Arrangeren Informatiebijeenkomst voor intern begeleiders

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
SWV de Eem.nl Amersfoort Baarn Bunschoten-Spakenburg Leusden Soest (Soesterberg) Woudenberg 31 schoolbesturen 123 scholen: 113 bao 7 sbo 3 so.
passend onderwijs en zorgplicht
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
Begeleiding van kinderen met zorg
POVO Procedure de Schakel
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Van kwartiermaker naar directeur
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
27 januari 2014 Handelingsgericht Arrangeren. HA 27 januari 2014 Programma Welkom Algemene inleiding Henk Büscher Presentatie Pilot a. Evalueren.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
Wat is passend onderwijs?
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs
Voorschoolse instellingen Haaksbergen & Hof van Twente
Inleiding presentatie digitaal OKR en protocol september 2014 Samenwerken aan Passend Onderwijs voor elke leerling.
Infobijeenkomst IB-ers & directies en ondersteuners scholen PMT
Informatiebijeenkomst PO/SO-VO/VSO Midden-Holland
Informatiebijeenkomst PO/SO-VO/VSO Rijnstreek
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Toewijzing extra ondersteuning SWV VO 30.06
Overgang po-vo
Zorgplicht in passend onderwijs
23 september 2014.
Passend Onderwijs in onze deelregio. Programma 7 oktober uur – uurInloop koffie/thee uur – uurOpening uur – uurInformatie.
(op basis-, kader- en mavo-niveau)
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Expertise Onderwijszorgkoepel Nu en in de toekomst.
Ontwikkelingsperspectief
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
COT SWV VO februari 2015.
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
´Het traject PO-VO binnen Passend Onderwijs’ PO VO.
De weg naar passend onderwijs. Voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan binnen de basisondersteuning op de reguliere scholen wordt geboden.
Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
WSNS regio Leiden en VIA Leiden. WSNS is een samenwerkingsverband van alle schoolbesturen primair onderwijs in de regio Leiden Wij zijn van en voor de.
Roel Weener Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
IB Klankbordgroep Maart Programma 1.Twee voorbeeldaanvragen 2.Aanmelding en (on)mogelijkheden observatiecentra, peuter/kleutergroep 3.Aanrader 4.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Passend onderwijs.
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Van overzicht inzicht  uitzicht (eventueel met de 3 cirkels zie uitleg site) Stap 1: Overzicht. Breng tijdens MDO samen de situatie in kaart, eventueel.
PO VO traject in vogelvlucht
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Specialistische lesplaatsen
Doubleren.
Hoe volgen wij onze kinderen?
Transcript van de presentatie:

Arrangeren Informatiebijeenkomst voor intern begeleiders SWV PO 2203 Afdeling Hoogeveen Arrangeren Informatiebijeenkomst voor intern begeleiders 21 januari 2015

Programma: 13.30 - 14.15 Arrangeren: Erica Konijnenburg 14.15 – 15.00 Opp: Klaaske Kuiper 15.00 – 15.15 Pauze 15.15 - 15.45 Arrangement Kwadraat: Hester Thiecke 15.45 – 16.30 Pab vanuit de Twijn: Frederiek Hoogeveen

doel IB’ers op de hoogte brengen van de laatste stand van zaken over het arrangeren in de afdeling Hoogeveen.

Instroom jonge risicoleerlingen Ouders melden kind aan bij school van hun voorkeur Meldplicht ouders extra ondersteuning School bekijkt SOP of ze leerling kunnen plaatsen (zorgplicht) Binnen 6 weken een passend onderwijsaanbod Plaatsen met bijv. arrangement of een andere school zoeken

Uitgangspunt bij het arrangeren is het voortraject Beoordeeld n.a.v. Handelingsgerichtwerken (7 stappen in plan Arrangeren: zie blz 1)

Aanvraag arrangement (stap 1) AS – formulier inbrengen AO – formulier inbrengen LVS (Tabel & grafiek) LVS Sociaal emotioneel HP’s min. 6 maanden inclusief evaluatie OPP (indien aanwezig) Verslagen & observaties Leerlingenjournaal Belangrijk:

