competentieontwikkeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
werken met zorg werk maken van zorg
Project gratis dyslexiesoftware Vlaamse overheid departement onderwijs uitgevoerd door SNPB samenwerkingsverband van de netgebonden pedagogische begeleidingsdiensten.
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Handelingsgericht werken en de IB
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Beatrijs Van De Casteele & Luc Lemarcq
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Van probleem naar onderwijsbehoefte
De Van Damschool in ontwikkeling
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
werken met zorg werk maken van zorg
MBO passend onderwijs
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Handelingsgericht Werken (HGW) op school
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Implementatie HGD/ HGW
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Handelingsgericht samenwerken
Handelingsgericht Werken
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Handelingsgericht werken SWV VO 31.02
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
Zorgvisie ‘de krinkel’ Zwijndrecht.
M-decreet Terugblik Belangrijkste bepalingen Inschrijvingsrecht
S1: 22 september 2015 Elisa Vandenbussche Mentorenvorming D1.
M-decreet Een korte toelichting.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Algemeen Diagnostisch Protocol
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
M-decreet Prioritaire nascholing ‘Expeditie M’
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
Experten in de derde graad Proefproject
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
ondersteuningmodel sessie twee: samenwerkingsverbanden
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Visie op zorg DOOSG – IVA SOG
Het zorgcontinuüm.
Handelingsgericht werken
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
Antwerpen plus welkom In naam van het beheerscomité van Antwerpen plus, onder voorzitterschap van Mr. Luc De Kelver, In naam van alle betrokken partners,
Welkom.
CLB Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen?
Bijlage bij hoofdstuk Zorgcontinuüm, in powerpoint
Team radicalisering in de kering Stad Gent
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Transcript van de presentatie:

competentieontwikkeling IN HET KADER VAN LEERLINGEN MET SPECIFIEKE ONDERWIJSBEHOEFTEN   ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR competentieontwikkeling

meer inclusieve school Doelen Bouwstenen Handelingsgericht werken Handelingsgerichte diagnostiek Zorgcontinuüm werken naar een meer inclusieve school Universeel ontwerp voor leren Profiel van de inclusieve leraar verbindend samenwerken met onderwijspartners VN-verdrag rechten personen handicap Partnerships Wetenschappelijke bronnen en eigen praktijkonderzoek Verbreden & verdiepen basiscompetenties Kwaliteitsdecreet onderwijs

vraag naar externe ondersteuning CLB heeft een grote rol in uitbreiding van zorg, maar ondersteunt ook in fase 0 en 1. HGD opstarten en/of de overstap bespreken en voorbereiden. vraag naar externe ondersteuning De begeleider competentieontwikkeling kan in elke fase starten en ondersteunen maar heeft steeds als doel in de richting te gaan van brede basiszorg = meer inclusie.

Systematisch en transparant De leerkracht doet er toe Constructief samenwerken Onderwijs-behoeften Afstemming en wisselwerking Doelgericht werken Positieve kenmerken

Ondersteuning in de school/klas vertrekpunt: de ondersteuningsbehoeften van de school, de leerkracht…(belang van gefundeerde intake) trajectmatig: want veranderen is een proces gericht op het groeiproces van alle leerlingen (meer inclusief denken/handelen is ons doel) vanuit een verbindende, zoekende houding met alle betrokkenen (leerling, ouders, schoolteam, CLB,…) Ondersteuning in de school/klas

ondersteuning bij in kaart brengen van specifieke onderwijsbehoeften mee nadenken over zorgen bij één (of meerdere) leerling(en)  casuïstiek op kind of klasniveau ondersteuning bij in kaart brengen van specifieke onderwijsbehoeften zoektocht naar gedifferenteerde aanpak van specifieke onderwijsbehoeften ifv een leerling of een klas versterken van omgaan met diversiteit Ondersteuning bij omgaan met specifieke onderwijsbehoeften

Verbreden en verdiepen van: het zorgbeleid in functie van omgaan met diversiteit in de klas/school UDL en brede basiszorg voor alle leerlingen de zoektocht naar gepaste en redelijke aanpassingen binnen de verhoogde zorg en uitbreiding van zorg ondersteuning bij ontwikkeling beleid/visie

afweging tot waar redelijke aanpassingen binnen het gemeenschappelijk curriculum haalbaar blijven, met oog voor het toekomstperspectief van de leerling ondersteuning bij uitbouw van individueel aangepaste curricula wanneer nodig (samen met alle betrokkenen) Samenwerking met VSKO (o.a. juridische dienst,…) ondersteuning bij toepassing regelgeving

Aanmelding school voor competentieontwikkeling: wij vragen school om schoolbegeleider en CLB te verwittigen intake door begeleider C: samenwerking PB en CLB bevragen/ stimuleren (intake kan ook samen met CLB op vraag van de school) verbinding tussen CLB en PB

samenwerking binnen alle fasen van ZC (coachen lkn, schoolondersteuning, leerlingenbegeleiding…) Pedagogisch begeleiders zijn geen hulpverleners, verlenen geen toegang tot…, maken geen gemotiveerd verslag of verslag (dat recht geeft op IAC) verbinding tussen CLB en PB

Toekomstgerichte samenwerking: wederzijds expertise delen en ontwikkelen gebruik maken van elkaars materialen in functie van meer inclusief onderwijs: instrumenten HGW, prodia,…. doel: regelmatig samenzitten en brainstormen rond nog betere verbinding verbinding tussen CLB en PB

rechtstreeks naar coördinator voor Gent gerda.dekeyzer@vsko.be via eigen schoolbegeleider (vsko-mailadres) Vragen worden om de 14 dagen besproken en verdeeld tussen de 8 begeleiders C. De gekozen begeleiders nemen contact op met de aanvrager. Hoe aanmelden?

begeleiders competentieontwikkeling Mieke Meire ION-coördinator Sint-Jozef Gent Kris Loobuyck Leerlingenbegeleider Leiepoort campus Sint-Theresia Deinze Geert Van de Vijver Directeur BUSO De Karwij Lokeren Jan Coppieters Medewerker VCLB Waas en Dender & projectmedewerker ‘Prodia’ Jana Gastmans Regionaal begeleider ASS DPB Gent Marijke Wilssens Opleidingscoördinator Banaba BUO en Zorgverbreding Arteveldehogeschool Gent Katrijn Jansegers Orthopedagoge KBO De Horizon Oudenaarde Griet Goossens Pedagogisch directeur De Wegel Eeklo begeleiders competentieontwikkeling