Verpakkingen vanaf 2006 1. Besluit verpakkingen en papier/karton 2.Producentenverantwoordelijkheid 3.Taakstellingen uit het Besluit 4.Knelpunten bij de.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 juni ’14 Toekomst AWBZ: welke richting Jan Coolen Zorgverzekeraars Nederland maart 2008.
Advertisements

Trends, technieken en tarieven in de afvalmarkt
Ervaringen in samenwerking
Welkom op de Wmo ledenbijeenkomst W. Kuiper, lid directieraad VNG 29 maart 2006.
Onderwerpen  Vervuilingsonderzoek  Inzamelmethoden  Verbeteropties (inzameling)  Conclusies vervuilingsonderzoek huishoudelijk oudpapier.
Schets van preventieve zorg voor ouderen op lokaal niveau
Hoe ontstond dit initiatief ?
Eric Segers Manager Marketing Benelux. Besluit Beheer Verpakkingen – Een concrete oplossing.
Meer huishoudelijk afval recyclen
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
De case Zevenhuizen Regiobijeenkomst Stedendriehoek 11 november 2003
VVSG-Ronde van Vlaanderen
Catalogus Groen Blauwe Diensten
Verkoopresultaat Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 63.
Bezitsmeting huishoudens
De selectieve fracties bij ondergrondse inzameling
3 december 2013 Het Proces Regelgeving, beleidsstandpunten en de uitvoering Josephine Sturiale RWS- Verkeer en watermanagement.
Geld op de plank Workshop over niet-gebruik van inkomensregelingen Mariëlle Pieterse, Breda Sjoerd van Gurp, Breda Martijn Schut, Stimulansz.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Gemeentelijke afvalstoffen Quo vadis ? Antwerpen, 19 juni 2012.
1 VERSCHILLENDE INZAMELSYSTEMEN Gevolgen voor toepassingen Henk Pleijzier directeur EcoVerpakkingen Mechelen, maart
Gescheiden Inzameling STImuleren
Controleren is een containerbegrip Een blik vanuit de praktijk Sam Gijbels.
Producentenverantwoordelijkheid in Nederland 3 praktijkvoorbeelden
Ondergronds inzamelen Zoetermeer
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Aanbod Essent Milieu inzake nascheiding kunststofverpakkingen Ambtelijke bijeenkomst 4 december 2008 Gemeente Beesel.
Limburgse Afvalconferentie 12 juni 2008
Van Convenant naar AMvB… Wat betekent dat voor gemeenten? Wim Hazeu Wethouder Gemeente Maastricht Vertegenwoordiger VNG in verpakkingendossier.
Robert Jan Saft beleidsmedewerker VAOP
Verpakkingen te pakken? De gemeentelijke inzet in het verpakkingendossier Wim Hazeu Wethouder Gemeente Maastricht Vertegenwoordiger VNG in verpakkingendossier.
MOTIEVEN ACHTER DE SYSTEEMKEUZE IN BELGIË
De blauwe zak is er!.
© de vries business consultancy, 2008
Schoon gezond fris Twents milieu Afval: CO2 of Portemonnee ? Albert van Winden 24 mei 2011.
