Heidag FSW 8.2.2011 Onderzoek H. Schriefers, DCC.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Agenda workshop De vrijetijdssector en gebiedsontwikkeling
Advertisements

IB 1.
Ervaringen in samenwerking
Beleidsplan sc Victoria ’04
Handen en voeten aan Doelmatigheid Cursus Kosten Baten Waterbeheer Robert van Cleef tel.: Mail: 6 oktober
Eerste aanvraagEerste aanvraag: start periode 3 jaar In aanvraag 3 maand Interne zelfcontrole In aanvraag Initiële audit geslaagd Certificaat behaald In.
De innovatie-matrix De veranderende rol van docenten
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Risico’s en gevaren van techniek
Stadsverwarming en alternatieven Gemeente Amsterdam, 18 april 2007, Cooperaties/huurders 19 april 2007, Teus van Eck.
Financiering van eHealth innovaties
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Kennisagenda Transport & Logistiek
Workshop topsectorenbeleid overheid
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
1 E-learning bij Electrabel Nederland, Vaktechnische opleidingen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Onderzoeksprofilering: Een noodzaak, maar ook een kans.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Eerste aanvraagEerste aanvraag: start periode 3 jaar In aanvraag 3 maand Interne zelfcontrole In aanvraag Initiële controle geslaagd Attest behaald In.
Bijeenkomst GMR 12 januari Passend onderwijs.
Medezeggenschap levert op Ondernemersontbijt TPN West 17 maart 2011 Pieter van der Have.
Implementatie arbocatalogi bij de EMCO-groep Probleem of uitdaging?
Brouwershuis: ruimte voor iedereen!
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
workshop Bespreekbaar maken van seksualiteit 28 november 2011
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Betrokkenheid op de werkvloer
Hoe financier je projecten in de toekomst?
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
2014 EVALUATIES N+1.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Informatiebijeenkomst 27 juni Promotiebeurs voor Leraren.
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Stages Keuzen en kansen.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Functiewaarderen workshop OOP
Vier vormen van betekenisgeving
Praktijkervaring en reflectie
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
KWALITEIT VAN LEVEN IN KANKERONDERZOEK. Wie is KWF Kankerbestrijding ? opgericht in 1949 bestemming Nationaal geschenk Koningin Wilhelmina doel: extra.
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc.
Doel laatste bijeenkomst MCC coördinatoren; maak een nascholing in je eigen regio waarbij je je nascholing legt op het bevorderen van je maatschappelijk.
Brunssum & Landgraaf Januari Even terugkijken.
Provincie Noord-Holland “Kansen voor waterrecreatie” Sail, 21 augustus 2015 Bram Hulsman programmamanager Provincie Fryslân Het Friese.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
De collecte is voor Red een Kind. Red een Kind geeft toekomst aan kinderen in armoede een verbindt hen met mensen in Nederland Helpt kwetsbare kinderen.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
Breedband Herijking Agenda  Welkom  Huidig beleid  Taskforce aanpak  Stand van zaken  Vragen aan initiatieven  Toekomstige rol initiatieven.
Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef.
19 september 2016 Herinrichting Stevensbeekseweg door Bas Verwayen.
De NGO naar Morgen dr.ir. A.H. de Bondt voorzitter de Efteling, 3 juni 2003.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Landelijke Vereniging Gemeenschappelijk wonen van Ouderen.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
23 maart 2017 profilering.
De toekomst dient zich vandaag aan HRM in turbulente tijden 20 maart 2014 Dr. Leni Beukema.
Verantwoordelijkheid van Organisaties
De collecte is voor Red een Kind.
Golfregels 2019.
Transcript van de presentatie:

