Welkom Workshop Gezond Roosteren Martien Wijnen – Sylvia Wildschut – Miriam de la Cruz
Programma: Introductie en uitslag enquête Achtergrondinformatie: €€ Wet- en regelgeving Gezond Roosteren
Uitgave Langdurige Zorg: Uitgave zorg in 2012: € 93.000.000.000 Uitgave Langdurige Zorg: € 25.000.000.000
Financieringstraject Nederlandse Zorgautoriteit Zorgkantoor Instellingen obv ZZP-productie
Raad van Bestuur Locaties/afdelingen Aantal medewerkers Aantal diensten Roosters
Wet- en regelgeving Arbeidstijdenwet CAO Kwaliteitsdocument Instellingsregels: roosterbeleid Eigen uitgangspunten
Cliënt / bewoner Werknemer Leiding
ROOSTER
Volgens de WHAW (werkdruk en herstel bij afwijkende werktijden) Gezond roosteren Volgens de WHAW (werkdruk en herstel bij afwijkende werktijden) Deze methode van roosteren moet meer evenwicht brengen tussen de werkdruk en herstel tijdens en na het werk. Dat betekent genoeg personeel de hele dag. En niet alleen tijdens piekuren Zorg voor 8 uurs diensten,dit is gewoon in teplannen. 10
1: nachtdiensten 2-3 keer per week Dit houdt in: 1: nachtdiensten 2-3 keer per week Het bioritme (dag-ritme) blijft dan bestaan hoe meer nachtdiensten hoe meer het lichaam zich wil aanpassen aan de veranderde tijds indeling. Hoe meer nachtdiensten hoe meer het lichaam nodig heeft om te herstellen en dit kan klachten geven na de 2-3 dag voel je je pas weer goed. 11
2: Zorg voor tenminste 1 vaste vrije dag in de week en 2 aansluitende vrije dagen Dan weet je waar je aan toe bent Als je afspraken wil maken. En je andere vrije dag kan er dan voor of achter gezet worden 12
3: Zorg voor zoveel mogelijk regelmaat in het rooster Het rooster rouleert in clusters van 3 maanden. Dus je weet voor 3mnd je rooster al. 13
4: Voorwaartse rotatie: Dagdienst – Avonddienst – Nachtdienst 3:Voorwaartse rotatie Dus Dagdienst -Avonddienst- Nachtdienst Je kan dus nooit een vroege dienst na een avonddienst hebben .Te weinig rust. Bij de opvolging van nachtdienst naar dagdienst ligt 48 uur hersteltijd. Roostermogelijkheden zijn 3 dagdiensten of 3 avonddiensten of 3 nachtdiensten achter elkaar. voor en goed herstel 2 aan een gesloten vrije dagen. 14
5: Beperk het aantal gelijksoortige diensten achter elkaar Dus niet meer dan 3-4 dagdiensten 3 avonddiensten 3 nachtdiensten Achterelkaar 15
6: Vroege dienst niet voor 07:00 uur beginnen Dit spreek voor zich. 16
7: Genoeg besteedbare vrije tijd in de weekenden Iedereen heeft recht op ongeveer 20 vrije weekenden per jaar. In de zorg werk je toch vaak al om het weekend. Ook voor de avonden geld dat je genoeg vrije tijd moet hebben om met je gezin te eten . 17
Belangrijk bij het roosteren: Je moet je team goed kennen Je moet vaste flexers per afdeling hebben Als er op de werkvloer geroosterd wordt is men tevreden,je kent de werknemers en hun prive situatie. De lijntjes zijn kort,vaak wordt er onder de koffie over het rooster gesproken en bij ons hebben we een eigen flexpool Dus ook geen vreemde gezichten. Wij hebben op Tolsteeg (Axioncontinu) een enquête gehouden om te kijken of er gezond geroosterd wordt. Personeel heeft dit massaal ingevuld en ingeleverd. 18
Alle vakanties en vrije dagen Alle weekenden Nachtdiensten Hoe roosteren we: Alle vakanties en vrije dagen Alle weekenden Nachtdiensten Avonddiensten Dagdiensten Vaste flexpool voor onze afdeling Rooster ophangen Collega’s hangen papiertjes ernaast met opmerkingen Pas daarna voeren we het in in de computer Per dag printen we het uit Iedereen krijgt het gehele overzicht Het lukt ons altijd iedereen 8-uur in te roosteren Wij beginnen altijd met de lijst in pen op te zetten. Eerst de vakantie aanvragen en vrije dagen. Dan vullen we de weekenden in . De meesten werken om het weekend Dan de nachtdienst Dan de avonddienst Als laatste de dagdienst. Dan heb je een beter overzicht als met de comp. Als we tekort komen aan personeel bellen we de flexpool. En vragen wanneer zij kunnen werken. Soms zeggen ze we kunnen niet op de dag maar Ook dat vul je dan in. Dan komt de dienstlijst naar de afdeling en kan iedereen hem bekijken 19
Een goed gezond rooster is voor de werksfeer op de afdeling van groot belang. Als het personeel zich goed voelt heeft dat zijn weerslag op de cliënt. En is iedereen tevreden, ook de werkgever.
Vragen?