Hergebruik in de informatieketen. Een verkenning naar de mogelijkheden van hergebruik van aandachtspunten en bouwstenen uit de ICT strategie van 4 gemeenten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale leermiddelen
Advertisements

Nieuwe blik op publieksagressie
Model RI&E Sociale Werkvoorziening
Shared service STAP 2011 toekomstperspectief Stap.
Naar een Benchmark Omgevingsvergunning
Slim samenwerken Op weg naar de grote doorbraak?
De hoeden van Edward de Bono
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
De kracht van CTB ICT Bouw BV
Wat is interactieve marketing?
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Drie jaar praktijkprojecten Diseasemanagement Chronische Ziekten Drie jaar praktijkprojecten Diseasemanagement Chronische Ziekten Ervaringen van Vilans.
Henk Stultiens voorzitter OBSV Governance groep.  IT-Governance oftwel IT-besturing richt zich op de besluitvorming rond Informatie Technologie i.c.
Dynamisch samenwerken op een stabiele bodem Bijeenkomst - West Brabant- Cees Hamers.
De Methode Integrale Jeugdbescherming
Nationaal Innovatie Event
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
René van Vianen Adviesbureau Van Montfoort. REFLECTIE OP DE REGIO ’ S RAAK Stand van zaken November 2005 Adviesbureau Van Montfoort.
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Bestuurlijke bijeenkomst Werken naar vermogen 10 oktober 2011 VNG Den Haag.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
afkijken, nadoen, egemwijs
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Gezondheid! Hoe dan? Hans Krosse, sept 2008
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
KCC4ALL.
10 tips over samenwerking bij ondernemersdienstverlening.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Beleidsinformatie Jeugd
Maturity Scan HAN en nu verder! Presentatie Maturity Scan HAN
Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning Denktank 12 februari 2014.
Werk mee aan GEMMA2 Wat kunt u de komende tijd verwachten?
Customize!.
Zorgen van morgen? Zorgen voor morgen!.
Tafel dagbesteding gemeenten
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
Omgaan met gerechtelijke uitspraken
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Onderzoeksproject samenwerkende archiefdiensten 1.
Brancheaanpak DCMR Met inzicht meer effect Marinus Jordaan.
 Dynamiek waarbinnen PeelrandWonen opereert is:  -Complex,  -Vragend  -Oordelend  -Uitdagend  Visiedocument biedt de ruimte om flexibel in te spelen.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Experimenteerspoor Omgevingsplan Soest
bij kwaliteit en outcome
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Van digitale dienstverlening naar regels
Digitaal Archief BEHEERSBAAR BESCHIKBAAR BETAALBAAR DUURZAAM COMPLIANT
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Het Atelier Praktijkproef toepasbare regels Dakkapel
Elvie Pepper 29 maart 2019.
The making of: Omgevingsvisie
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Hergebruik in de informatieketen. Een verkenning naar de mogelijkheden van hergebruik van aandachtspunten en bouwstenen uit de ICT strategie van 4 gemeenten

Voorgeschiedenis Oktober-ICT-markt gemeente den haag arktwww.denhaag.nl/ictm arkt Veel vragen: de keten werkt ! Architectuur ELO Egem OSOSS

Uitgangspunten voor standaardisatie Kleinste eenheden Open Politieke omgeving: vraag/aanbod Implementatie: voor/achter Bubi:Bibu Visie/Strategie/ Architectuur/Infrastructuur KETEN

BalieBeleid Besturing Bedrijfs- voering Bestand Beheer en Beveiliging Bezoeker Beïnvloeder Betaler Bewaker Browser Vraag Aanbod Toegankelijkheid PRODUCTEN Doeltreffendheid PROFIELEN Betrouwbaarheid TRANSACTIES Controleer- baarheid GEGEVENS Doelmatigheid WEBPLEKKEN Burger, Bestuurder en Ambtenaar: de drie dimensies van de keten.