Met “Droog en Herbruikbaar” inzamelen naar 65% recycling van huishoudelijk afval?! Dirk Schouwe HVC.
1. Hoeveelheid afval per inwoner per jaar (HHA: afval van gemiddeld huishouden in NL, excl. grof afval) Bron: CBS [
Het Tweede Vlaamse Afvalcongres Mechelen, 29 maart 2007 Ingezameld papier, vooral zuiver op papier? © Katrijn van Riet – Shanks Waste Solutions Foto: Sablières.
Gemeente Schagen voorstel inzamelscenario’s
Inzameling in een gemeente: evoluties Paul Macken IOK Afvalbeheer Brussel, 28 april 2005.
Visstand Beheer Commissie; VBC Beleidsbesluit binnenvisserij 1999 Sport- en beroepsvisserij verplicht samenwerken: Instellen VBC’s. Opstellen Visplannen.
Arjen Obbema Beleidsmedewerker Milieu Gemeente Son en Breugel Projectleider Materiaaltransitie.
PMD inzamelen om scheidingspercentage te verhogen
Nedvang Regierol & WasteTool (PMD).
Grondstof terugwinning met nascheiding - financiële afwegingen -
Anne-Marie Holleman manager Afval en Reiniging
Oud papier 2011 en verder….. Afwegingen Kosten inzameling lopen op € per jaar Opbrengsten zijn hoog € per jaar Wel borging minimum prijs,
TOEKOMST AFVALBEHEER DOE HET SAMEN ! DELFT 11 JUNI 2013.
Uitwerking kadernotitie afvalbeleid Rob Slaats.
De Avalex aanpak 24 februari Wat en wie is Avalex.
Afvalbeleid Waardlanden-Gemeenten 2014 en verder Discussiëren over de toekomst.
Peter Floor, Avalex 13 september 2011 Welkom aan de leden van de Raadscommissie BLD Delft.
Kennisuitwisseling en zwerfafvalvergoeding Henk Klein Teeselink
Toekomst visie afvalinzameling. Waarom deze bijeenkomst? Opdracht programmaraad: Doelstelling hergebruik wordt niet gehaald. -> Inventariseer mogelijkheden.
Afbeelding voorkant advies. Opdracht voor de werkgroep “Op welke wijze kan gescheiden inzameling van huishoudelijk afval worden verbeterd zodat recycling.
VANG Buitenshuis Afval = grondstof altijd en overal Emile Bruls Rijkswaterstaat Leefomgeving Afval & Materialen.
Draagvlak voor beleidsvisie Geluid Regiegroep Geluid (samenwerkingsverband van gemeenten, Provincie, GGD’s en KvK, ………) Noodzaak herijking aanpak Beleidsvisie.
Afvalambitie 2015 Adviescommissie september 2011.
Verbetering afvalscheiding laagbouw Leiderdorp
Hoe is dat geregeld en hoeveel afval komt er vrij?
Meer waarde uit afval Commissie Fysieke Leefomgeving Dordrecht 31 mei 2016 Dion van Steensel.
ALV Afval Samenwerking Limburg 21 november 2016
voedselveilig gebruik van gerecycled kunststof
Wettelijk kader in de 3 gewesten
Grondstoffenplan Uitgangspunten Startnotitie: afvaldriehoek Kosten
Van Afval naar Grondstof
Logistiek als versneller voor CE
Invoering diftar januari 2013 Anne-Marie Holleman/Dennis van Gelder
Transcript van de presentatie:

