Naam workshopbegeleider

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
AIOS en Maatschappij, een lastige competentie?
Advertisements

Samen naar een individueel opleidingsplan (IOP)
Beter naar 2013 Landelijke Opleidersdag Interne Geneeskunde
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
De Huisartsopleiding in Nederland
Gesprekscyclus Quadraam
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Fronter als e-portfolio
Competentiegericht opleiden
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Maken van een stagebeschrijving
3e bachelor Agogische wetenschappen
3e bachelor Agogische wetenschappen
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Medmec04 les 4 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
Vernieuwing verzorging
Introductie workshop 1.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Een regionaal team een taak
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
NZD 2008 / VHT Ouder worden en (stoppen met) zweefvliegen Deel II De praktijk Workshop NZD 8 november 2008.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Resultaten BPV-evaluatie
Portfolio
SLC periode 2 Week 1 Evaluatie
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Het begint bij het jonge kind
Stage jaar Rianne Elderhuis.
Opleiden in algemene competenties
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Kwaliteitsinstrumenten
 Informeren over aanpassingen van de assessments in jaar 3 en jaar 4  Informeren over uitbreiding beoordelingscategorieën en toepassingen  Richtlijnen.
Alles wat je wilt weten over PLP 1!
Medmec04 les 1 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
Bekwaam & Competent Hoe bewaak je dit?
Pemprl.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
NFU-project Dedicated Schakeljaar Jan Borleffs (Voorzitter project) Leen Blok (Project manager) Liesbeth Dirksen (Onderwijskundige)
Prl. programma stand van zaken afspraken bezoek o meting coaching praktijkplan.
Studieloopbaancoaching
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Bram Jacobs vicevoorzitter LVAG, aios Neurologie.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Het opleidingsgesprek
EVC: hoe verzilver je dat in de praktijk? Auk Dijkstra Onderwijskundige Lieke Lalieu Onderwijskundige Bianca Robbe-Impelmans AIOS revalidatiegeneeskunde.
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Workshop ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’
Samen naar een individueel opleidingsplan
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Project Toezicht en maatschappelijke verantwoording
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
LOB -dag loopbaanbegeleiding.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Intensief begeleidingstraject
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Individueel competentietraject
Opleiden voor de toekomst
Workshop ‘Structuur en Logistiek in opleiden’
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Workshop ‘Interventies bij -dreigend- disfunctionerende AIOS’
Portfolio, Logboek en Casus
Transcript van de presentatie:

Naam workshopbegeleider Individueel opleidingsplan (IOP) Naam workshopbegeleider Voorstelrondje en vragen wie er werkt met een IOP Vragen: wat is een IOP, wat moet er in staan? Is het een dik plan? Etc?

Theorie individueel opleidingsplan Opzet workshop Theorie individueel opleidingsplan Werken met het individueel opleidingsplan Aan de slag! Terugkoppeling en afronding 8 april 2017 Samen naar een individueel opleidingsplan

Definitie IOP (=POP) Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd zijn die aios en opleider maken op basis van de ambitie, leerwensen en de voortgang van de aios, en maakt deel uit van het portfolio Definitie IOP, mn benadrukken dat dus de “gap”van het verwachte en gerealiseerde erin wordt opgenomen, maar juist ook de persoonlijk ambitie, bv een promotie, of management. 8 april 2017 Samen naar een individueel opleidingsplan

Onderdeel van het portfolio Groeidocument Algemeen Onderdeel van het portfolio Groeidocument Planningshorizon van één jaar Na ieder voortgangsgesprek aangevuld 4 8 april 2017 Samen naar een individueel opleidingsplan

Bespreken bij voortgangsgesprekken met opleider Algemeen Bespreken bij voortgangsgesprekken met opleider Bijvullen en aanpassen per periode AIOS houdt dit zelf bij, in portfolio De verschillende competenties komen hierin aan bod Niet alle competenties (7) iedere periode, maar wel alle 7 in het gehele opleidingstraject. Het proces rondom het IOP is eigenlijk het belangrijkst. In elk voortgangsgesprek staat het op de agenda. Het plan evolueert continu. De verschillende competenties moeten worden besproken, maar hoeven niet telkens allemaal tegelijk als ze allemaal maar aan bod komen tijdens de opleiding. 8 april 2017 Samen naar een individueel opleidingsplan

Nieuwe ontwikkelingen Welke recente ontwikkelingen maken dat het IOP een nog prominentere plek in de opleiding krijgt? Flexibilisering opleiding: Verkorting opleiding door eerder verworven competenties (EVC) Verkorting opleiding door schakeljaar Onderwijsleergesprek om te benadrukken hoe belangrijk dat IOP wordt en dat het een steeds prominentere plek krijgt. 8 april 2017 Samen naar een individueel opleidingsplan

Extra mogelijkheden door IOP Differentiatie voor de betere AIOS > verdieping Helderheid naar zowel AIOS als opleider voor persoonlijk leertraject. Essentieel bij geïntensiveerd begeleidingstraject. 8 april 2017 Samen naar een individueel opleidingsplan

Na eerste gesprek (start opleiding): Werken met het IOP Na eerste gesprek (start opleiding): Relevante eerder opgedane ervaringen Eventuele vrijstelling Afspraken eerste leerdoelen, leermiddelen en toetsen Het proces is misschien nog wel belangrijker dan het IOP zelf. Juist het continu bespreken van het IOP tussen opleider en aios zorgen dat het een levend document is wat sturing geeft aan de opleiding van de aios. Dit begint al meteen bij de start. Heeft de aios al relevante ervaring? Heeft hij het schakeljaar gevolgd of al een aantal jaar als anios erop zitten? Heeft de aios bepaalde ambities waar al rekening mee gehouden moet worden. Uiteraard wel passend in het landelijk en lokaal opleidingsplan. 8 8 april 2017 Samen naar een individueel opleidingsplan

