Op school en in de scholengemeenschap Vakgroepwerking Op school en in de scholengemeenschap
Opzet VVKSO Eigen mededeling rond vakgroepwerking op school en in de scholengemeenschap Samenbrengen van een brede waaier aan teksten en initiatieven rond vakgroepwerking; geen ‘ultieme synthese’ Doel: - Richtinggevend en laagdrempelig document voor alle actoren - Reflectiedocument voor eigen werking en voor mogelijke ondersteuning door pedagogische begeleiding
Motivering en situering Scholen als professionele organisaties: belang van teamwerk Samenhang bewaken tussen leerjaren en graden Kwaliteitszorg: schoolvisie vertalen naar eigen vakcontext Aanspreekpunt bij doorlichtingen Tekst = handreiking voor beleid vakgroepwerking in eigen ontwikkeling en in overleg met pedagogische begeleiding
Platform voor professionalisering Kerntaak = optimalisatie van manier waarop lerarenteam vak- of domeindoelstellingen bereikt Rekening houden met eigen trajecten van de vakgroepen Klas-, leerjaar- en graadsoverstijgende afspraken Evenwicht tussen gelijkgerichtheid en autonomie Lerende organisatie: samen werken > samen leren Ondersteunende rol door leidinggevende en/of pedagogische begeleiding
Vakgroepen op school Organisatie van vakgroepen: nood aan algemene visie Opdrachten van een vakgroep: - optimaliseren van de leerplanrealisatie via realistisch groeipad - adviesbevoegdheid?/signaalfunctie - zorg voor samenhang binnen het vak Werking van een vakgroep - nood aan formeel geregelde werking - kwaliteit van vergadering bepaalt succes van de werking
Rol van het schoolbeleid Sterk beleid en strategie nodig om vakgroepwerking te optimaliseren Goede vakgroepwerking: bijkomende drijfkracht voor schoolbeleid Nood aan regelmatig overleg tussen schoolbeleid en vakcoördinatoren Aandacht voor verschillende trajecten van vakgroepen
Vakgroepen in scholengemeenschap Vakken lage frequentie: nood aan schooloverstijgende overlegmomenten Grote vakgroepen: overleg deelthema’s Aansluitingsproblematiek bij overgang tussen scholen Organisatie nascholing
Taak vakcoördinator Samen ontwerpen, uitvoeren, evalueren en bijsturen werking Rol van interne begeleider, maar gedeelde verantwoordelijkheid Takenpakket Communicatie met schoolbeleid, andere vakcoördinatoren op school en pedagogische begeleiding
Rol pedagogische begeleiding Ondersteunende rol in ontwikkeling vakgroepwerking Bewaking - vakinhoudelijke aspect - bredere groei naar grotere professionaliteit Oog voor opvoedingsproject van de scholen en specifieke situaties Procesbegeleiding
Bijlagen Opdrachten voor een vakgroep Vakgroepwerking: organisatorische en vergadertechnische tips Instrumenten voor zelfevaluatie