Verpakkingen vanaf Besluit verpakkingen en papier/karton 2.Producentenverantwoordelijkheid 3.Taakstellingen uit het Besluit 4.Knelpunten bij de implementatie 5. Hoeveelheden verpakkingen en samenstelling restafval 6. Hoe verder ? Herman Huisman Uitvoering Afvalbeheer

Uitvoering Afvalbeheer Besluit beheer verpakkingen en papier en karton introduceert Producentenverantwoordelijkheid P/I’s dragen zorg voor bereiken hergebruikpercentages verpakkingsafval in zowel huishoudelijk als bedrijfsafval P/i’s nemen de kosten over van gescheiden inzameling en nascheiding verpakkingsafval uit huishoudens P/I’s nemen maatregelen ter bevordering van preventie van verpakkingen en verpakkingsafval P/I’s nemen maatregelen bij het ontwerp van verpakkingen die de nuttige toepassing van verpakkingsafval bevorderen P/I’s nemen maatregelen om het ontstaan van zwerfafval tegen te gaan

Uitvoering Afvalbeheer Inzameling verpakkingsafval De producent hoeft geen 100 % maar 70 % nuttige toepassing te halen (niet gespecificeerd voor huishoudelijk en bedrijfsafval) Ook elders in Europa geen verantwoordelijkheid voor restafval Organisatie en financiering van inzameling, herverwerking en verwijdering van restafval voorzover uitgaand boven de percentages waarvoor producent verantwoordelijk is, blijft taak gemeenten Overleg producenten/importeurs en inzamelaars, dus ook gemeenten is een zaak van partijen, waarvoor de kaders vastliggen in het Besluit Afvalstoffenheffing is zaak van gemeenten

Uitvoering Afvalbeheer Producentenverantwoordelijkheid (1) 1.Producent en importeur (verpakker, vuller en importeur van verpakte producten) (p/i) is individueel verantwoordelijk. Collectieve uitvoering ligt net als in convenant en elders in Europa (groene punt systemen) voor de hand 2.Inmiddels ca mededelingen ingediend, waarvan groot deel collectieve organisaties voor B2B. 3.Nedvang is “voortzetting” SVM-Pact en voert nu de onderhandelingen met de VNG (over de vergoedingen en eigendom) 4.Door versplintering aan P/I zijde wordt het lastiger voor Nedvang de (kunststof)taakstellingen te halen; 5.Ook belangentegenstellingen aan gemeentelijke zijde: gemeente als uitvoerder versus gemeenten als vertegenwoordiger van consument/burger 6.Moet gemeente eigenaar blijven van gescheiden ingezamelde verpakkingen of een vergoeding krijgen voor verrichtte diensten?

Uitvoering Afvalbeheer Producentenverantwoordelijkheid (2) 1.Artikel 5 over Papier/karton niet zijnde verpakkingen is niet in werking! Dus daarover zijn aparte afspraken nodig. 2.Er is geen verplichte meermaligheid meer 3.Er zijn geen aparte verplichtingen t.a.v. inzameling en herverwerking van drankenkartons. 4.Het is niet verplicht ferro en non-ferro van elkaar te scheiden 5.Gescheiden inzameling van glas, papier/karton, metalen en kunststof (niet zijnde drankverpakkingen) is niet verplicht 6.Gescheiden inzameling van kunststof dranken verpakkingen is wel verplicht 7.Preventiemaatregelen zijn verplicht (artikel 3)

Uitvoering Afvalbeheer Enkele karakteristieken van groene punt systeem in D, B en F In D inzameling onder regie van producenten, in B en F is de regie in handen van gemeenten OPK en glas wordt overal apart ingezameld (evenals in NL) In D worden alle overige consumentenverpakkingen apart ingezameld (gele zak), in B een mengsel van kunststof flessen/flacons+ metalen+drankenkartons (PMD) en in F een mengsel van kunststof flessen/flacons & metalen verpakkingen. In D en B krijgen gemeenten inzamelvergoeding, in F een inzamelsubsidie van groene punt organisatie (Eco-emballage). In B en F worden groene punt organisaties gecontroleerd door speciale commissie, in D niet (DSD is een N.V.)

Uitvoering Afvalbeheer Overzicht groene punt tarieven in D, B en F voor P/I’s Verpakking/materiaalTarieven in cent/kg DBF* Glas7,62,80,36 Papier/karton18,01,7712,21 Metaal (Fe)28,02,832,26 Metaal (Al)75,613,774,35 PET flessen135,026,0817,78 HDPE135,026,0817,78 Kunststof (overige)135,037,09 Composiet104,537,09 Drankenkartons77,525,61 Overige10,240,8012,21 * exclusief € 0,11 per verpakking

Uitvoering Afvalbeheer Taakstellingen Besluit Haalbare taakstellingen Inzameling houten verpakkingen (Business to Business, B2B) toereikend Inzameling en terugwinning metalen verpakkingen toereikend (via nascheiding uit de AVI-slak) Inzameling grote kunststof drankenverpakkingen d.m.v. statiegeld/retourpremie gevolgd door recycling of hervulling waarschijnlijk ook toereikend