Heidag FSW Onderzoek H. Schriefers, DCC

voorzitter CvB over OZ ( ) “ga uit van een korting van minimaal 10% op OZ eerste geldstroom” “verwerven van OZ subsidies buiten de 1ste geldstroom in toekomst duidelijk moeilijker voor fundamenteel onderzoek dan voor toegepast onderzoek” “zeker geen verbetering te verwachten voor situatie van fundamenteel onderzoek” “NWO bijdragen zullen maximaal gelijk blijven, en waarschijnlijk meer richting toegepast onderzoek verschuiven” “ruimte voor onderzoeksfinanciering is misschien te vinden in Europese kaderprogramma’s etc”

Commissie Veerman “Bij onderzoek gaat het om keuzes maken en prioriteren, maar ook om de oriëntatie van het onderzoek, bijvoorbeeld fundamenteel, toegepast, gerichtheid op valorisatie of ontwerp georiënteerd.” (p. 47)

“losse” definitie van toegepast en fundamenteel onderzoek toegepast OZ georiënteerd op door overheid, subsidieverstrekkers etc als “maatschappelijk relevante onderwerpen” aangegeven vragen (bv. “onderwijs”; “veiligheid”) fundamenteel OZ door “nieuwsgierigheid” gedreven OZ naar basisprincipes van het functioneren van het bestudeerde systeem (groep, individu, etc) –“onderwijs”: hoe is kennis gerepresenteerd –“veiligheid”: hoe worden impulsen gecontroleerd

“standaard” antwoord op korting 1ste geldstroom OZ “inverdienen” via 2de en 3de geldstroom extern gefinancierde promotieplaatsen, nauwelijks meer promotieplaatsen uit 1ste geldstroom deel van salaris van vaste medewerkers uit 2de en 3de geldstroom financieren meer (onbetaalde) buitenpromovendi

Is dit scenario realistisch? voor fundamenteel onderzoek niet misschien haalbaar voor toegepast onderzoek

Alternatieven? `Open` lijst van optie`s Fundamenteel OZ stoppen en helemaal op toegepast OZ focusseren –„ Het Nijmeegs onderzoek heeft tot doel het vergroten van fundamentele kennis over het tot stand komen van menselijk gedrag door middel van empirisch onderzoek“ (leerstoelenplan FSW; Psy, KI, PWO, p.2) Omvang fundamenteel OZ reduceren –focus op een klein aantal onderwerpen / OZ- programma`s –maar: reorganistie? gevolgen voor OW?

Combinatie van fundamenteel en toegepast OZ in subsidieaanvragen fundamenteel OZ (gedeeltelijk) uit subsidiebronnen voor toegepast OZ financieren –probleem 1: vereist systematische samenwerking over de grenzen van OZ-programma`s –probleem 2: kansen van de aanvragen? –probleem 3: vereist flexibiliteit van de OZ-ers

de “fundamentele OZer”: “ik laat mijn OZ toch niet door op toepassing georiënteerde aspecten `verwateren`” de “toegepaste OZer”: “ik ben met mijn OZ toch al succesvol op de subsidiemarkt en maatschappelijk relevant, waarom zou ik dan een fundamentele OZer / een fundamenteel OZ programma erbij betrekken.”

Hebben wij binnen FSW een structuur die samenwerking van toegepast en fundamenteel OZ een maximale kans geeft? afsplitsing van voornamelijk fundamenteel georiënteerd OZI (NICI) van meer op toepassing georiënteerd OZI (Rutten Instituut) –pogingen van meer fundamenteel georiënteerde programma`s van Rutten-Instituut om bij NICI aan te sluiten. – oprichting van Donders Instituut

Binnen instituten: –scheiding tussen programma`s met sterk fundamenteel georiënteerd OZ en programma`s met een toepassingsgerichte oriëntatie –er bestaan ook programma`s met een `mix` De “grens” tussen toegepast versus fundamenteel onderzoek is gedeeltelijk in de structuur van FSW en in de interne structuur van de instituten opgenomen

Is de bestaande structuur desondanks bruikbaar voor meer samenwerking van toegepast en fundamenteel OZ? Indien ja: Hoe kunnen wij samenwerking binnen de bestaande structuur systematisch bevorderen? Indien nee: Wat moeten wij aan de structuur veranderen?