Wat is de hulpvraag en wat wordt er verwacht van de commissie arrangeren? Stel je vraag handelingsgericht en concreet Maak onderscheid voor welk vak (ken) Benoem materiaal en middelen Benoem eventueel het aantal uren extra inzet voor een arrangement Tip

Casus voorbeeld 1 Hoe kunnen we Aysa binnen de groep zoveel mogelijk helpen. Waar liggen haar mogelijkheden? We zijn benieuwd naar haar cognitieve capaciteiten. Wat mogen we van haar verwachten en wat kunnen we haar tot het eind van het BAO bieden? Ondanks dat Aysa het leren moeilijk vindt gaat zij met veel plezier naar school. Dit willen we graag de aankomende twee jaar zo houden.

Casus voorbeeld 2 (Glenn) Wat kan ik doen om zijn gedrag/leerhouding in betere banen te leiden? Welke interventies kunnen/zullen bij hem succesvol zijn? Is zijn gedrag oorzaak van een vertraagde ontwikkeling en leren of kom dit door een beperkte intelligentie? Is hij in deze klas op de juiste plaats en krijgt hij de goede begeleiding om zich op leergebied zo optimaal mogelijk te ontwikkelen? Graag observaties in de groep en onderzoek doen naar oorzaak van zijn gedrag en intelligentieniveau  aanpak hieraan koppelen

CA bespreking Voorzitter/ schoolondersteuner/ orthopedagoog Uitgebreid met de externe deskundigen leidt tot het advies: Stap 1  Het onderzoeken van de onderwijsbehoeften Stap 2  Aanvragen van een arrangement

Onderzoeken van onderwijsbehoeften is een kortdurend traject Doel (didactisch) Geven van handelingsadviezen Ondersteunen om leerlingen in het bao van passend onderwijs te voorzien (omstandigheden) De SO/deskundige/IB’er kunnen SMW bij ‘t advies betrekken vanwege ondersteuningsbehoefte in thuissituatie Terugdringen arrangement

Wanneer onderwijsbehoeften duidelijk zijn: Aanvraag arrangement School vult S-formulier in Ouders vullen O-formulier & H-formulier in (handtekeningen) School gebruikt het OPP (verplicht) Alle formulieren het liesft digitaal naar SWV Mailadres: CA.hgv@po2203.nl

Het arrangement bestaat uit de inbreng en de samenwerking van de school, de ouders en eventuele partners, gericht op het kind en zijn of haar ontwikkelingsperspectief (OPP) en de daaraan te verbinden doelen.

Arrangementen De CA beoordeelt en objectiveert de aanvraag. De orthopedagoog gebruikt het schema profielanalyse Arrangementen zijn tijdelijk met een begin en einddatum Arrangementen worden (vooral) geleverd door onze ketenpartners of zijn een budget in euro’s

Aanvraag arrangement SO/SBO Dezelfde procedure als aanvraag arrangement bao CT beslist over plaatsing in het SO/SBO Met toelaatbaarheidsverklaring(TLV) melden ouders zich aan bij het SO/SBO

LGF wordt een arrangement Dit schooljaar ontvangen de LGF leerlingen (cluster 3 en 4 ) ook nog ondersteuning.(ambulante begeleiding vanuit de REC’s en schoolbekostiging. Dit schooljaar neemt de school tijdig het voortouw om het LGF te stoppen of een aanvraag voor een arrangement bij de CA in te dienen. Hierbij is van belang om aan te tonen, wat er met de rugzak is gebeurd en of de gestelde doelen gehaald zijn of niet en wat toekomstgericht nodig is om de doelen uit het OPP te halen. De CA objectiveert de aanvraag. De rugzak wordt dan indien mogelijk gestopt of veranderd in een arrangement.

Gezamenlijk Crisisopvang SBO’s (protocol in ontwikkeling) Kwadraatafdeling op De Krullevaar voor beide geldt dat de CA een arrangement moet afgeven

Hartelijk dank voor uw aandacht! Vragen of opmerkingen? Hartelijk dank voor uw aandacht!