Convenant Hergebruiksmogelijk- heden per gemeente Besluitvormingsvoor- stel per gemeente Publikatie van alg. leerervaringen

Wat niet We hebben het niet over DE architectuur: die bestaat niet Ook al heet het architectuur van de ICT ‘Architectuur’ van de gereedschapskist het maximaal haalbare

Wat wel VLIEGWIEL: Met ketensamenhang mogelijkheden tot overzicht,vergelijk- baarheid en her- bruikbaarheid TUSSEN gemeenten verkennen DERAILLEUR: mogelijkheden tot maatwerk per BINNEN (gemeentelijke)keten verkennen.

Werkwijze:content en community Content: 100 keten-vragen: Visie Strategie Architectuur Infrastructuur Community

Aanpak Haagse “methode” aanscherpen Inventariseren inhoud Selecteren tools Ordening naar VSAI Vragenlijst Selectie “sparring partners” Inventariseren en analyseren gem.documenten Gesprekken met gem. kontaktpersonen (fysiek en virtueel) Workshops/presentaties Visie/Strategie- formulering Verkenning afzonderlijke bouwstenen Architectuur/ Infrastructuur PM:korte doorlooptijd

IEDERE GEMEENTE EIGEN SNELHEID DELFT: sinds 1998 keten-strategie EMMEN: nieuwe organisatie, open begin EDE: van jaarplan naar strategie DEN HAAG: de onderlinge afhankelijk- heden in de keten aangescherpt

Leerervaringen Delft Vanaf 1998 al ervaring met keten-strategie (KIS I en KIS II en Tot 2002 standaardisatie, vanaf 2002 digitalisering dienstverlening Producten worden snel gedigitaliseerd 2004 halverwege:herorientatie op nieuwe inzichten en witte vlekken Bijdrage “open informatieketen”: gestructureerde methode en voorbeelden om tot hernieuwing te komen in korte doorlooptijd

Leerervaringen Emmen Haagse aanpak compleet Te smalle interpretatie van strategie DE architectuur bestaat niet Gehele organisatie betrekken Weinig ICT-houvast in bestaande beleidsteksten Tools essentieel Niet model alleen: ook beginnen met realisatie onderdelen Onderlinge afhankelijkheid schakels nog onvoldoende Directe toepasbaarheid visie/strategie groot Directe toepasbaarheid archit/infrastr vergt nadere uitwerking Langere adem Zorg voor goede beheersstructuur Opdrachtgeversschap

Leerervaringen Ede Goed voorbeeld doet goed volgen Praktische invuling noodzakelijk Simpel,overzichtelijk en eenvoudig toepasbaar Koppeling politieke doelen en praktische tools Specifieke situatie gemeente(groeimodel/ roadmap) Bereidheid hergebruik/delen van ervaringen groot Wel makkelijk maken: eenvoudige beschikbaarheid tools en teksten Focus op innovators bemoedigend Beperkte middelen Roadmap belangrijk voor communicatie en prioritering

Leerervaringen Den Haag Herbevestiging waarde aanpak vanuit geheel Geheel wel erg veel Nut aanscherping Ketensamenhang/herdefiniering schakels Hergebruik resultaten andere gemeenten Resultaat: Functioneel Ontwerp Keten

Leerervaringen Algemeen De “open keten” benadering is een bruikbaar instrument, omdat het een totaal-overzicht biedt van de activiteiten en onderdelen die nodig zijnvoor het opzetten van een volwaardige digitale dienstverlening.Op basis daarvankan ook gericht gezocht worden naar (her)bruikbare oplossingen elders.Daarnaast vergemakkelijkt de ketenbenadering de communicatie over de rol en inzet van ICT en maakt het keuzevraagstukken inzichtelijk.

Rapportage nl Mindmap voor het geheel Samenvatting als publicatie van aanpak en leerervaringen

Advies Vertaal verkenningen van content in “vliegwiel” en “ derailleur” Richt een community op bijvoorbeeld: