Methoden van Onderzoek A Prof. dr. P. Scheepers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

De natuurwetenschappelijke methode
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
Ontwerpgericht onderzoek in het HBO: onderzoeken door te adviseren
Etnocentrische reacties van Nederlanders op allochtonen longitudinale en cross-nationalevergelijkingen.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
PO Aërosolen en vuile lucht
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Een onderzoeksplan schrijven
Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Inleiding onderzoeksleer Helleke Hendriks docent werktuigbouwkunde voormalig productonderzoeker bij Consumentenbond xxxxxxxxxxxxx.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 2 © R. Buisman.
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 5 © R. Buisman.
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Marktonderzoek als proces
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Wetenschappelijke methode
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Hoofdstuk 3 Cultuur.
Inleiding en probleemstelling Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 1: 11 februari 2011.
Marktonderzoek MK02 MK02 HEO-CE1.
Project Informatiekunde werkgroepsbijeenkomst 17 april 2003.
Wetenschapsfilosofie Werkcollege 2. Programma Opzet: 1. Vragen over het afgelopen hoorcollege 2. Vragen over de leesstof (studieboek en essay Popper uit.
Academische vaardigheden - C1.5
Blok 2 Collegeweek 1 De observatieopdracht Hoofdstuk 7: de toetsvragen op BSCW Onderzoek: Kindertelefoon.
De evaluatie van een project
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
Soorten en typen onderzoek
Bijeenkomst 2 Afstudeerpracticum
Operationaliseren Definiëren Operationaliseren
Onderzoek Werkveld Deel I: Inleiding
Onderzoek doen een methodische aanpak
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
De incidentmethode Een eenvoudige en strak gestructureerde methode
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Onderzoek I Bijeenkomst 3
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Methoden & Technieken van Onderzoek
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Onderzoeksplan en onderzoeksmodel Een kort resumé vorige colleges
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Onderzoeksmethodologie van praktijkgericht en toegepast onderzoek Jac Christis, 2 december 2014.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
het opzetten van een onderzoek
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Keuzethema: differentiatie
Wetenschappelijk onderzoek
Praktijkgericht onderzoek
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Transcript van de presentatie:

Methoden van Onderzoek A Prof. dr. P. Scheepers College 2 Algemene Methodologie: het onderzoeksplan

Onderzoek in de krant VK, november 2005 + 2006 + 2007 Honger doodt elk jaar 6 miljoen kinderen Vijf procent pubers doet zichzelf pijn Werkgevers discrimineren allochtonen niet op naam, maar wel op ‘omgangsvormen’ Discriminatie vaak oorzaak werkloosheid allochtonen Nederlanders (82%) voelt zich weer gelukkig! Kinderen en twintigers surfen en chatten minder

Wetenschappelijk Onderzoek Systematisch, volgens onderzoeksplan en regels Gebaseerd op systematisch waarneembare gegevens Logisch, volgens beginselen van de logica Expliciete (voor derden kenbare) beslissingen Controleerbaar (voor derden) Gericht op beantwoording van probleemstellingen: a. Inzake kennisproblemen: b.v. in hoeverre bestaat er discriminatie van allochtonen? b. Inzake praktijkproblemen: b.v. hoe kan discriminatie van allochtonen worden bestreden?

Bestanddelen Onderzoeksplan (OM, p. 46)

Voorafgaand aan Onderzoeksplan: ‘State of the Art’ literatuuronderzoek Wat is er al onderzocht? Welke vraagstellingen zijn al aan de orde gesteld? Wat is er inhoudelijk al bekend, wat is al onderzocht? Zijn er tegenstrijdige of complementaire bevindingen? Welke kennis ontbreekt er nog? Hoe: Op welke wijze is eerder onderzocht? Wat voor metingen/observaties zijn toen verricht? Wie: Wat voor mensen zijn onderzocht? Waar en wanneer: Op welke plaats en tijd? Op welke wijze zijn de gegevens geanalyseerd?

Bestanddelen Onderzoeksplan (OM, p. 46)

Doelstelling Formulering die aangeeft WAARTOE het onderzoek wordt gedaan: De oplossing van een kennisprobleem in fundamenteel onderzoek De oplossing van een praktisch probleem in praktijkgericht onderzoek

Doelstelling - Weinig beschikbare kennis, dan Uit de doelstelling (na literatuur onderzoek) wordt duidelijk wat de reeds beschikbare kennis van het probleem is. - Weinig beschikbare kennis, dan explorerend onderzoek  theorie-ontwikkeling Veel beschikbare kennis, dan toetsend onderzoek  theorie-toetsing

Functies doelstelling Uit de doelstelling komt naar voren: Welk soort probleem wordt onderzocht: type onderzoek Wat de stand van zaken is wat betreft reeds beschikbare kennis Voor wie het onderzoek wordt gedaan Wat de wetenschappelijke en maatschappelijke relevantie is (Wat de eigen waarden van de onderzoeker zijn)

Voorbeeld Mag het ook een buitenlander wezen? Type onderzoek: praktijkgericht… maar ook kennisprobleem. Stand van zaken: discriminatie is nog niet aangetoond in Nederland, doch stevige vermodens. Opdrachtgever: LBR Wetenschappelijk relevant: ja! Maatschappelijk relevant: ja! Eigen waarden onderzoeker: tolerantie op grond van artikel 1 van de grondwet.