Uitvoering Afvalbeheer Taakstellingen Besluit Knelpunten bij glas, papier/karton en kunststof Resultaat 2004 Taakstelling 2006  Grote kunststof drankenverpakkingen >90% hergebruik (?)> 95% recycling Kleine kunststof drankenverpakkingen 0% recycling > 55% recycling Overige kunststof verpakkingen 19% recycling 38% nuttige toepassing > 27% recycling > 45% nuttige toepassing Glasverpakking76% recycling> 90% recycling Papier/kartonverpakking70% recycling> 75% recycling

Uitvoering Afvalbeheer Ontwikkeling samenstelling huishoudelijk restafval

Uitvoering Afvalbeheer Taakstellingen Besluit Noodzakelijke acties Optimalisatie huidige inzameling glas Optimalisatie huidige inzameling papier/karton Optimalisatie recycling ‘overige’ kunststof verpakkingen Nieuw opzetten: gescheiden inzameling kleine kunststof drankenverpakkingen

Uitvoering Afvalbeheer Taakstellingen Besluit Oplossingsrichtingen voor kunststoffen verpakkingen 1.Statiegeld op kleine kunststof drankenverpakkingen 2.Landelijke inzameling kleine kunststof drankenverpakkingen en flacons 3.Uitbreiding B2B-inzameling kunststof verpakkingsafval 4.Uitbreiding/optimalisatie nascheiding gericht op recycling (Vagron, Omrin, Essent-Wijster) 5.Combinatiemogelijkheden

Uitvoering Afvalbeheer Conclusies 1.De producent heeft voortouw bij voorstellen voor inzameling en financiering verpakkingsafval 2.Het gaat om 70 % en niet om 100 % inzameling en nuttige toepassing 3.Zwerfafval wordt door partijen erkend als een gezamenlijk probleem dat een brede integrale aanpak behoeft. 4.Partijen hebben op hoog niveau afgesproken dat er medio juni een oplossing moet zijn voor de zwerfafvalproblematiek

Uitvoering Afvalbeheer Dank voor uw aandacht!

Uitvoering Afvalbeheer Zwerfafval (1) Vertrekpunt afspraken in convenant verpakkingen III Doelstellingen uit convenant III zijn niet gehaald De grote nadruk op voorlichting heeft onvoldoende gewerkt Producent is mede verantwoordelijk voor zwerfafval en moet dus meebetalen om het probleem op te lossen Statiegeld lost maar klein deel op van het zwerfafvalprobleem

Uitvoering Afvalbeheer Zwerfafval (2) Gesprekken Staatssecretaris en voorzitters VNG en VNO/NCW Brede benadering van zwerfafval nodig: –Plaatsen in context van maatschappelijk ongewenst gedrag –Preventie vraagt gedragsverandering, maar er moet ook worden gehandhaafd en opgeruimd –Zwerfafval bestaat uit heel veel componenten en roept even veel ergernis op als hondendrollen, onkruid en andere rommel Brede erkenning van probleem, maatschappelijk draagvlak voor brede, integrale aanpak, partijen willen gezamenlijk hun verantwoordelijkheid nemen.

Uitvoering Afvalbeheer Zwerfafval (3) Vòòr 20 juni 2006: –Alle mogelijke maatregelen voor preventie, handhaving en opruimen op een rijtje met kosten, baten, effectiviteit etc. –Per partij logisch pakket maatregelen vaststellen –Afspraken over financiering van die pakketten –Concept-akkoord / actieplan Daarnaast: Uitwerking juridische kaders aanpak zwerfafval Vaststellen systeem voor monitoring, vaststellen streefwaarden, kostenbepaling en kostentoedeling

Uitvoering Afvalbeheer Hoeveelheden verpakkingen en OPK in Huishoudelijk afval in 2004

Uitvoering Afvalbeheer Samenstelling huishoudelijk restafval 2005