Afgesproken leerdoelen uit IOP Gekregen feedback (KPB’s, OSAT) Continu proces IOP Aios blikt gestructureerd terug op haar/zijn functioneren gebaseerd op: Afgesproken leerdoelen uit IOP Gekregen feedback (KPB’s, OSAT) AIOS bespreekt bovenstaande met opleider en maakt met opleider vervolgafspraken Nieuwe/bijgestelde persoonlijke leerdoelen komen in IOP. Benadruk het continue proces van het IOP. In elk voortgangsgesprek wordt teruggekeken naar de resultaten van de afgelopen periode, het behalen of niet behalen van persoonlijke leerdoelen en het vaststellen van nieuwe doelen. Deze nieuwe doelen komen in het IOP. Het biedt dus een vooruitblik. 9 8 april 2017 Samen naar een individueel opleidingsplan

Proces rondom IOP. Van begin tot het eind wordt het IOP bijgesteld en besproken. Idealiter eigenlijk ook nog na de opleiding….. 8 april 2017 Samen naar een individueel opleidingsplan

Een Format IOP NAAM: OPLEIDINGSJAAR : STAGE: COMPETENTIE: D.D. Leerdoel   Leeractiviteiten Tijdsplan Toetsen Dit is een format. De KNMG heeft bewust geen format verstrekt omdat opleidingen te verschillend zijn. Het gaat vnl om het proces, niet zo zeer om het format zelf. Toch is een format wel handig. Belangrijk in format: de competenties, leerdoelen, maar vooral ook het hoe (leeractiviteiten), wanneer (tijdsplan) en hoe je het toetst. 8 april 2017 Samen naar een individueel opleidingsplan

Leerdoelen formuleren Voorbeeld van een fout geformuleerd leerdoel, zoals: meer kennis Voorbeeld van een goed geformuleerd leerdoel, zoals aan het eind van Q1 heeft de aios adequate kennis van de anatomie van de elleboog, zoals geformuleerd in het landelijk opleidingsplan. 8 april 2017 Samen naar een individueel opleidingsplan

Korte plenaire bespreking 15 minuten Opdracht Per groep ontvangen jullie een verslag van een voortgangsgesprek van een AIOS. Werk aan de hand van dit verslag minimaal één persoonlijk leerdoel voor deze AIOS uit volgens de SMART methode. Korte plenaire bespreking 15 minuten Wat zou in een format voor een IOP moeten staan? Ga in groepjes van 2 in 10-15 minuten aan de slag om zo’n format op te stellen. Daarna in onderwijsleergesprek bespreken met de groep. 8 april 2017 Samen naar een individueel opleidingsplan

Voorbeeld: maatschappelijk handelen COMPETENTIE: MAATSCHAPPELIJK HANDELEN Leerdoel 2 Weten hoe wet- en regelgeving omtrent wilsonbekwaamheid zit en consequenties voor gesprekken met wettelijk vertegenwoordiger en patiënt. Leeractiviteiten 1. Uitzoeken hoe wet- en regelgeving zit korte samenvatting in PP doen tijdens aios-onderwijs 2. Casuïstiek hierover bespreken Tijdsplan Komende 2 maanden Toetsen Feedback op de presentatie. Zie hier een voorbeeld. SMART geformuleerd. 8 april 2017 Samen naar een individueel opleidingsplan

Tools Steeds meer opleidingen maken gebruik van een digitaal portfolio. Enkele daarvan hebben het IOP geïntegreerd, zoals in ePass het POP (is exact hetzelfde). Er zijn ook digitale portfolio’s waar je het IOP moet uploaden en geen format aanwezig is. Eigenlijk is het belangrijkste dat het prospectief is en dat het in elk voortgangsgesprek wordt besproken en bijgesteld. 8 april 2017 Samen naar een individueel opleidingsplan

Format POP Epass Samenvatting afgelopen periode Wat zijn je oude leerdoelen en afspraken? Wat zijn je bereikte resultaten? Sterkte-zwakte analyse per competentie 1: ver onder niveau 5: ver boven niveau medisch handelen Hoe functioneer je t.o.v. je jaargenoten m.b.t. deze competentie? Sterke punten Zwakke punten  Leerplan komende periode Wat zijn je werkzaamheden voor de komende periode? SMART Leerdoelen per competentiegebied 8 april 2017 Samen naar een individueel opleidingsplan

Maakt het IOP deel uit van het portfolio ? Visitatie Maakt het IOP deel uit van het portfolio ? Kan de AIOS aangeven hoe zijn IOP tot stand gekomen is en welke rol het speelt in zijn opleiding? Nadruk op proces! Bij visitaties wordt hier op gelet. Mn het proces is belangrijk, niet zo zeer welk format je gebruikt. Door flexibilisering van de opleiding zal het IOP en steeds prominentere positie krijgen. Iedere aios krijgt immers een eigen leertraject. 8 april 2017 Samen naar een individueel opleidingsplan

Onderscheid maken in proces en product Conclusies Onderscheid maken in proces en product Essentieel hulpmiddel in vormgeving opleiding Maakt onderdeel uit van bestaande formulieren Groeit gedurende de opleiding Is sturingsmiddel voor aios en opleider: dus interactie Vergelijking: P-D-C-A cyclus Tijdspanne: maximaal 1 jaar! 8 april 2017 Samen naar een individueel opleidingsplan