2 Onderzoeksluik 2: Grounded theory study ervaringen van bio-psycho-sociaal redeneren Presentatie: Ank Eijkelkamp
2.1 Design: kwalitatief onderzoek Focus: het klinisch redeneren in de Vlaamse ouderenzorg en revalidatie voor volwassenen Op zoek naar: ervaringen noden randvoorwaarden Gegrond in de praktijk (Grounded Theory) Strauss & Corbin (1990); Corbin & Strauss (2008), Charmaz (2006)
Diverse deelnemers uit Vlaanderen 2.2 Methode Diverse deelnemers uit Vlaanderen Data-verzameling: 7 focusgroep interviews Data-analyse: Constant Comparative Analysis Charmaz, 2006; Mortelmans, 2011 Ethische overwegingen: integriteit & privacy Kwaliteit waarborgen: professionele mediator, member check, peer-review 7 groeps interviews in 4 weken
2.3 Resultaten: 46 Deelnemers in 7 groepen
2.3 Resultaten: Vijf thema’s Starten vanuit het cliëntenperspectief Vertrouwen op (elkaars) expertise Een medische bril opzetten Pragmatisch handelen Communicatie is een voorwaarde
Thema 1. Starten vanuit het cliëntenperspectief “Kijk, ge moet uitgaan van de cliënt zelf die een vraag heeft .……., dat moet het uitgangspunt zijn sowieso.” (II regel 213-215) Focus op cliënt(systeem) Alles willen begrijpen Verantwoordelijkheid nemen en geven “Maar voor mij is het een beetje als een puzzel die ge legt.” Reflectie belangrijk bij nadenken over hoe je handelt als je de wens, het probleem, de verantwoordelijkheid, de situatie van de cliënt wilt respecteren
Thema 2. Vertrouwen op elkaars expertise “… dat je die achtergrond [van de andere discipline, ae] weet. Want ge zijt soms zo in uw vak bezig, dat ge die andere zaken niet mee hebt.” (I 361-362) Professionele perspectief Multidisciplinaire aanpak (interdisciplinaire) (Geen) ruimte voor inbreng cliënt
Thema 3. Een medische bril opzetten “Het meest voor de hand liggende is het medische perspectief, het functionele. Welke pathologie ligt eronder, en hoe verklaart die het handelingsprobleem?” (III regel 221-223) Medisch redeneren (G)een model gebruiken Verwoorden van denken en doen is moeilijk
Thema 4. Pragmatisch handelen “Bij het doelen formuleren samen met de cliënt, ben ik een stukje afhankelijk van heel het team, omdat bij ons de uren worden verdeeld.” (V regel 260-261) Wat vanzelfsprekend is Verantwoordelijk voor cliënt en taak Dagelijkse praktijk “Ik kan het een keer op het werk nabootsen: zet hier een keer koffie ….. Maar als het dan echt mogelijk is, mogen wij naar huis toe met de patiënt, en thuis observeren.” (V regel 234-236) Van die praktische dingen: is er een verandering in mogelijkheden, fysieke mogelijkheden, mobiliteit.
Thema 5. Communicatie is een voorwaarde “Ja, communicatie is heel belangrijk. Ze reageren een beetje naast u hè?” (IV regel 74) Verwoorden van keuzes Communiceren vraagt tijd Communiceren is een vak “Ge moet niet enkel zien, analyseren en vertalen, maar ge moet ook luisteren, analyseren en vertellen.” (IV regel 505-506)
Bio-psycho-sociaal redeneren en handelen Onbewust bekwaam 2.4 Discussie Bio-psycho-sociaal redeneren en handelen Onbewust bekwaam Onbewust onbekwaam Behoeften en weerstanden Randvoorwaarden
Bio-psycho-sociaal redeneren in Vlaanderen: staat in de kinderschoenen 2.5 Conclusie Bio-psycho-sociaal redeneren in Vlaanderen: staat in de kinderschoenen inefficiënt en ineffectief nood aan ontwikkeling van competenties, organisatie en vorming gemis van concrete tools