Vraagstelling Formulering die aangeeft WAT er in het onderzoek wordt nagegaan: Inhoudelijke vragen voor: De oplossing van een kennisprobleem in fundamenteel onderzoek De oplossing van een praktisch probleem in praktijkgericht onderzoek

Functies vraagstelling Aangeven wat er onderzocht gaat worden: een overkoepelende vraagstelling uiteengelegd in een aantal onderzoeksvragen Richtinggevend zijn begrippen: - die definieerbaar/omschrijfbaar zijn en - waarneembaar gemaakt kunnen worden, oftewel - operationaliseerbaar gemaakt kunnen worden (meer: in hoofdstuk 5) Aansluiten bij doelstelling

Soorten vraagstellingen Beschrijvende vragen: Hoeveel? Wat voor? Nu Cross-sectioneel Toen/Nu Trend Hier/daar Vergelijkend of Comparatief Causale vragen: Verklarende vragen: Waarom leidt X tot Y? Waardoor? Welke X-en kunnen Y verklaren? Voorspellende vragen: Tot welke Y leidt X?

Voorbeelden Soorten vraagstellingen In hoeverre komt discriminatie van etnische minderheden voor in Nederland in 2006? Of specifieker: wat voor Nederlanders discrimineren etnische minderheden in Nederland in 2006? 2. In hoeverre is er sprake van veranderingen in discriminatie in Nederland tussen 1992 en 2006? 3. In hoeverre zijn er verschillen in de mate van discriminatie tussen Nederland, België en …? 4. Waarom zijn sommige mensen geneigd tot discriminatie van etnische minderheden?

Mag het ook een buitenlander wezen? Van beschrijvende vraagstelling naar meerdere onderzoeksvragen met te definiëren/operationaliseren van begrippen Mag het ook een buitenlander wezen? In hoeverre komt discriminatie van etnische minderheden voor bij Nederlandse uitzendbureau’s? Discriminatie Het ongelijk behandelen van personen of groepen op basis van kenmerken die in de gegeven situatie niet relevant moeten worden geacht (Bovenkerk & Breuning- van Leeuwen, 1978)

Van vraagstelling naar onderzoeksvragen In hoeverre komt discriminatie van etnische minderheden voor bij Nederlandse uitzendbureau’s? Onderzoeksvraag 1 Hebben niet-blanken die zich aanmelden voor werk bij een uitzendbureau louter vanwege hun uiterlijk minder kans op werk dan blanke Nederlanders? - autochtonen: 11% - allochtonen: 17% Onderzoeksvraag 2 Als er op een moment geen werk is, wordt aan niet-blanken,die zich aanmelden voor werk bij een uitzendbureau, louter vanwege hun uiterlijk, minder vaak werk in het vooruitzicht gesteld dan aan blanke Nederlanders? autochtonen: 9% - allochtonen: 25% Onderzoeksvraag 3 Als werkgevers vacatures aanmelden bij uitzendbureau’s met het verzoek: “geen allochtoon”, wordt daar dan rekening mee gehouden? - 25% van de uitzendbureau’s!

Van beschrijvende vraagstellingen naar verklarende vraagstellingen In hoeverre komt discriminatie van etnische minderheden voor bij Nederlandse uitzendbureau’s Verklarende vraagstellingen: Waarom discrimineren werknemers van uitzendbureau’s niet-blanke werkzoekenden? Waarom discrimineren laag opgeleide werknemers van uitzendsbureau’s niet-blanke werkzoekenden meer dan hoog opgeleide werknemers van uitzendsbureau’s?

Bestanddelen Onderzoeksplan

Onderzoeksopzet De onderzoeksopzet levert de middelen bij de in de probleemstellingen bepaalde doelstelling en vraagstellingen. Deze middelen schetsen de aanpak en de beoogde uitvoering van het onderzoek

Methoden: Hoe? Methoden van onderzoek: Grootschalige veldonderzoeken of enquêtes met vragenlijsten Systematische Observaties Kleinschalige, etnografische veldonderzoeken met interviews Gebruik maken van bestaande gegevens (Experimenten)

Eenheden: Wie? Eenheden: hierover gaan uitspraken en conclusies! Individuen Groepen (soortgelijke mensen) meer (Groepen van) organisaties abstract Processen door de tijd Maatschappijen

Plaats: Waar? Onderzoekssituaties Bestaand Gecreëerd Complex Veld: vele individuen Praktijk-situatie Vereenvoudigd Individuele gesprekken Laboratorium

Tijd: Wanneer? Eenmalig: cross-sectioneel onderzoek? Herhaald: longitudinaal of panel onderzoek? In het heden naar het verleden: retrospectief? Over de (nabije) toekomst: prospectief

Relatie: Wat & Hoe? Enquete of etnografie! Beschrijvende vraagstellingen? Enquete of etnografie! Verklarende vraagstellingen? Enquete of experiment!

Relatie: Wie & Hoe? Enquete of experiment! Groepen of samenlevingen? Individuen? Enquete of experiment! Groepen of samenlevingen? Enquete of etnografie!

Relatie: Waar & Hoe? Etnografie of experiment! Complexe veld- of praktijksituaties? Etnografie of experiment! Vereenvoudigde veld- of praktijksituaties? Enquete of experiment!

Relatie: Wanneer & Hoe? alle methoden! Herhaald onderzoek? Eenmalig onderzoek? alle methoden! Herhaald onderzoek? enquetes, etnografie, experimenten of bestaande gegevens! Retrospectief onderzoek? enquete of etnografie!

Bestanddelen Onderzoeksplan

Plaats onderzoeksplan

De concrete weg Probleemstelling: doel- en vraagstelling Onderzoeksopzet: hoe, bij wie, waar en wanneer gegevens verzamelen Verzameling gegevens Analyse van gegevens Conlusies (antwoorden op vraagstellingen) Rapportage

Opdrachtenset 1 Opdracht 1.1.1 en 1.1.2: Onderzoeksplan Vuurwerkramp: OM pp. 209-215 Adoptie: OM pp. 65-68 Opdracht 1.1.3 t/m 1.1.6 Vraagstellingen