belangen NHG spreker
Sander Landman Annica Brummel
A+O project Co-creatie in de praktijk
bij hun zorgverlening aan patiënten met multimorbiditeit
De week van de vrijwilliger
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Suïcidepreventie Amsterdam
Wijkverpleging als scharnierpunt: perspectief van de gemeente
Transcript van de presentatie:

2 Onderzoeksluik 2: Grounded theory study ervaringen van bio-psycho-sociaal redeneren Presentatie: Ank Eijkelkamp

2.1 Design: kwalitatief onderzoek Focus: het klinisch redeneren in de Vlaamse ouderenzorg en revalidatie voor volwassenen Op zoek naar: ervaringen noden randvoorwaarden Gegrond in de praktijk (Grounded Theory) Strauss & Corbin (1990); Corbin & Strauss (2008), Charmaz (2006)

Diverse deelnemers uit Vlaanderen 2.2 Methode Diverse deelnemers uit Vlaanderen Data-verzameling: 7 focusgroep interviews Data-analyse: Constant Comparative Analysis Charmaz, 2006; Mortelmans, 2011 Ethische overwegingen: integriteit & privacy Kwaliteit waarborgen: professionele mediator, member check, peer-review 7 groeps interviews in 4 weken

2.3 Resultaten: 46 Deelnemers in 7 groepen

2.3 Resultaten: Vijf thema’s Starten vanuit het cliëntenperspectief Vertrouwen op (elkaars) expertise Een medische bril opzetten Pragmatisch handelen Communicatie is een voorwaarde

Thema 1. Starten vanuit het cliëntenperspectief “Kijk, ge moet uitgaan van de cliënt zelf die een vraag heeft .……., dat moet het uitgangspunt zijn sowieso.” (II regel 213-215) Focus op cliënt(systeem) Alles willen begrijpen Verantwoordelijkheid nemen en geven “Maar voor mij is het een beetje als een puzzel die ge legt.” Reflectie belangrijk bij nadenken over hoe je handelt als je de wens, het probleem, de verantwoordelijkheid, de situatie van de cliënt wilt respecteren

Thema 2. Vertrouwen op elkaars expertise “… dat je die achtergrond [van de andere discipline, ae] weet. Want ge zijt soms zo in uw vak bezig, dat ge die andere zaken niet mee hebt.” (I 361-362) Professionele perspectief Multidisciplinaire aanpak (interdisciplinaire) (Geen) ruimte voor inbreng cliënt

Thema 3. Een medische bril opzetten “Het meest voor de hand liggende is het medische perspectief, het functionele. Welke pathologie ligt eronder, en hoe verklaart die het handelingsprobleem?” (III regel 221-223) Medisch redeneren (G)een model gebruiken Verwoorden van denken en doen is moeilijk

Thema 4. Pragmatisch handelen “Bij het doelen formuleren samen met de cliënt, ben ik een stukje afhankelijk van heel het team, omdat bij ons de uren worden verdeeld.” (V regel 260-261) Wat vanzelfsprekend is Verantwoordelijk voor cliënt en taak Dagelijkse praktijk “Ik kan het een keer op het werk nabootsen: zet hier een keer koffie ….. Maar als het dan echt mogelijk is, mogen wij naar huis toe met de patiënt, en thuis observeren.” (V regel 234-236) Van die praktische dingen: is er een verandering in mogelijkheden, fysieke mogelijkheden, mobiliteit.

Thema 5. Communicatie is een voorwaarde “Ja, communicatie is heel belangrijk. Ze reageren een beetje naast u hè?” (IV regel 74) Verwoorden van keuzes Communiceren vraagt tijd Communiceren is een vak “Ge moet niet enkel zien, analyseren en vertalen, maar ge moet ook luisteren, analyseren en vertellen.” (IV regel 505-506)

Bio-psycho-sociaal redeneren en handelen Onbewust bekwaam 2.4 Discussie Bio-psycho-sociaal redeneren en handelen Onbewust bekwaam Onbewust onbekwaam Behoeften en weerstanden Randvoorwaarden

Bio-psycho-sociaal redeneren in Vlaanderen: staat in de kinderschoenen 2.5 Conclusie Bio-psycho-sociaal redeneren in Vlaanderen: staat in de kinderschoenen inefficiënt en ineffectief nood aan ontwikkeling van competenties, organisatie en vorming gemis van concrete tools