Op school en in de scholengemeenschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Verantwoordelijke Leni.
Pedagogisch Beleid Johan Kets Katholiek Hoger Instituut
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Aan de slag met de gezondheidsmatrix
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
24 september 2007 Introductie op het onderwerp van de dag Peter Michielsens (vertegenwoordiger) Minister F. Vandenbroucke Het thema “zelfevaluatie en doorlichting.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
DPB Fysica Gent.
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Vernieuwing verzorging
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Begeleidingsplannen GGZ
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Mentor Andrea. Doel : Via werkplekleren ondersteuning bieden aan doelgroepmedewerkers om uit te groeien tot een goede begeleider van jonge kinderen.
Het opleidingsprofiel:
Een project van de Korengroep
Informatiesessie kwaliteitscirkels OCMW’s
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Werkseminarie beleidsplanning
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS VAKGROEPWERKING
Netwerk coördinatoren VZ
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
Workshop evalueren Dcp
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
vanuit een herstelgerichte visie!
Van actie naar interactie
Interne communicatie (IC) binnen ANB is een aandachtspunt. Er was al een degelijke basis aanwezig. Die wordt nu verder geoptimaliseerd en spoort samen.
Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.
Psychosociale risico’s (PSR’s)
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 2: ontwerp.
Agenda 1.Onthaal en begeleiding 2.Denkmodel risico-evaluatie en analyse 3.Evaluatie VGM-antennes Pauze 4.Procedure zwangerschap 5.Ventilatie 6.Keuzemodule.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking.
ondersteuningmodel sessie twee: samenwerkingsverbanden
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Eerstelijnszone Versterken Creëren Stoppen.
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Leiding geven aan school ontwikkeling
Hoeksteen van een kwaliteitsvolle werking
het katholiek basisonderwijs
Taken en verantwoordelijkheden LOB-Specialist (decaan/LOB-coördinator)
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
Vakgroep Nederlands OK?
Inhoudstafel LOGBOEK Eigen opvoedingsproject Identificatiegegevens
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Op school en in de scholengemeenschap Vakgroepwerking Op school en in de scholengemeenschap

Opzet VVKSO Eigen mededeling rond vakgroepwerking op school en in de scholengemeenschap Samenbrengen van een brede waaier aan teksten en initiatieven rond vakgroepwerking; geen ‘ultieme synthese’ Doel: - Richtinggevend en laagdrempelig document voor alle actoren - Reflectiedocument voor eigen werking en voor mogelijke ondersteuning door pedagogische begeleiding

Motivering en situering Scholen als professionele organisaties: belang van teamwerk Samenhang bewaken tussen leerjaren en graden Kwaliteitszorg: schoolvisie vertalen naar eigen vakcontext Aanspreekpunt bij doorlichtingen Tekst = handreiking voor beleid vakgroepwerking in eigen ontwikkeling en in overleg met pedagogische begeleiding

Platform voor professionalisering Kerntaak = optimalisatie van manier waarop lerarenteam vak- of domeindoelstellingen bereikt Rekening houden met eigen trajecten van de vakgroepen Klas-, leerjaar- en graadsoverstijgende afspraken Evenwicht tussen gelijkgerichtheid en autonomie Lerende organisatie: samen werken > samen leren Ondersteunende rol door leidinggevende en/of pedagogische begeleiding

Vakgroepen op school Organisatie van vakgroepen: nood aan algemene visie Opdrachten van een vakgroep: - optimaliseren van de leerplanrealisatie via realistisch groeipad - adviesbevoegdheid?/signaalfunctie - zorg voor samenhang binnen het vak Werking van een vakgroep - nood aan formeel geregelde werking - kwaliteit van vergadering bepaalt succes van de werking

Rol van het schoolbeleid Sterk beleid en strategie nodig om vakgroepwerking te optimaliseren Goede vakgroepwerking: bijkomende drijfkracht voor schoolbeleid Nood aan regelmatig overleg tussen schoolbeleid en vakcoördinatoren Aandacht voor verschillende trajecten van vakgroepen

Vakgroepen in scholengemeenschap Vakken lage frequentie: nood aan schooloverstijgende overlegmomenten Grote vakgroepen: overleg deelthema’s Aansluitingsproblematiek bij overgang tussen scholen Organisatie nascholing

Taak vakcoördinator Samen ontwerpen, uitvoeren, evalueren en bijsturen werking Rol van interne begeleider, maar gedeelde verantwoordelijkheid Takenpakket Communicatie met schoolbeleid, andere vakcoördinatoren op school en pedagogische begeleiding

Rol pedagogische begeleiding Ondersteunende rol in ontwikkeling vakgroepwerking Bewaking - vakinhoudelijke aspect - bredere groei naar grotere professionaliteit Oog voor opvoedingsproject van de scholen en specifieke situaties Procesbegeleiding

Bijlagen Opdrachten voor een vakgroep Vakgroepwerking: organisatorische en vergadertechnische tips Instrumenten voor zelfevaluatie